کد خبر : 5001
تاریخ انتشار : شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان: عدم برخورداری حدود 14 درصد از روستاییان از نعمت آب سالم و بهداشتی

مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان: عدم برخورداری حدود 14 درصد از روستاییان از نعمت آب سالم و بهداشتی
گیلان دومین استان کم آب کشور است.

به گزارش پویشگران گیل:
مازیار علیپور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با اصحاب رسانه در نشستی صمیمانه گفتگو کرد.
به نقل از دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب گیلان؛مازیار علی پور گفت: استان گیلان بر خلاف تفکر عام که به دلیل بارشهای فراوان استان پر آبی به نظر می رسد جزء استانهای کم آب و دارای منابع آبی محدود است؛ در سطح کشور در حوزه بهره مندی روستایی بعد از استان سیستان و بلوچستان، گیلان دومین استان کم آب کشور بوده و در طرح محرومیت زدایی آب روستایی بالاترین اعتبار بعد از سیستان و بلوچستان به استان گیلان تعلق گرفته است.
وی افزود: در حوزه شهری میزان بهره مندی از آب شرب در وضعیت ایده آلی قرار دارد و 99.99 درصد از 53 شهر استان از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند؛ اما در حوزه روستایی از بین 2 هزار و 500 روستای استان یک هزار و 876 روستا یعنی حدود 86 درصد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و از آب شرب سالم بهره مند هستند، اما حدود 14 درصد از روستاییان عزیز از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار نیستند.
مازیار علیپور در ادامه به منابع تامین آب شرب در سطح استان اشاره کرد و بیان داشت: 62 درصد آب شرب استان از سد شهر بیجار و سفیدرود و 38 درصد از چشمه‌ها و چاه‌های استان تامین می‌شود.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) جهت تامین و تقویت آب شرب 711 روستای گیلان ظرف مدت 30 ماه با اعتباری بالغ بر 1821 میلیارد تومان گفت: در قالب این قرارداد 85 روستای فاقد، از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار و همچنین کمیّت و کیفیت آب شرب 626 روستا ارتقاء می یابد.
علی پور افزود: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای این پروژه بزرگ را در 2 فاز برعهده دارند؛ در واقع فاز اول این طرح 5 شهرستان استان گیلان را شامل نمی‌شد و 711 روستای محروم روستاهای 12 شهرستان از 17 شهرستان را در برداشت، اما در فاز دوم این پروژه روستاهای 5 شهرستان باقی مانده نیز تحت عنوان فاز 890 روستا تعریف شد، که از اواخر سال 1403 اجرای فاز دوم طرح آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به طرحهای فاضلاب در حال اجرا و مبادله تفاهم نامه همکاری فی مابین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای اجرای طرح فاضلاب در 6 شهر گیلان به ارزش 86 هزار میلیارد ریال، اذعان نمود: با اجرایی شدن این طرح ظرف مدت 5 سال پروژه فاضلاب رشت به اتمام خواهد رسد.
مدیرعامل شرکت آبفا افزود: با توجه به اینکه فاضلاب رشت، فومن، انزلی و صومعه سرا وارد تالاب انزلی میشود و این تالاب را به لحاظ زیست محیطی در خطر جدی نابودی قرار داده است، اتمام طرح بزرگ فاضلاب رشت از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد، لازم به ذکر است این پروژه تاکنون 57 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
همچنین پروژه تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت نیز با 76 درصد پیشرفت فیزیکی انتظار می‌رود تا پایان شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.
علی پور در ادامه جلسه با اشاره به فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش مصرف آب اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب به معنای کمتر مصرف کردن نیست، بلکه مردم باید آب را درست مصرف کنند تا همه بتوانند از این نعمت الهی بهره مند شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه اصلاح تعرفه، اصلاح رفتار و اصلاح ابزار سه روش مدیریت مصرف آب در دنیاست، تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب و ترویج این فرهنگ وظیفه ای همگانی است.؛ از مردم خواست برای شستن حیاط، خودرو، فرش، آبیاری باغات و مزارع از آب شرب استفاده نکنند و در زمان مسواک زدن، وضو گرفتن، استحمام و شستشوی ظروف نکات صرفه جویی در مصرف آب را رعایت کنند. وی، استفاده از وسایل کاهنده مصرف مانند شیرآلات پدالی، چشمی و الکترونیکی و فلاش تانک های با مخزن کوچک را در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی وظیفه همگانی است و همه باید برای حفظ منابع آبی تلاش کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.