کد خبر : 12157
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

سیاوش آقاجانی: پیشگامی گیلان در طراحی شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

سیاوش آقاجانی: پیشگامی گیلان در طراحی شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی
انتقال اتباع خارجی پس از شناسایی به اقامتگاه های تعریف شده یکی از چالش‌های موجود است خواستار تعامل فرمانداری ها و نیروی انتظامی در شهرستان ها با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: بر اساس تجربه و بررسی های انجام شده و با هدف بهبود عملکرد، هدایت درست منابع و به حداقل رساندن انحراف در پرداخت تسهیلات به عنوان اولین استان در کشور شیوه نامه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را طراحی کردیم که مورد تایید وزارتخانه نیز قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، درجلسه ابلاغ شیوه نامه اجرایی تسهیلات مشاغل خانگی به ریاست اولیایی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری و با حضور سیاوش آقاجانی مدیرکل و رییس شورای هماهنگی مدیران استان، روسای ادارات تابعه و دستگاه های اجرایی شهرستان ها و نمایندگان نیروی انتظامی و فرمانداری ها در سالن الغدیر استانداری برگزار شد.
سیاوش آقاجانی در این نشست از پیشگامی استان گیلان در تدوین و طراحی شیوه‌نامه اجرایی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد که مورد تایید و استقبال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.
وی در ادامه ضمن تشریح شیوه نامه اجرایی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی مواردی نظیر،نقش‌آفرینی موثر فرمانداری‌ها و ادارات شهرستانی در اعطای تسهیلات مشاغل خانگی، امکان شناسایی دقیق‌تر افراد واجد شرایط بهره‌مندی از تسهیلات،اطلاع‌رسانی گسترده‌تر به جامعه هدف و توزیع مناسب فرصت‌ بهره‌مندی از منابع و امکان ارزیابی و آسیب‌شناسی مناسب‌تر مشکلات جذب و ایجاد اشتغال را از اهم اهداف این شیوه نامه عنوان کرد.
آقاجانی همچنین بر اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های این بخش تاکید کرد و از فرمانداران و دستگاه های اجرایی استان خواست تا در شناسایی افراد و ظرفیت های حوزه مشاغل خانگی پیش قدم بوده و صرفا منتظر مراجعه متقاضی نباشند.
آقاجانی در ادامه یادآور شد: در حوزه مشاغل خانگی ایجاد تشکل و شرکت های تعاونی در دستور کار قرار دارد لذا با توجه به نقشی که این تشکلات در موضوعاتی نظیر، ترویج، نظارت بر عملکرد، بازاریابی و فروش و برندینگ دارند روسای ادارات باید با بهره گیری از ظرفیت های شهرستان هرچه سریعتر نسبت به تشکیل تعاونی های تخصصی مشاغل خانگی اقدام کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه بازاریابی و فروش تکمیل کننده زنجیر ارزش در مشاغل خانگی است از فرمانداران خواست تا زمینه ایجاد بازارچه هایی برای فروش محصولات مشاغل خانگی را فراهم کنند.
سیاوش آقاجانی با بیان اینکه هدف از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ایجاد اشتغال جدید و یا توسعه مشاغل موجود است بر نظارت جدی جهت جلوگیری از انحراف این منابع تاکید کرد.
وی از ثبت ۱۱ هزار و ۶۴۱ شغل ثبت شده در سامانه رصد تاکنون خبر داد و تاکید کرد: رویکرد ما پرهیز از آمارگرایی است.
آقاجانی با بیان این مطلب افزود: آمار ثبت شده در سامانه رصد همه شماری و صحت سنجی می شود و از این حیث استان گیلان در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و باید تلاش کنیم تا با ثبت اشتغال واقعی و عینی این جایگاه را حفظ کنیم و ارتقا دهیم.
وی در ادامه از بازدید و نظارت میدانی از ۲۶۰ طرح اشتغالزای روستایی و عشایری با تعهد اشتغال برای ۲۲۰۸ نفر توسط کمیته های نظارت خبر داد.
آقاجانی افزود: در این بخش نیز به منظور جلوگیری از انحراف در پرداخت تسهیلات و صحت سنجی اشتغال تعهدی بازدید و نظارت های لازم توسط کمیته های استانی و شهرستانی انجام می شود.
سیاوش آقاجانی در بخش دیگر سخنان خود گشت بازرسی مشترک به منظور شناسایی اتباع خارجی را از اقدامات مهم و ویژه در استان دانست.
مدیرکل تاکید کرد: گشت های مشترک در شهرستان ها به صورت ماهانه دنبال شود.
وی با بیان اینکه انتقال اتباع خارجی پس از شناسایی به اقامتگاه های تعریف شده یکی از چالش‌های موجود است خواستار تعامل فرمانداری ها و نیروی انتظامی در شهرستان ها با ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.
آقاجانی ادامه داد: در تلاش هستیم با تبیین اهمیت حفظ نیروی کار ایرانی و تشریح منفعت این امر برای تشکلات و انجمن های صنفی از ظرفیت این تشکلات برای شناسایی اتباع خارجی در استان استفاده کنیم.
وی در همین راستا از انجام ۲۱ گشت مشترک جهت شناسایی اتباع خارجی در سالجاری خبر داد.
اولیایی نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت شناسایی اتباع بیگانه از فرمانداران خواست تا پس از شناسایی اقدامات مرتبط با انتقال این افراد به اردوگاه ها را فراهم کنند.
وی همچنین در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی گفت: مشاغل باید بر اساس سند آمایش سرزمینی دسته بندی شوند و تسهیلات نیز فقط در راستای ایجاد و توسعه مشاغل پرداخت شوند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با بیان این مطلب بر دقت در انتخاب پشتیبان های مشاغل خانگی تاکید کرد.
وی همچنین ضمن استقبال از ایجاد فضا و بازارچه های فروش محصولات مشاغل خانگی از فرمانداران خواست تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.