کد خبر : 26358
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴

به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با مروری بر آیات سوره مبارکه مومنون؛

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد

محفل قرآنی «بهار در بهار» در گیلان برگزار شد
دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با مروری بر آیات نورانی سوره مبارکه مومنون با حضور دوستداران و مشتاقان کلام وحی در کتابخانه عمومی میرزاکوچگ جنگلی رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

همزمان با هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با مروری بر آیات نورانی سوره مبارکه مومنون با ارتباط زنده مجازی با یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛هادی ربیعی،فعال قرآنی و دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور صفر علی احدی، مدرس و مفسر قرآن کریم؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌ها؛محمود محمدی،معاون اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی استان؛ پوریا قویدل، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت؛ دوستداران و مشتاقان کلام وحی در کتابخانه عمومی میرزاکوچگ جنگلی رشت برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این محفل قرآنی با تشکر از ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزای محافل فرهنگی،ادبی و قرآنی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، آغاز دومین دوره محفل قرآنی «بهار در بهار» در استان های مختلف کشور را که با تفسیر آیات مختلف قرآن همراه است یکی از اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند در راستای گسترش فرهنگ دینی و نشر ارزش‌های قرآنی در میان مردم به ویژه مخاطبین پرشمار کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برشمرد.
یاسر تقوی همچنین در ادامه با مروری بر شرح نامه 56 و 59 نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی(ع) با موضوع پرهیز از فریب دنیا و هوای نفس و نیز تلاش برای ادای حقوق مردم گفت: حضرت علی (ع) در نامه 56 خود خطاب به شريح بن هانى به عنوان فرماندهى مقدمه لشکر که به سوى شام فرستاد می فرماید: اتَّقِ اللَّهَ فِي كُلِّ صَبَاحٍ وَ مَسَاءٍ، وَ خَفْ عَلَى نَفْسِكَ الدُّنْيَا الْغَرُورَ وَ لَا تَأْمَنْهَا عَلَى حَالٍ؛ وَ اعْلَمْ أَنَّكَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَكَ عَنْ كَثِيرٍ مِمَّا تُحِبُّ مَخَافَةَ [مَكْرُوهِهِ] مَكْرُوهٍ، سَمَتْ بِكَ الْأَهْوَاءُ إِلَى كَثِيرٍ مِنَ الضَّرَرِ؛ فَكُنْ لِنَفْسِكَ مَانِعاً رَادِعاً، وَ [لِنَزَوَاتِكَ] لِنَزْوَتِكَ عِنْدَ الْحَفِيظَةِ وَاقِماً قَامِعاً.
«در هر صبح و شام از خداى بترس و نفس خود را از دنياى فريبنده برحذر دار و در هيچ حال امينش مشمارو بدان كه اگر نفس خويش را از بسيارى از آنچه دوست مى‌دارى، به سبب آنچه ناخوش مى‌دارى، باز ندارى، هوا و هوس تو را به راههايى مى‌كشاند كه زيانهاى فراوان در انتظارت خواهد بود. پس همواره زمام نفس خويش فرو گير و راه خطا بر او بربند و چون به خشم آمدى، مقهورش ساز و سرش را فرو كوب و خردش نماى.»
تقوی با قرائت این کلام حضرت اضافه کرد: امام(عليه السلام) در اين عبارات کوتاه و بسيار پرمعنا به «شريح بن هانى» چهار اندرز مهم مى دهد: نخست مى‌فرمايد: «در هر صبح و شام تقواى الهى را پيشه کن»; (اتَّقِ اللهَ فِي کُلِّ صَبَاح وَمَسَاء).
تقوا همان چيزى است که طليعه همه نصايح و در برگيرنده کليّه فضايل و بازدارنده از تمام رذايل است. به همين دليل بسيارى از نامه‌ها و خطبه‌ها با ياد کردى از تقوا شروع مى شود.
