کد خبر : 16415
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۰

گشایش دو پنجره رو به ماچراغ

گشایش دو پنجره رو به ماچراغ
ارائه آثار حمیرا خدابنده دوگاهه، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی گیلانی در کانون رستم آباد

به گزارش پویشگران گیل:
به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، «دوپنجره» آیین ادبی است که‌ به منظور فراهم‌سازی فرصت هم‌نشینی نوقلمان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شاعران، نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات برگزار می‌شود.
این آیین در کانون استان گیلان با عنوان «سلامی‌دوباره» سال‌هاست که پذیرای صاحب‌نظران عرصه ادبیات ایران و آینده‌سازان ایران اسلامی است و نقشی مهم در ظهور و بروز استعدادهای شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و هم‌چنین، فرصت‌سازی برای حضور موثر آنان در جامعه دارد.
هفته ملی کودک سال ۱۴۰۲ نیز بهانه‌ای دیگر برای برگزاری این نشست با حضور فراهم‌ و در این میان، اعضای علاقه‌مند کانون ضمن ارایه آثار، بیش از پیش با شخصیت و آثار حمیرا خدابنده دوگاهه، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی گیلانی آشنا شدند.
کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان نیز در این نشست با مرور روزهای عضویت در مرکز شماره ۱ کانون رشت آغاز و مطالعه کتاب و هم‌نشینی با صاحب‌نظران عرصه ادبیات را از عوامل موثر در مسیر افزایش علاقه‌مندی‌ها به سُرایش و نگارش  و بروز استعدادها برشمرد.
حمیراخدابنده دوگاهه به معرفی برخی از آثار خود در زمینه‌های مختلف پرداخت و با اشاره به چگونگی سُرایش اشعار کتاب «ماچراغ» گفت: این اثر، مجموعه اشعار کودکانه به زبان رودباری است و لزوم خلق اثر در این زمینه به خوبی احساس‌ می‌شد.
نویسنده کتاب ادبیات کودک در گیلان، هم‌چنین، اصالت رودباری خود را در سُرایش این اثر تاثیرگذار دانست و افزود: پاس‌داشت زبان مادری و فرصت‌سازی برای کودکان و نوجوانان این دیار جهت مطالعه آثاری به گویش و زبان محلی، ازدیگر عوامل در خلق این مجموعه به‌شمارمی‌رفت.
شاعر مجموعه اشعار«با تو تا غزل»، «ترنم و ترانه» و «چَم‌چمه»، در ادامه به پرسش‌های حاضران در ارتباط با این ماچراغ پاسخ‌ گفت و به نقد و بررسی آثار نوقلمان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان پرداخت.
برپایی کارگاه ادبی «نوشتن خلاق» از سوی طاهره نژادغلامی، مربی ادبی کانون استان گیلان و اهدای جایزه به کلیه حاضران درآیین ادبی «دوپنجره» پخش پایانی این نشست بود.
ویژه‌برنامه‌های هفته ملی و روز جهانی کودک با شعار« کودکی‌بهتر، زندگی بهتر» از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ در سراسر کشور درحال برگزاری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.