کد خبر : 27167
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۲۳

رئیس انجمن تغذیه گیلان:

پیروی از رژیم غذایی در افراد دیابتی ضروری است

پیروی از رژیم غذایی در افراد دیابتی ضروری است
 اگر افراد دیابتی به انتخاب‌های غذایی خود توجه نکنند هر چقدر دارو و انسولین مصرف کنند باز امکان دارد قند خون آنها کنترل نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

دکتر مرجان مهدوی روشن، متخصص تغذیه در گفتگو با پویشگران گیل گفت: بیماری دیابت بیماری است که امکان دارد خیلی از افراد دچار آن باشند. لذا لازم است نکاتی را راجع به تغذیه آن بدانیم.

بیماری دیابت یا افزایش قندخون، بیماری است که با توجه به اینکه افراد مبتلا،به نوع یک و یا نوع دو باشند،پزشک معالج‌ معمولا دارو درمانی و یا انسولین درمانی و یا ترکیبی از این دو نوع را تجویز میکند.

وی افزود:نکته ای که باید در نظر گرفته شد، رژیم درو توجه  به نکات تغذیه ای مهمترین اصل در کنترل قند خون است.اگر ما به انتخاب‌های غذایی خود توجه نکنیم ،هر چقدر دارو و انسولین مصرف کنیم، باز امکان دارد قند خون کنترل نشود.

مهدوی روشن افزود: اولین نکته ای که برای افراد مبتلا به دیابت باید در نظر گرفت این است که در خوردن وعده‌های غذایی نظم داشته باشند. حتما صبحانه، نهار و شام را مصرف کنند و در این فواصل میان وعده فراموش نشود.متاسفانه بسیاری از افراد دیابتی به دلیل افزایش قندخون خود از خوردن مواد غذایی خودداری می‌کنند و یا برنامه‌های غذایی خود را محدود می‌کنند.گاهی اوقات این کار باعث افت قندخون و در نتیجه عوارضی چون سردرد ،سرگیجه و همچنین ضعف جسمانی می‌شود.

رئیس انجمن تغذیه گیلان همچنین تصریح نمود: نکته ای که در رژیم درمانی افراد مبتلا به دیابت خیلی مهم است این است که جلوی نوسانات قندخون خود را در طول روز بگیرند و مهمترین آن این است که در وعده‌های غذایی خود نظم داشته باشند،به هیچ وجه وعده‌های صبحانه،نهار و شام را حذف نکنند و حتما در وعده‌های اصلی از میان وعده استفاده کنند.

مهدوی روشن درباره باور اشتباهی که در افراد مبتلا به دیابت وجود دارد،گفت: این افراد معتقد هستند که باید نان و برنج را کامل از برنامه‌های غذایی خود حذف کنیم، که این باور اشتباه است. یک فرد دیابتی می‌تواند یک برنامه غذایی مشابه افراد عادی داشته باشند، فقط مقدار مصرف غذای خود را باید کنترل کند، در انتخاب مواد غذایی خود کمی دقیق باشند. این افراد می‌توانند برنج را در وعده نهار و نان را در وعده صبحانه،شام و میان وعده استفاده کنند.فقط تاکید بر این است که از نان سبوس‌دار و برنج قهوه ای و یا برنج سبوس‌دار استفاده کنند.

مهدوی روشن در ادامه افزود:نکته ای دیگر که افراد دیابتی باید در نظر بگیرند، افزایش مصرف سبزیجات مانند کاهو ،خیار و گوجه است در برنامه غذایی روزانه،سبزیجات چون فیبر بالایی دارند می‌توانند در کنترل قند خون مفید باشند، بنابراین توصیه می‌شود که در وعده‌های غذایی نهار و شام از سالاد و سبزی خوردن استفاده شود. در طول روز هم می‌توانند سبزیجات را بدون محدودیت استفاده کنند. به عبارتی در افراد دیابتی مصرف سبزیجات آزاد است.

مهدوی در مورد مصرف میوه‌ها در افراد دیابتی گفت: هرچه میوه‌ها گروهی از مواد غذایی هستند که حاوی ویتامین و آنتی اکسیدان هست و مصرف آن برای سلامتی مفید است، اما افراد دیابتی باید حواسشان باشد که در مصرف میوه افراط نکنند چون کربوهیدرات میوه بالا است، اگر افراد دیابتی بیش از حد مصرف کنند،باعث افزایش قند خون آنها می‌شود.بنابراین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند در طول روز میوه استفاده کنند ولی مقدار آن باید کنترل شده‌تر باشد.

دکتر مهدوی روشن در مورد کنترل وزن افراد دیابتی گفت: توصیه ای که به افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق می‌باشند این است که حتما با یک برنامه غذایی اصولی، وزن خود را کنترل کنند.در درصد بالایی از افراد دیابتی پیروی از یک رژیم غذایی اصولی می‌تواند وزن و قند خون آنها را کنترل کند.

دکتر مهدوی در مورد مصرف لبنیات  افراد دیابتی افزود:در مورد لبنیات نکته ای که باید مدنظر گرفت این است که مصرف لبنیات مهم است و حتما باید در برنامه غذایی خود استفاده کنند.لبنیات دارای کربوهیدرات است و افراد دیابتی نباید در مصرف لبنیات افراط کنند و بهتر است۲ تا ۳ واحد در طول روز استفاده کنند و بهتر است شیر و ماست،کم چرب باشند.

دکتر مهدوی در پایان گفت: داشتن تحرک و فعالیت‌های بدنی مناسب جز عواملی است که در کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می‌تواند مؤثر باشد.

 

تهیه وتنظیم : مرتضی جلیل نژاد ماسوله

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.