وی در ادامه به تفسیر ادامه نامه حضرت امیرالمومنین(ع) پرداخت و گفت: آن حضرت در دومين اندرز مى‌فرمايد: «از دنياى فريبنده بر خويشتن خائف باش و در هيچ حال از آن ايمن مشو»; (وَخَفْ عَلَى نَفْسِکَ الدُّنْيَا الْغَرُورَ، وَلاَ تَأْمَنْهَا عَلَى حَال). اين اندرز نيز در بسيارى از نامه ها و خطبه ها آمده است، زيرا طبق آن حديث معروف،سرچشمه تمام گناهان حبّ دنياست: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ کُلِّ خَطِيئَة» و اگر انسان لحظه اى غافل بماند ممکن است زرق و برق دنيا چنان او را بفريبد که بازگشت از آن مشکل باشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنین در ادامه گفت: امام علی (ع) در سومین بخش از نامه 56 خود در نهج البلاغه نیز مى‌فرمايد: «بدان که اگر خويشتن را از بسيارى از امورى که آن را دوست مى‌دارى به علت ترس از ناراحتى هاى ناشى از آن باز ندارى، هوا و هوس‌ها تو را به سوى زيان‌هاى فراوانى خواهد کشاند»; (وَاعْلَمْ أَنَّکَ إِنْ لَمْ تَرْدَعْ نَفْسَکَ عَنْ کَثِير مِمَّا تُحِبُّ، مَخَافَةَ مَکْرُوه; سَمَتْ بِکَ الاَْهْوَاءُ إِلَى کَثِير مِنَ الضَّرَرِ).اشاره به اينکه بسيارى از خواسته هاى نفس، خواسته هاى زيان بار است که انسان به هنگام اشتياق به آن، زيان‌ها را نمى‌بيند و لذا امام به او هشدار مى‌دهد که در عاقبت خواسته‌هاى نفس هميشه انديشه کند مبادا گرفتار زيان‌هاى فراوان آن شود و مال و مقام و لذات مادى و امثال آن داخل در اين بخش از خواسته‌هاست و اگر اين خواسته ها تحت قيادت عقل قرار نگيرد ضررهايش جبران ناپذير است.
یاسر تقوی چهارمین توصيه در این مامه مهم را حاکی از نتیجه‌گیری فرمایشات آن حضرت در نامه عنوان کرد و گفت: حضرت علی(ع) در نتیجه گیری این نامه می‌فرماید «بنابراين در مقابل نفس سرکش، مانع و رادع و به هنگام خشم و غضب بر نفس خويش مسلّط و غالب باش و ريشه هاى هوا و هوس را قطع کن».
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در شرح و تفسیر نامه 59 امیر المومنین علی (ع) نیز این نامه را در عین فشردگى و کوتاهى، مجموعه اى از اندرزهاى پر اهمّیّت توصیف کرد و گفت: نخست امام(علیه السلام) فرمانده لشکر «حُلوان» را از پیروى هواى نفس که در اشکال  مختلف ظاهر مى شود برحذر مى دارد و آن را مانعى بر سر راه اقامه عدالت مى‌شمرد.
در بخش دیگر او را به وضع دنیاى زودگذر آشنا مى‌سازد و ساعات بیکارى دنیا را موجب حسرت و پشیمانى در قیامت ذکر مى‌کند و در بخش سوم او را به رعایت حقوق رعایا و زیردستان توصیه مى‌نماید و تحمل مشکلات را در این راه در برابر منافعى که از آن عائد مى‌شود ناچیز مى‌شمرد.
وی در پایان با تشکر از دبیر و برگزار کنندگان محفل قرآنی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، حمایت همه جانبه از این محفل را از رسالت‌های مهم در مجموعه برشمرد.
در ادامه این محفل صفرعلی احدی، دبیر محفل قرآن و عترت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با تفسیر آیات ۲۶ تا ۳۰ سوره مبارکه مومنون در خصوص ویژگی‌های این آیات نورانی مطالبی بیان داشت.
هادی ربیعی، فعال قرآنی و دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست در ارتباط زنده مجازی از طریق صفحه مجازی اسکای روم محفل، در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت و فضیلت‌های شب های قدر، این شب‌های مهم را دارای جایگاه عظیم و فرصتی برای دعا و نیایش و اجابت خواسته‌های مومنین از درگاه خداوند توصیف کرد.
دبیر محافل قرآن و عترت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قدر را به معنای اندازه دانست و گفت: مفهوم قدر به معنای مکان مقدر و وقت مقدر است که توسط خداوند وعده و مومنین را به آن بشارت داده شده است.
گفتنی است تلاوت آیات سوره مبارکه مومنون توسط محمدرضا جعفرپور، از قاریان برجسته استان گیلان و حافظ کل قرآن کریم و نیز برگزاری مسابقه پیامکی از محتوای این برنامه و همچنین تقدیر از اعضای محفل قرآن و عترت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از دیگرمحورهای محفل «بهار در بهار» به میزبانی کتابخانه عمومی میرزاکوچک جنگلی رشت بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.