کد خبر : 8333
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۰۱

۴۵ درصد از اراضی شالیزاری گیلان زیر شخم زمستانه رفت

۴۵ درصد از اراضی شالیزاری گیلان زیر شخم زمستانه رفت
شالیکاران برای تهیه نهاده‌ها، ابتدا باید با در دست داشتن کد ملی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و تعاونی‌های روستایی مراجعه کنند و پس از دریافت حواله الکترونیکی برای تهیه سهمیه کود یارانه‌ای اقدام نمایند.

به گزارش پویشگران گیل:
با تلاش و اهتمام شالیکاران گیلان و شرایط مساعد آب و هوایی، شخم زمستانه در ۴۵ درصد از اراضی شالیزاری استان انجام شده‌است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و اهتمام شالیکاران، ۴۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان زیر شخم زمستانه رفته‌ است.
سیدعلی موسوی با بیان مزایای انجام شخم زمستانه افزود: مبارزه با علف هرز و از بین بردن آنها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی از جمله فواید انجام شخم زمستانه در اراضی شالیزاری است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه شالیکاران برای انجام شخم زمستانه اظهار داشت: بارندگی‌های خوب چند روز گذشته در گیلان و ادامه آن بهترین فرصت برای شالیکاران در انجام شخم زمستانه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان به شالیکاران توصیه کرد تا مرمت و بازسازی کرت‌ها و لایروبی انهار را مدنظر قرار دهند.
نهاده‌های شالیکاری به موقع تهیه شود
موسوی در ادامه با بیان اینکه شالیکاران نسبت به تهیه به‌موقع نهاده‌های شالیکاری اقدام کنند، افزود: کودهای شیمیایی شامل پتاس و فسفاته به همراه اوره به صورت متعادل تهیه شود.
وی با اشاره به اهمیت کود فسفات و پتاس اظهار داشت: استفاده از این کودها موجب از بین رفتن آفات، جلوگیری از خوابیدگی ساقه‌های برنج “ورس” و افزایش محصول برنج می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: شالیکاران برای تهیه نهاده‌ها، ابتدا باید با در دست داشتن کد ملی به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و تعاونی‌های روستایی مراجعه کنند و پس از دریافت حواله الکترونیکی برای تهیه سهمیه کود یارانه‌ای اقدام نمایند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند، با توجه به جایگاه استان گیلان در کشت برنج بسیار مهم است تا برنجکاران به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی برای کشت این محصول استراتژیک در موضوع شخم و شیار زمستانه توجه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.