کد خبر : 1440
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳

استاندار گیلان: چای سنواتی موجود باید تعیین تکلیف شود

استاندار گیلان: چای سنواتی موجود باید تعیین تکلیف شود

به گزارش پویشگران گیل: استاندار گیلان با بیان اینکه چای محصول راهبردی استان بوده و باید از ظرفیت‌های آن بهره گرفت، گفت: چای سنواتی برجای مانده از اصلاح ساختار و تصمیمات دوره اصلاحات است که باید به هر شکل ممکن این مساله حل و ساماندهی شود. اسدالله عباسی عصر روز شنبه در نشست با سندیکای

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان با بیان اینکه چای محصول راهبردی استان بوده و باید از ظرفیت‌های آن بهره گرفت، گفت: چای سنواتی برجای مانده از اصلاح ساختار و تصمیمات دوره اصلاحات است که باید به هر شکل ممکن این مساله حل و ساماندهی شود.
اسدالله عباسی عصر روز شنبه در نشست با سندیکای چای استان گیلان در استانداری اظهار کرد: در گذشته ظرفیت‌ها و فرصت‌های حوزه صنعت چای را تبدیل‌ به تهدید کردند که موجب بروز خسارت سنگینی در این بخش شد.
چای سنواتی به آن بخش از چای تولیدی هر ساله کارخانه‌های چای‌سازی گفته می‌شود که تا پایان همان سال در بازار به فروش نزسیده و تا سال بعد یا بعدتر در انبار کارخانه‌ها می ماند و یا از بابت بدهی کارخانه ها به دولت و سیستم بانکی از کارخانه‌ها خارج شده و به مالکیت سازمانهای دولتی در آمده ودر انبارهای سازمان چای و یا دیگر سازمانهای دولتی و یا انبارهای استیجاری از بخش خصوصی برهم انباشته می شود.
وی با تاکید بر اینکه ما باید از ظرفیت های این محصول راهبردی برای توسعه استان استفاده کرده و تهدیدهای ایجاد شده را تبدیل به فرصت کنیم،افزود: نمی‌توانیم مشکلات به جای مانده از گذشته را به حال خود بگذاریم که از آن جمله چای سنواتی است که باید ساماندهی شود.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه در ساماندهی چای سنواتی باید مقصد آن مشخص و نظارت‌ها دقیق انجام شود، عنوان کرد: امحاء چای سنواتی یا استفاده صنعتی آن در خارج کشور و مانند نیز همه باید مشخص شود.
وی با بیان اینکه دولت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و شعار سال با عنوان «مهار تورم- رشد تولید»، به تولید نگاه ویژه و خاص دارد به موضوع افزایش خرید برگ سبز چای از چایکاران در سال جاری اشاره و اضافه‌ کرد: بر اساس برنامه راهبردی دولت سیزدهم و منویات رهبر فرزانه انقلاب نگاه ما به بخش خصوصی است.
نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: با انتخاب وزیر جهاد کشاورزی جلسه ای با موضوع مشکلات سندیکای چای و موضوع چای سنواتی خواهیم داشت و باید نگرانی سندیکای چای و کارخانجات دچار ضرر در این بخش را سروسامان داده و از آنان حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اراده ما بر رفع مشکلات سندیکای چای است،خاطر نشان کرد:در این ارتباط باید هماهنگی و هم‌صدایی حاکم باشد امری که در گذشته شاهد نبودیم.
رئیس سازمان چای کشور نیز در این جلسه با تشریح مشکلات سندیکای چای گفت: بخشی از مشکلات آنها مربوط به موضوع طرح اصلاح ساختار از سال ۷۹ تا ٨٣ بوده (سازمان چای منحل شد) در نتیجه مشکلاتی با بانک ملی وجود دارد.
حبیب جهانساز اظهار کرد: این مشکل مربوط به زمانی است که خرید تضمینی چای را به سازمان تعاون روستایی واگذار کردند در نتیجه طلب از کارخانجات باقی ماند.
وی ادامه داد: در سال ٧٩ تا ٨٣ قرار بود که کارخانجات چای خود برگ سبز را خریداری کرده و به بانک عرضه کنند و بر این مبنا تسهیلات در اختیار کارخانجات قرار گیرد این اتفاق افتاد و آنان نتوانستند چای را به دلایل مختلف بفروشند.
رئیس سازمان چای کشور در ادامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده در بخش اصلاح ساختار خاطرنشان کرد: بر این اساس کارخانجات، سندیکا و تشکلها بدهکار هستند، آنان ممنوع الخروج و ممنوع معاملات بوده و نمی‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه از سال ۸۵ تا ۸۸ مباشر خرید برگ سبز چای تعاون روستایی بود که سهم دولت ۶۷ درصد و سهم کارخانجات ۳۳ درصد از این خرید بود و در این بین برخی کارخانجات توان پرداخت نداشتند و سازمان تعاون روستایی بابت بدهی آنها چای خشک تحویل گرفت که بخشی از چای سنواتی تعیین تکلیف شد.
براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد.
گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزارتن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از میزان برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.
مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ۱۰۰ هزار تن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.