کد خبر : 1980
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

افزایش چشمگیر جمعیت جوجه‌آور کشیم بزرگ در تالاب انزلی

افزایش چشمگیر جمعیت جوجه‌آور کشیم بزرگ در تالاب انزلی
سرشماری‌های اولیه در توده جنگلی قلم گوده تالاب انزلی نیز نشان می‌دهد حداقل پانصد جفت انواع حواصیل روی درختان در این جزیره در حال آشیانه‌سازی هستند.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان از جوجه‌آوری پرندگان آبزی همچون کشیم بزرگ، پرستوی دریایی تیره و کاکایی سرسیاه در پهنه آبی غرب تالاب انزلی خبر داد و گفت:این پرندگان با گردآوری گیاهان آبزی در حال آشیانه‌سازی و تخم‌گذاری در  این تالاب بین‌المللی هستند.
روابط ‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست گیلان در این ارتباط اعلام نمود: برآوردهای اولیه حاکی از افزایش چشمگیر تعداد آشیانه‌های پرنده آبزی کشیم بزرگ است و در ادامه وعده داد با هدف سرشماری جمعیت پرندگان آبزی جوجه‌آور در تالاب انزلی یک سرشماری جامع در دهه آخر اردیبهشت ماه که همزمان با اوج دوره جوجه‌آوری این پرندگان آبزی در تالاب است،انجام خواهد شد.
عشوری یاد آور شد و تصریح نمود صیادان، قایقرانان و گردشگران تالاب انزلی باید از  نزدیک شدن به آشیانه این پرندگان خودداری نمایند زیرا شدت امواج آب متاثر از حرکت قایق‌های موتوری می‌تواند آشیانه این پرندگان را تخریب نماید،همچنین حضور افراد با قایق‌های موتوری در نزدیکی محل آشیانه می‌تواند موجب شود تا این پرندگان آشیانه را برای مدتی ترک نمایند، در نتیجه فرصتی برای پرندگانی همچون کلاغ، زاغی و سنقر تالابی فراهم می‌شود تا تخم یا جوجه‌های آنها را از آشیانه بربایند.
عشوری افزود: سرشماری‌های اولیه در توده جنگلی قلم گوده تالاب انزلی نیز نشان می‌دهد حداقل پانصد جفت انواع حواصیل روی درختان در این جزیره در حال آشیانه‌سازی هستند.این پرندگان شامل حواصیل شب،اگرت کوچک و گاوچرانک می‌باشند.
وی خاطر‌نشان کرد: کارشناسان این اداره کل پیش‌بینی می‌کنند جمعیت جوجه‌آور این حواصیل‌ها که از پرندگان حمایت شده ایران هستند در این منطقه به چندین هزار جفت و تعداد گونه‌های جوجه‌آور نیز در هفته های آتی افزایش خواهد یافت.
این گزارش می‌افزاید: تالاب‌ بین‌المللی انزلی از جمله تالاب‌های دریایی-ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت‌اش برای زمستان‌گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.