کد خبر : 7075
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

محدودیت زمین گِره سخت اجرای نهضت ملی مسکن در گیلان

محدودیت زمین گِره سخت اجرای نهضت ملی مسکن در گیلان
با وجود اینکه سهم گیلان از احداث مسکن ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در سال است و ۲۰ درصد آن مسکن روستایی است که در این بخش نیز ، چهار هزار و ۲۰۰ واحد به صورت خودمالکی معرفی شدند که از این تعداد، یکهزار و ۲۰۰ واحد احداث شد.

به گزارش پویشگران گیل:
دولت سیزدهم مترصد اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور است اما این طرح در استانهایی همچون گیلان با کمبودها و چالش هایی همراه است که میتوان مهم ترین آن را محدودیت اراضی دانست که در سخنان مسئولان و متولیان این امر نیز مشهود است.
یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای مسکن گیلان عصر یکشنبه در محل استانداری گیلان در رشت با حضور اسدالله عباسی استاندار و مدیران دستگاههای مختلف این استان برگزار شد که یکی از دغدغه های مهم این جلسه، کمبود زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود.
با توجه به اجرایی شدن این طرح در کشور، ۱۰۷ هزار متقاضی در استان گیلان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، ۳۲ هزار و ۶۳۱ نفر از متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند و برای ۱۴ هزار و ۵۱۵ نفر نیز، تعیین تکلیف شد.
این در حالی است که باید در سال حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی در گیلان احداث شود که از این میزان حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی متعلق به کلانشهر رشت است اما اجرای این طرح در بعضی از شهرستانها به دلیل کمبود زمین با مشکل مواجه است و به همین دلیل مسئولان استان سعی در از بین بردن این مشکل را دارند.
تامین زمین مهمترین برنامه احداث مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در جلسه شورای مسکن گیلان اظهار داشت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گیلان اولویت است اما تامین زمین مهمترین برنامه برای احداث مسکن بشمار می رود که در این راستا در گیلان تعدادی از شهرها با کمبود زمین مواجه هستند.
پدرام ماکان افزود: در شهرستانهای لاهیجان و رودسر برای احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن زمین وجود ندارد و در تالش نیز، خارج از شهر زمین است که به طور حتم احداث آن در خارج از شهر، مشکلاتی را برای متقاضیان دریافت مسکن ایجاد می کند.
وی ادامه داد: هم اینک برای اجرای این طرح در رشت، ۱۰۵ هکتار زمین منابع طبیعی ، هشت هکتار جهاد کشاورزی، ۱۰ هکتار بنیاد مستضعفان و ۱۹۵ هکتار از اراضی شرکت شهرکهای صنعتی شناسایی شد که در مجموع ۳۱۸ هکتار زمین شناسایی شده و اگر ۶۰۰ هکتار زمین از شرکت سپیدرود جدا شود، کمبود زمین در رشت برطرف می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به تغییر کاربری بعضی از زمینها نیز اشاره و بیان کرد: برای اینکه طرح نهضت ملی مسکن به طور کامل در گیلان اجرایی شود و این در حالی است که در این استان با کمبود زمین مواجه هستیم، مجبور به تغییر کاربری بعضی از زمین ها هستیم .
با این وجود بعضی از اراضی نیاز به کمیسیون ماده ۳۳ دارند که در این راستا، حدود ۷۰ هکتار زمین در رشت ، ۱۷ هکتار در لنگرود، ۸.۸ هکتار در فومن و هفت هکتار نیز در آستانه اشرفیه در کمیسیون ماده ۳۳ قرار دارند تا در خصوص آن تعیین تکلیف شود.
در این راستا حدود ۷۰ هکتار زمین در رشت متعلق به شرکت آب منطقه ای است که طبق گفته مسئولان این شرکت، حدود یک سوم از این زمین آزاد است و مابقی آن، استخر، تاسیسات و انبار است که در این جلسه نیز تصمیم گرفته شد تا حدود یک سوم از اراضی آزاد این بخش به طور کامل نقشه برداری و در صورت امکان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گیرد.
ثبت نام 41 هزار نفر برای خانه دار شدن
مدیرکل بیناد مسکن گیلان نیز در ادامه این جلسه با توجه به فعالیتهای این نهاد اظهار داشت: ۴۱ هزار و ۳۱۶ نفر در استان گیلان در بنیاد مسکن برای خانه دار شدن ثبت نام کردند که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۸۵۹ نفر حائز شرایط لازم شدند.
حامد دایمی افزود: با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ساخت و احداث مسکن در ۲۹ هکتار با ظرفیت سه هزار و ۵۵ واحد در ۱۲ شهرستان گیلان توسط بنیاد مسکن آغاز شد که در این راستا، ۶۲۴ واحد در رشت با ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی و در بندرانزلی نیز، ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی ادامه داد: تعدادی از واحدها نیز، به صورت گروهی احداث می شود که پس از بررسی به متقاضیان ارایه می شود و در این بخش، ۶۰ واحد در شهرستان لنگرود توسط ۶ گروه ۱۰ واحدی، ۷۲ واحد نیز در رودسر و ۴۸ واحد در بندرانزلی واگذار شد.
مدیرکل بنیاد مسکن گیلان اضافه کرد: با وجود اینکه سهم گیلان از احداث مسکن ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در سال است و ۲۰ درصد آن مسکن روستایی است که در این بخش نیز ، چهار هزار و ۲۰۰ واحد به صورت خودمالکی معرفی شدند که از این تعداد، یکهزار و ۲۰۰ واحد احداث شد.
دایمی کمبود زمین را مهمترین مشکل برای ایجاد و احداث مسکن در طرح‌های مسکن در گیلان عنوان و بیان کرد: با توجه به کمبود زمین، در بعضی از شهرستان‌ها متقاضی داریم اما زمین نداریم که این مشکل در ۱۰ شهرستان گیلان وجود دارد اما امید است که با اقداماتی که از سوی مسئولان ارشد گیلان انجام می‌شود، زمینهای مازاد برای احداث مسکن درنظر گرفته شود.
با توجه به نظرات مسئولان اجرایی گیلان، مهمترین دغدغه ساخت و احداث مسکن در طرح های خانه‌دار شدن اقشار مختلف مردم به خصوص طرح نهضت ملی مسکن، کمبود زمین است که اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در این خصوص از مسئولان خواست تا با استفاده کامل از تمامی ظرفیت‌های این استان و همچنین با همدلی و اتحاد تمامی دستگاه‌ها، این مشکل برطرف و طرح نهضت ملی مسکن در گیلان شتاب بیشتری گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.