کد خبر : 28159
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در بازدید از غرفه گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴:

صنایع دستی تقویت‌کننده اقتصاد هویت بنیان است

صنایع دستی تقویت‌کننده اقتصاد هویت بنیان است
جلالی:هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور رونق دهنده و تقویت کننده اقتصاد هویت بنیان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

مریم جلالی در حاشیه بازدید از غرفه گیلان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی کشور) با بیان اینکه صنایع دستی می‌تواند پیشران دیگر صنایع باشد گفت‌: هنرهای سنتی و صنایع دستی هویت،اصالت و میراث ناملموس سرزمینمان را به همراه دارد.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه از طریق نمایشگاه اکسپو می‌توان به بازارهای جهانی راه یافت ادامه داد: همه زنجیره‌های ارزش شعار سال ارتباط تنگاتنگی با صنایع دستی دارد.
جلالی افزود: گیلان بعنوان یکی از عناصر هویتی با داشته‌های غنی چون عناوین شهرخلاق خوراک یونسکو، روستای جهانی چادر شب بافی و قرار گرفتن سه سایت از جنگل‌های هیرکانی این استان در فهرست میراث جهانی می‌تواند هویت بخش زنجیره‌های ارزش باشد.
بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.
بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی “فشتکه خمام” با عنوان روستای ملی حصیربافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران -میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) – به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.
سال ۱۳۹۴ نیز رشت مرکز استان گیلان در کنار آدلاید استرالیا، بارسلونای اسپانیا، برگن از نروژ، بوداپستِ مجارستان، دیترویتِ آمریکا، لیورپولِ انگلیس، رمِ ایتالیا، مونته ویدئو از اروگوئه، سالوادورِ برزیل، سنگاپور و۲۲ شهر دیگر از ۴۶ کشور جهان به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.