کد خبر : 594
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تشریح کرد؛ جزئیات قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تشریح کرد؛ جزئیات قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا

به گزارش پویشگران گیل: معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا گفت: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود و درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با در گفتگویی تلویزیونی با بخش خبری

به گزارش پویشگران گیل:
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا گفت: این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود و درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت.
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با در گفتگویی تلویزیونی با بخش خبری رسانه ملی با اشاره به جزئیات قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا گفت: خط آهن رشت آستارا عملاً تکمیل‌کننده گذرگاه ریلی حمل و نقل شمال به جنوب است که جنوب شرق آسیا، هند و خلیج فارس از طریق ایران و قفقاز به روسیه وصل می‌شوند و از آنجا به خلیج فنلاند و نهایتا شمال اروپا وصل خواهند شد. نکته مهم هم این است که خیلی از بارها در اروپا از طریق شمال این قاره پخش می‌شود.
وی تاکید کرد: این پروژه از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت بوده و پیگیری آن هم دو دلیل راهبردی و اقتصادی داشته است.
جمشیدی تصریح کرد: همه کسانی که در حوزه مسائل استراتژیک صاحب نظر بودند سال‌ها به درستی تذکر می‌دادند که دشمنان ما از جمله آمریکا تلاش دارند خاک ایران را دور بزنند تا هیچ کدام از خطوط مواصلاتی و حمل و نقل و حتی انرژی از طریق خاک ایران عبور نکند و این باید باید شکسته می‌شد و برای همین یکی از راهبردهایی بود که دولت پیگیری کرد.
وی افزود: خطوط ترانزیتی مختلفی را در تلاش هستیم که از مسیر ایران عبور دهیم که یکی از این مسیرها همین مسیر شمال به جنوب است که ۷۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی است که تقریباً ۱۶۲ کیلومتر یعنی فاصله رشت تا آستارا خط ریل نبود و استمرار در حرکت با مشکل مواجه می‌شود و ایران هم این ظرفیت را ندارد که بتواند از منافع اقتصادی بهره برداری کند برای همین ما به دنبال این بودیم که ارزش ژئوپلیتیک ایران را حفظ کنیم و این موضوع را پیگیری کنیم.
جمشیدی اضافه کرد: مشاور امنیت ملی آمریکا در یکی از سخنرانی‌های خود در آمریکا گفت که ما به دنبال این هستیم جنوب آسیا را از طریق جنوب خلیج فارس به رژیم صهیونیستی و از آنجا به اروپا و دریای مدیترانه وصل کنیم، لذا آن‌ها هم به دنبال این هستند که مسیر انتقال حمل و نقل را از جایی عبور دهند که ایران را دور بزند و اغراض سیاسی خود را دنبال کند برای همین رویکردی که دولت و کشور دنبال کرد به لحاظ راهبردی کاملاً درست است.
وی درباره منافع اقتصادی این طرح هم گفت:این اتفاق باعث ایجاد اشتغال و تقویت جریان تجارت و حمل‌ونقل در کشور می‌شود.
وی ادامه داد:زمانی که این پروژه تکمیل شود درآمد ارزی چشمگیری برای ایران خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.