کد خبر : 23417
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

وزیر نیرو:

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر،توجیه جراحی اقتصادی در بخش انرژی

احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر،توجیه جراحی اقتصادی در بخش انرژی
محرابیان: تحقق 60 درصدی از برنامه دولت سیزدهم برای ارتقای شاخص آبرسانی روستایی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

وزیر نیرو با بیان اینکه تا امروز میزان برخورداری بخش روستایی از آب سالم و بهداشتی به 86.81 درصد رسیده است، گفت: جراحی اقتصادی در بخش انرژی، ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را توجیه‌پذیر کرد به طوری که هم‌اکنون عملیات احداث 11 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی آغاز شده است.
علی‌اکبر محرابیان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن ایام باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای حوزه آب و برق کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه در بخش آب و برق به عنوان حوزه‌های افتخارآفرین، اقدامات فراونی صورت گرفته است که با افزایش سطح رضایتمندی مردم در اقصی نقاط کشور همراه بوده است.
وزیر نیرو در این زمینه افزود: در بخش آب و برق، کشور از 100 درصد وابستگی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و اوایل آن، امروز به 100 درصد خودکفایی دست یافته است و مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های آب و برق نه تنها نیازهای داخل کشور را پاسخگوست، بلکه دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه نیز به خدمات صنعت آب و برق ایران متکی شده‌اند.
وی یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های آب و برق با عقب‌ماندگی‌ها و ناترازی‌هایی روبرو بودیم و در آغاز فعالیت دولت سیزدهم این نارسایی‌ها وجود داشت؛ بر این اساس برنامه‌ریزی برای پیشبرد دو اقدام اعم از «رفع ناترازی‌‎های موجود» و «تامین نیازها و تقاضاهای جدید» پیش‌بینی شد.
وی از افزایش میزان برخورداری جامعه روستایی از آب شرب سالم و پایدار خبر داد و گفت: هدف‌گذاری‌ها دولت سیزدهم در آغاز فعالیت، برخورداری 90 درصد بخش روستایی کشور از آب شرب سالم و بهداشتی بود که امروز این شاخص به 86.81 درصد رسیده است، به عبارت دیگر بالغ بر 60 درصد برنامه‌پیش‌بینی شده در این بخش محقق شده است.
محرابیان همچنین به هدف‌گذاری برای توسعه ظرفیت برق و انرژی کشور اشاره کرد و افزود: در این حوزه در سه بخش اعم از نیروگاه‌های وزارت نیرو و نیروگاه‌های طرف قرارداد با وزارت نیرو، بخش صنایع و تجدیدپذیرها و احداث هرکدام به میزان 10 هزار مگاوات پیش‌بینی شد.
وزیر نیرو تصریح کرد: طی 60 سال گذشته با توجه به سیاست‌های اقتصادی در بخش انرژی و تامین انرژی، مساله ارائه یارانه‌ از سوی دولت در این زمینه مطرح بود، اما جراحی اقتصادی در بخش انرژی موجب شد تا ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، توجیه‌پذیر شود.
وی بیان کرد: هم‌اکنون عملیات احداث 11 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی آغاز شده است.
محرابیان در ادامه با بیان اینکه تا امروز و در سال آبی جدید میزان بارش‌ها 30 درصد نسبت به شرایط عادی و نرمال کمتر است، خاطرنشان کرد: در چهارمین سال خشکسالی کشور قرار داریم و خوشبختانه طی 20 روز اخیر بارش‌های نسبتا خوبی را در کشور شاهد هستیم که اثرات مطلوبی را بر جای گذاشته است.

