کد خبر : 9723
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

کمپوست سبزه‌ در رشت؛ مشق نوروزی محیط‌ زیست

کمپوست سبزه‌ در رشت؛ مشق نوروزی محیط‌ زیست
سبزه‌های جمع آوری شده توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت راهی شرکت کودآلی استان گیلان شد تا در آن جا همراه با سایر مواد آلی با طی فرآیندی به کود تبدیل شود.

به گزارش پویشگران گیل:
سبزه‌های نوروزی شهروندان شهر رشت در عید ۱۴۰۱ ضمن اینکه نماد برکت سفره هفت‌سین هستند، برای نخستین بار با جمع آوری جهت تبدیل به کمپوست و کود آلی مشوق فرهنگ‌سازی حفظ محیط‌زیست و تفکیک زباله از مبدا شده‌اند.
سبزه یکی از سین‌های نوروزی به شمار می‌رود که به دلیل سرسبزی زیبایی خاصی به سفره های هفت سین می‌دهد، کاشتن سبزی قبل از نوروز تقریباً یک هفته مانده به سال جدید از آیین های ایرانیان است که اهمیت زیادی به این کار می‌دهند، آنان معتقدند که با قراردان سبزه در سفره هفت سین، سال شان را با سرسبزی آغاز می‌کنند و آن را نماد برکت می‌دانند.
سبزه های نوروزی تا پایان نوروز و تا روز طبیعت در سفره‌های هفت سین باقی می‌ماند و در نهایت پایان نوروز مردم سبزه هایشان را در طبیعت یا در آب‌های روان رها می‌کنند و به این ترتیب در روز طبیعت به طبیعت آسیب می‌رسانند.
اما اینبار در ابتکاری جذاب سبزه های شهروندان رشت برخلاف گذشته به طبیعت لطمه نزدند، در رودخانه‌های “زرجوب و گوهررود” رها نشدند؛ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت نسبت به دریافت سبزه ها از شهروندان و اهدا ساک پارچه‌ای اقدام کردند و با این کار گامی در راستای فرهنگ‌سازی حفظ محیط زیست برداشتند.
اگر چه این اقدام از سوی ۲ سازمان یاد شده شهرداری رشت برای اولین بار انجام شد اما مورد استقبال شهروندان قرار گرفت که برنامه‌هایی این چنینی می‌تواند گامی به سوی فرهنگ سازی حفظ طبیعت و تفکیک زباله از مبدا باشد.
سبزه‌های دیروز، کودآلی امروز
سبزه‌های جمع آوری شده توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت راهی شرکت کودآلی استان گیلان شد تا در آن جا همراه با سایر مواد آلی با طی فرآیندی به کود تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان در این باره گفت: دریافت سبزه‌ها از شهروندان در رشت برای اولین بار انجام گرفت که می تواند مشوقی برای فرهنگ سازی در راستای حفظ محیط زیست باشد.
میثم پورآقایی اظهار داشت: این اقدام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و مدیریت پسماند شهرداری رشت مورد استقبال شهروندان قرار گرفت که در این ارتباط یک دستگاه خاور سبزه از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت به شرکت کود آلی گیلان منتقل شده‌ است.
وی بیان داشت: هم اکنون این سبزه ها به همراه سایر موادآلی در پروسه تولید کود قرار گرفته اند که پس از طی مراحلی به کود تبدیل می‌شوند.
کمپوست سبزه‌ در رشت؛ مشق نوروزی محیط‌زیستی
تهیه گزارش سبزه‌های نوروزی در شرکت کودآلی استان گیلان فرصتی شد تا با اهداف تاسیس و فرآیند کار این شرکت بیشتر آشنا شویم. پورآقایی در ادامه هدف از تاسیس شرکت کودآلی گیلان را کاهش میزان زباله در دفتگاه سراوان رشت عنوان کرد و افزود: ۶۰ درصد زباله جامدی که در شهرستان رشت یا بخش مرکزی رشت تولید می‌شود، موادآلی و یک تا ۲ درصد مواد قابل بازیافت از جمله پلاستیک، قوطی های حلبی، انواع دستمال کاغذی و شیشه است.
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان گفت: قبل از سال ۱۳۷۴ (زمان تاسیس شرکت کودآلی) تمام زباله‌ها به دفنگاه زباله سراوان منتقل می شد، انباشت مقدار زیادی زباله در این محل موجب شد تا به فکر جداسازی یک سری از مواد غیرقابل تجزیه و دارای ارزش مادی از زباله ها بیفتیم.
انتقال حدود ۴۰۰ تن زباله در روز به شرکت کودآلی
وی بیان داشت: بخشی از زباله قبل از ورود به محل دفن زباله در سراوان رشت به شرکت کود آلی گیلان منتقل می‌شود به عبارتی حدود ۴۰۰ تن رباله در روز از بخش مرکزی رشت شامل شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا، شفت، سنگر و رشت به میزان (درصد سهم شهرداری های این شهرستان ها در این شرکت) به شرکت کودآلی منتقل می‌شود.
