کد خبر : 8232
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳

اورژانس اجتماعی می‌کوشد تا مداخلات روانی،اجتماعی را قبل از دخیل شدن مقامات انتظامی و قضایی از بین ببرد

اورژانس اجتماعی می‌کوشد تا مداخلات روانی،اجتماعی را قبل از دخیل شدن مقامات انتظامی و قضایی از بین ببرد
شروع بکار مرکز اورزانس اجتماعی در گیلان از سال 1387 و در ابتدا در 5 شهرستان رشت – انزلی – تالش – لاهیجان  و فومن آغاز بکار کرد و در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان از خدمات مرکز اورزانس بهره مند می‌باشند.

به گزارش پویشگران گیل: امروزه در همه ی جوامع با توجه به شرایط موجود و به نسبت جو حاکم جامعه، تنش‌ها و اضطراب‌ها تبدیل به یک عضو لاینفک در زندگی همه ی انسان ها شده است و دولت‌ها برای کنترل این اضطراب‌ها و آرامش بخشیدن به فضای جامعه برنامه‌هایی را تبیین می‌کند.در کشور ما این برنامه‌ها با عنوان ” برنامه اورژانس اجتماعی” شناخته می‌شود. این نهاد تقریبا در ۲۲سال پیش با حمایت بهزیستی و هدف کلی کنترل کاهش بحران‌های فردی – خانوادگی و اجتماعی شکل گرفت.این برنامه، ترکیبی از مداخله در بحران، فردی، خانوادگی و اجتماعی (مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، تیم سیار اورژانس اجتماعی (خدمات اجتماعی سیار) و پایگاه اورژانس اجتماعی (پایگاه خدمات اجتماعی) است که در ابتدا با هدف توانمندسازی اجتماع به وجود آمد.هدف این مجموعه همان گونه که گفته شد بیش از هر چیز آرامش روانی مردم اهمیت دارد، اورژانس اجتماعی می‌کوشد تا مداخلات روانی، اجتماعی را قبل از دخیل شدن مقامات انتظامی و قضایی از بین ببرد و به نوعی پیشگیری قبل از وقوع جرم انجام می‌دهد.
لذا برای آشنایی با اورژانس اجتماعی،سراغ آقای داوود نصیری،رئیس مرکز اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان ، رفتیم تا ما را با فعالیت‌های این مرکز آشنا کند.
اورژانس اجتماعی چیست ؟این برنامه تلفیقی از فعالیت‌های: مداخله در بحران فردی خانوادگی و اجتماعی ( مرکز اورژانس اجتماعی)،خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) و تیم سیار اورژانس اجتماعی ( خدمات اجتماعی سیار ) می‌باشد. در این برنامه ویژگی مهم ارائه خدمات اجتماعی یعنی: “تخصصی بودن “،”بموقع بودن ” و “دردسترس بودن ” مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در بهزیستی  محدود به زمان و مکان نگردد و رویکرد مددکاری اجتماعی فعال جایگزین رویکرد غیرفعال شود.
چه ویژگی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
تخصصی ،بموقع، در دسترس،پوشش همگانی جامعه ی هدف
اهداف مورد نظر : پیگیری آسیب‌های اجتماعی از جمله شاخص ترین آنها کودک آزاری – همسر آزاری – سالمند آزاری – اختلافات خانوادگی حاد – افراد در معرض آسیب و آسیب دیده دارای چه بخش هایی است و هر بخش چه برنامه هایی دارد دارای 3 بخش می باشد که شامل :
مرکز مداخله دربحران که اهداف آن شامل:
هدف کلی: نترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی
اهداف اختصاصی : ارتقاء سطح دانش و اگاهی افراد در معرض آسیب  و آسیب دیده اجتماعی در خصوص مسائل و مشکلات و کمک به درک موقعیت خود در شرایط بحرانی
ارتقاء توانمندیهای افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع
ارتقاء آگاهی و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرایند حل مسئله در شرایط بحرانی
شناسایی مناطق و کانون های آسیب‌زا و اقدامات تخصصی در بحران زایی
شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و باز پدید
ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی
مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب
خط تلفن اورژانس اجتماعی که اهداف آن عبارتند از:
اهداف کلی: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی
اهداف اختصاصی :
مداخله تخصص موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر افراد در معرض آسیب و آسیب دیده
تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی
تحلیل نسبت به آسیب‌های اجتماعی
ارائه راهنمائی‌های لازم در خصوص فعالیت‌های سازمان بهزیستی
تیم سیار خدمات اورژانس اجتماعی که اهداف آ ن عبارتند از : اهداف کلی : توانمند سازی افراد در معرض آسیب  و آسیب دیده اجتماعی
اهداف اختصاصی: ارائه خدمات تخصصی و به موقع به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی.
تسهیل دسترسی مردم به خدمات اجتماعی مرتبط در حوزه اجتماعی با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی
اطلاع‌رسانی به افراد در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور و سایر منابع اجتماعی.
شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب زا
چه گروه‌های هدفی را در بر می‌گیرد ؟موضوعات مرتبط عبارتند از: خشونت خانگی، همسر آزاری ،کودک آزاری، سالمند آزاری ، معلول آزاری  و سایر آزارهای خانگی، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلافات خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند و خانواده آنها،کودکان خیابانی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی ، دختران و پسران فراری از منزل، سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.
چه اقدامات اجرایی را انجام می‌شود ؟
مصاحبه – مشاهده – ارزیابی میدانی – اقدامات تخصصی  مشاوره ای – اقدامات تخصصی مددکاری – هماهنگی با کلانتری و پاسگاهها – هماهنگی با مراجع قضایی –اسکان و جانمایی خدمت‌گیران در صورت لزوم – پیگیری‌های پس از ترخیص
در استان گیلان اورژانس اجتماعی از چه سالی شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر چند مرکز فعال می‌باشد؟
شروع بکار مرکز اورزانس اجتماعی در گیلان از سال 1387 و در ابتدا در 5 شهرستان رشت – انزلی – تالش – لاهیجان  و فومن آغاز بکار کرد و در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان از خدمات مرکز اورزانس بهره مند می‌باشند.
در این مدت با با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو بودید ؟ در ابتدا عدم آشنایی عموم از خدمات مرکز که متاقب اطلاع رسانی‌های گسترده منجر به آشنایی عمومی گردید . مشکلات برون سازمانی و عدم همراهی برخی دستگاه‌ها خصوص تحقق اهداف نیز از موانع ابتدایی بودند که پس از رایزنی‌های فراوان این مشکل تا حدود زیادی  مرتفع گردید.
اگر بخواهید یک بررسی از عملکرد مراکز و وضعیت آنها از گذشته تا حال داشته باشید ، آن را چگونه ارزیابی می کنید ؟
با توجه به بررسی مجموع عملکرد مرکز اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان رشت و خدمات ارائه شده به خدمت گیرندگان عملکرد مرکز نسبت به جامعه هدف مطلوب ارزیابی می‌شود.
برنامه های شما برای آینده چیست ؟ ارائه ی خدمات مطلوب تر و با چابکی بیشتر نسبت به خدمت گیرندگان با رویکرد تعامل بیشتر درون سازمانی و برون سازمانی
در این راهی که در پیش دارید رسانه ها چه کمکی به شما می‌توانند بکنند ؟
رسانه‌ها با توجه به گستردگی و نفوذ در بین آحاد جامعه به عنوان همیار بسیار موثر اورژانس می تواند منجر به ارائه خدمات شایان در راستای خدمات مطلوبتر به جامعه هدف گردد.

 

تهیه: مرتضی جلیل نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.