کد خبر : 8344
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

۲۷۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی در گیلان بیمه نیستند

۲۷۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی در گیلان بیمه نیستند
دولت بین ۳۰ تا ۸۰ درصد از حق بیمه را پرداخت می‌کند و مابقی توسط کشاورزان پرداخت می‌شود.

به گزارش پویشگران گیل:
براساس آمار ارائه شده خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان؛ امسال تاکنون فقط ۳۸ هزار بهره بردار کشاورز در استان برای بیمه‌گذاری اقدام کرده اند و ۲۷۹ هزار بهره بردار هنوز بیمه نیستند.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان با بیان اینکه درسال زراعی گذشته (۹۹-۱۴۰۰) ۷۰ هزار نفر بهره‌بردار محصولات شان را بیمه کرده بودند، اظهار داشت: ۳۱۷ هزار بهره بردار کشاورزی در استان هستند که امسال تاکنون؛ فقط ۳۸ هزار نفر برای بیمه گذاری اقدام کرده اند.
پیمان عبداللهی فر محصولات مشمول بیمه کشاورزی را شامل محصولات باغی، دامی، زراعی، منابع طبیعی،شیلاتی و طیور و عوامل تولید شامل تنه درختان میوه، گلخانه، بانک نشاء برنج، ماشین‌الات کاشت و برداشت عنوان کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای افزون بر ۶۰ هزار نفر از کشاورزان خسارت دیده غرامت پرداخت شده است .
وی با اشاره به اینکه ۷۸ محصول و خدمات مشمول حمایت صندوق بیمه کشاورزی می‌باشند، اظهار داشت: مهلت بیمه محصولات باغی و زراعی شامل فندق، گردو، کیوی، چای، زیتون، پرتقال، گوجه سبز و محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا تا ۲۱ اسفندماه جاری تمدید شده است که کشاورزان می توانند جهت خرید بیمه نامه به شعب بانک کشاورزی و نمایندگی‌های استان مراجعه نمایند.
معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان از مهلت تعیین شده برای بیمه محصولات خود استفاده کنند، گفت: البته فروش بیمه برای سایر محصولات برنج، بادام زمینی، توتون ،هندوانه، ماهیان گرم‌آبی و سردابی، زنبور عسل، طیور و عوامل تولید(گلخانه و بانک نشاء و ماشین آلات) همچنان ادامه دارد.
به گفته عبداللهی فر؛ با توجه به وجود مخاطرات در بخش کشاورزی، دولت بین ۳۰ تا ۸۰ درصد از حق بیمه را پرداخت می‌کند و مابقی توسط کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه بیمه شدن کشاورزان فقط برای کمک به آنان بوده و نفعی برای صندوق بیمه کشاورزی که کاملاً دولتی است ندارد، اظهار داشت: دولت با پوشش بیمه‌ای کمک می‌کند کشاورزان آسیب دیده دوباره به تولید بازگردند.
عبداللهی‌فر با اشاره به اینکه جبران خسارت‌هایی که در نظر گرفته شد قابل توجه است، گفت: به طور مثال امسال برای یک راس دام که بیمه آن ۴۰۰ هزار تومان بود و دامدار فقط ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کرد و مابقی آن توسط دولت پرداخت شد،توانست ۱۵ میلیون تومان بابت خسارت دریافت کند که این مبلغ ۸۰ درصد از قیمت یک دام است که این نوع جبران خسارت در سازمان دیگری وجود ندارد.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان با اشاره به تاکید استاندار و رییس سازمان جهادکشاورزی استان مبنی براستفاده از ظرفیت صندوق بیمه کشاورزی جهت حمایت از تولید کنندگان گفت: با توجه به اینکه دولت هیچ منبع دیگری برای پرداخت خسارت ندارد و تغییرات اقلیم ممکن است خساراتی را هرساله برای بخش کشاورزی بدنبال داشته باشد، توصیه می‌شود از این ظرفیت و فرصت برای جبران خسارت به محصولات شان استفاده کنند.
گیلان دارای ۴۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.