پورآقایی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲ خط بازیافت یا “پردازش” زباله در شرکت کودآلی گیلان فعال است، افزود: این خط‌ها شامل سرندهایی است که زباله در بدو ورود وارد آنها شده، پلاستیک های زباله پاره می شود و پس از سرندشدن “الک شدن” موادآلی موجود در زباله از جمله پوست میوه‌ها، مواد خوراکی دورریز شده از آن جدا و از زیرسرند وارد نقاله می‌شود و به سمت بخش تولید کود حرکت می‌کند.
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان اظهار داشت: در این مراحل آنچه در مواد بالای سرند باقی می‌ماند توسط نقاله راهی خط پردازش شده و توسط کارگران این خط پردازش یا به اصطلاح (دست بردار) می‌شود.
وی اضافه کرد: برخی مواد مانند لاک، قوطی و شیشه از زباله جدا شده و آنچه که در نهایت باقی می‌ماند به عنوان ریجکت با زباله بازگشتی به دفنگاه زباله در سراوان رشت منتقل می شود.
پردازش ۶۰ درصد زباله گیلان
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان در ادامه بیان داشت: در زمان حاضر نزدیک ۶۰ درصد زباله استان در ۲ خط پردازش زباله شرکت کودآلی گیلان مورد پردازش قرار می گیرد و ۴۰ درصد زباله نیز هر روز به محل دفن زباله در سراوان رشت منتقل می‌شود.
پورآقایی با اشاره به برنامه احداث دستگاه زباله‌سوز در رشت خاطر نشان کرد: با راه اندازی این دستگاه مقدار زباله بازگشتی در شرکت کودآلی وارد زباله سوز شده و با این کار زباله‌ای به محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت منتقل نخواهد شد.
وی با تشریح چگونگی تولید کود در شرکت کودآلی گیلان گفت: موادآلی توسط سرندها جدا و داخل نقاله شده و پس از آن داخل سوله ها ریخته می شود و حدود ۴۵ تا ۵۰ روز فرصت نیاز است تا با یک سری اقداماتی از جمله هوادهی این مواد به کود تبدیل شوند که فرآیند آن همان مراحل خاک به خاک است.
کمپوست سبزه‌ در رشت؛ مشق نوروزی محیط‌زیستی
ضرورت تفکیک زباله از مبدا
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا و ضرورت توجه شهروندان به این مهم گفت: با این کار کودی که به دست می‌آید بهتر و با کیفیت خواهد بود.
پورآقایی جداسازی شیشه، مواد بُرنده و سوزن را از زباله‌ها مهم دانست و اظهار داشت: وجود شیشه از جمله شیشه‌های خُرد شده در زباله ها از معضلات است که از مردم درخواست می‌شود تا زباله‌های بازیافتی را از سایر زباله ها جدا کنند.
وی با تاکید بر اینکه باتری‌های قلمی نباید در سطل زباله انداخته شود، افزود: باتری‌های قلمی در زباله ها فراوان مشاهده می‌شود، این باتری ها منشاء آلودگی بوده و از مواد سمی برخوردارند که کیفیت کود را کاهش می‌دهند.
مدیرعامل شرکت کودآلی استان گیلان بیان داشت: هر میزان موادآلی‌تر و تمیزتر در اختیار شرکت کودآلی قرار گیرد، کود بهتری تولید خواهد شد و پروسه تولید نیز با دردسرهای کمتری همراه خواهد بود.
پورآقایی تاکید کرد: برای تفکیک زباله از مبدا و تولید زباله کمتر همه باید همکاری کنند تا زباله کمتری برای دفن به (دفنگاه زباله) منطقه سراوان رشت منتقل شود.
استاندار گیلان چندی پیش در جلسه کمیته پسماند در محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت گفته بود: مشکل ما در مدیریت زباله صرفا بودجه نیست بلکه مدیریتی است، برای حل معضل زباله سراوان به دنبال گفتار درمانی نیستیم.
اسدالله عباسی بیان داشت: متاسفانه همه در این ارتباط رفع مسئولیت می‌کنیم در حالی که برای رفع معضل زباله همه مسئول هستیم.
وی با اشاره به موضوع مهم تفکیک زباله از مبدا اظهار داشت: از مردم خواهش می‌کنیم تا با تفکیک زباله از مبدا و صرفه‌جویی در مصرف، زباله کمتری تولید کنند.
وی با بیان اینکه مدیران و کارکنان در ادارات نیز به موضوع تفکیک زباله از مبدا توجه داشته و عمل کنند، افزود: تفکیک زباله از مبدا راحت‌ترین کاری است که مدیران می توانند از خودشان شروع کنند.
محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر یک میلیون تن زباله از گذشته در این مکان انباشته است و روزانه نیز زباله های برای دفن به این منطقه وارد می شود.
محل دفن زباله سراوان رشت از سال ۱۳۶۲ ابتدا فقط به مدت سه ماه بعد به صورت دایمی تبدیل به بزرگترین جایگاه دفن زباله شمال کشور شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.