کد خبر : 4180
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳

رئیس جهاد کشاورزی گیلان: صادرات یک میلیون تنی محصولات کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی گیلان: صادرات یک میلیون تنی محصولات کشاورزی
غذای ۲۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کنیم

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی گیلان را صادر کردیم، گفت: ۸۵ درصد محصولات کشاورزی کشور از بنادر گیلان به اتحادیه اوراسیا صادر می شود.
دکتر صالح محمدی، گیلان را استان کشاورزی دانست و گفت: گیلان جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه کشاورزی است و سالانه محصولات مهمی را تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه در خشکسالی سه میلیون تن و در ترسالی سه و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود، افزود: ۳۰ درصد اشتغال استان و ۵۰ درصد اقتصاد استان در حوزه کشاورزی است و سهم ۱۸.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، با اشاره به شرایط اقلیمی گیلان از جمله منابع آب و خاک حاصلخیز و محصور بودن بین دریای خزر و رشته کوه البرز، تصریح کرد: ظرفیت ویژه‌ای برای فعالیت‌های کشاورزی در گیلان وجود دارد و قابلیت کشت بیش از ۷۰ نوع محصول را داریم که ۲۰ نوع محصول به صورت تجاری کشت می‌شود و رتبه‌های اول تا پنجم تولید را در کشور داریم.
محمدی، برنج و چای را جزو محصولات استراتژیک گیلان دانست و عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی گیلان با حاشیه دریای خزر و اتحادیه اوراسیا ارتباط داریم و لذا سال گذشته بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی گیلان را صادر کردیم؛ همچنین ۸۵ درصد محصولات کشاورزی کشور از بنادر گیلان به اتحادیه اوراسیا صادر می‌شود که ظرفیت اقتصادی خوبی را ایجاد می‌کند. در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم و مدیران ارشد استان اهتمام ویژه‌ای در این بخش دارند.
وی با اشاره به استقبال خوب کشورهای منطقه از محصولات کشاورزی گیلان، از افزایش سالانه سهم صادراتی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: کیوی یکی از محصولات مهم صادراتی گیلان است و سال گذشته ۲۰۰ هزار تن کیوی را به اتحادیه اوراسیا و ۳۵ کشور جهان صادر کردیم؛ برنج و چای و زیتون و روغن زیتون نیز در سبد صادراتی گیلان قرار دارد.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شرایط برای حضور محصولات کشاورزی استان در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی فراهم شده است، گفت: زراعت اصلی گیلان برنج است و از نظر سطح کشت رتبه اول و از نظر میزان تولید به خاطر کیفیت بالا رتبه دوم را داریم و غذای ۲۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کنیم.
وی با اشاره به رتبه نخست گیلان در تولید گیاه دارویی گل گاوزبان، چای و زیتون، اضافه کرد: گیلان جایگاه سوم کشور در تولید پروتئین استراتژیک مرغ را دارد و به پایداری تولید از طریق ایجاد زنجیره ارزش رسیدیم.
محمدی کشورهای اروپایی را بازار خوب گیاهان دارویی گیلان دانست و تاکید کرد: شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه کشاورزی هستیم و با همکاری میز اقتصادی استان پرهیز از خام فروشی و هدایت تسهیلات به سمت افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنیم؛ این در حالی است که ارزش سالانه محصولات کشاورزی ما در مزرعه ۷۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت فرآوری به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نشان دهنده لزوم توجه به صنایع تکمیلی و تبدیلی جهت ارتقای درآمدهای کشاورزان است.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به جایگاه برتر استان در صنعت طیور، ادامه داد: سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۳۵ کیلوگرم است که دو و نیم برابر نرم جهانی است؛ البته تولید این پروتئین استراتژیک در استان‌های گرمسیر یا سردسیر هزینه‌های بالایی دارد، اما در گیلان شرایط خوبی داریم و لذا از واحدهای مرغداری و صنایع مرتبط حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۱۱ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ جهت تقویت و پایداری صنعت طیور و کشتارگاه‌ها و سردخانه‌ها تسهیلات پرداخت کردیم، گفت: این اقدامات در راستای امنیت غذایی است.
محمدی تغییرات اقلیم و افزاش دما و کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آب و خاک و انرژی و توسعه شهرها و روستاها و راه‌ها و… را از جمله تهدیدات حوزه کشاورزی دانست و یادآور شد: ۸۵ درصد غذای مردم وابسته به خاک است و لذا وظیفه داریم اراضی کشاورزی را به عنوان بستر تولید و اقتصاد حفظ کنیم تا اقتدار غذایی کشور در کنار اقتدار نظامی ایجاد شود.
وی حفظ کاربری و صیانت از اراضی کشاورزی را وظیفه قانونی دانست و اظهار کرد: با استفاده از سامانه‌های نرم افزاری به دنبال رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی ملی و کشاورزی هستیم؛ متاسفانه امروز به زمین به عنوان کالا نگاه می‌شود و برخی به دنبال تصاحب آن هستند که در این راستا سال گذشته ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را رفع تداخل و حدنگاری کردیم و تا پایان امسال تمام اراضی استان رفع تداخل و دارای سند می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه استان ما سبز است باید فعالیت‌های اقتصادی آن در راستای محیط زیست و منابع طبیعی باشد، بیان کرد: عامل اصلی گرد و غبار و کاهش نزولات جوی و گرم شدن هوا و… تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است و لذا باید به سمت تولید با رویکرد دانش بنیان برویم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.