هدفگذاری 757 همت سرمایه گذاری در برق و 1224 همت در آب
وزیر نیرو در ادامه این نشست، میزان مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف و صرفه‌جویی را مطلوب و ارزشمند دانست و گفت: این مهم بیانگر تاثیر اقدامات رسانه‌ها در ایجاد مشارکت عمومی است.
وی با بیان اینکه امروز در حوزه‌های مهندسی آب و برق شرکت‌های ارزشمندی از جمهوری اسلامی ایران در طرح‌های مهندسی، مهندسی مشاور و پیمانکار در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه خدمات قابل توجهی را ارائه می‌دهند، اضافه کرد: این شرکت‌ها هم‌اکنون در بیش از 50 کشور جهان طرح‌های متعددی را در حال مطالعه و اجرا دارند.
محرابیان به بازدید خود از بزرگترین سد جهان با ارتفاع 330 متر در کشور تاجیکستان اشاره و تصریح کرد: این سد 3600 مگاوات انرژی برق‌آبی تولید می‌کند و حجم دریاچه آن برابر با 14 میلیارد مترمکعب است. همچنین در اجرای این سد بیش از 100 کیلومتر تونل یا حفاری انجام شده و یا در حال انجام است. نکته حائز اهمیت این است که این سد توسط شرکت‎های ایرانی در حال اجراست و خوشبختانه کارفرمای این طرح از لحاظ کیفیت اقدامات و قیمت از مهندسان شرکت‌های ایرانی بسیار راضی بود.
وی یادآور شد: رفع ناترازی‌های موجود و نیز تامین نیازها و تقاضاهای جدید در حوزه آب و برق ضرورت ارائه یک برنامه در ابتدای دولت سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی ایجاب کرد؛ در ابتدا برنامه تحلیلی و غیرکمی تدوین و ارائه  شد اما این کافی نبود و به نظرم رسید تا صادقانه یک برنامه تنظیم شود تا به موجب آن طی چهارسال فعالیت دولت سیزدهم، وزارت نیرو متعهد به اجرای این برنامه باشد.
وزیر نیرو در ادامه به تشریح عملکرد وزارت نیرو در تحقق این برنامه پرداخت و افزود: تعیین پروژه‌ها به صورت سازه‌ای و عمرانی و نیز پیشبرد پروژه‌های غیرسازه‌ای (مدیریت و بهینه‌سازی مصرف) از جمله ویژگی‌های برنامه‌های تدوین شده وزارت نیرو بود.
وی دراین باره توضیح داد: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش «برق» بالغ بر 757 هزار میلیارد تومان (757همت) هدفگذاری و تعریف شد که عمده آن احداث نیروگاه‌ها بود که شامل 20 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به علاوه توسعه شبکه برق، پست‌های برق و اقدامات در بخش فوق توزیع و توزیع شبکه برق می‌شود.
محرابیان اضافه کرد: در بخش آب و آبفا مجموعاً 1224 هزار میلیارد تومان (1224همت) بالغ بر 30 میلیارد یورو پروژه تعریف و هدف‌گذاری شد و امروز از مجموع این پروژه‌ها بیش از 400 هزار میلیارد تومان (400همت) به نرخ روز به مرحله بهره‌برداری رسیده و در مدار خدمت‌رسانی به مردم عزیز کشور قرار دارد.
وی افزود: حدودا 824 هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی است که باید تا پایان دولت به مرحله بهره‌برداری برسانیم که عمده این پروژه‌ها بیش از 70 درصد پیشرفت داشته و همواره در حال افتتاح آن هستیم.

عملکرد 163 درصدی وزارت نیرو در شاخص سالانه آبرسانی و توسعه تصفیه خانه‌ها
وی به طرح‌های «آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها برای تامین آب شرب و بهداشتی در بخش شهری» اشاره کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته 700 میلیون مترمکعب در سال پروژه آبرسانی و تصفیه‎خانه آب شرب و بهداشتی پیش بینی شد. امروز عملکرد وزارت نیرو از این عدد فراتر رفته است به طوری‌که اکنون 1144 میلیون مترمکعب در سال در قالب پیشبرد 56 طرح آبرسانی به بهره‌برداری رسیده است؛ به عبارت دیگر بیش از 163 درصد عملکرد این بخش از برنامه تحقق یافته است وامیدواریم این عدد در پایان دولت سیزدهم از 2 میلیارد مترمکعب در سال نیز فراتر رود.
وزیر نیرو همچنین به پیشبرد طرح‌های «سدسازی و سامانه‌های انتقال آب» اشاره و بیان کرد: بر این اساس برای 30 سد با حجم مخزن 5.4 میلیاردمترمکعب برنامه‌ریزی شده بود و تا امروز 21 سد با حجم مخزن 3.9 میلیارد مترمکعب در حال آبگیری و افتتاح است، به بیان دیگر بیش از 70 درصد برنامه چهارساله تا امروز محقق شده است.
محرابیان افزود: در بخش توسعه «شبکه‌های آبیاری و زهکشی» در خصوص 125 هزار هکتار برنامه‌ریزی صورت گرفت و عددی که تا امروز به طور کامل محقق شده 18 هزار و 400 هکتار است که نشان از پیشرفت 21 درصدی این برنامه را دارد؛ در این بخش طرح‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و با تزریق اعتبار ویژه به این بخش، بی تردید  125 هزار هکتار در پایان دولت سیزدهم محقق خواهد شد.
وی اظهار کرد: در موضوع «تصفیه‌خانه‌های فاضلاب» توسعه به میزان1200هزار مترمکعب در شبانه‌روز را هدف‌گذاری کردیم و تا امروز 28 طرح و پروژه با ظرفیت 647 هزار مترمکعب به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده است، یعنی 61 درصد برنامه محقق شده است.
وزیر نیرو «تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها» را موضوع مهم دیگر برنامه وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: 20 هزار کیلومتر در این زمینه برنامه‌ریزی شده بود که بالغ بر 19 هزار کیلومتر تعیین حد بستر و حریم با 95 درصد تحقق برنامه، صورت گرفته است.

 

منبع:پاون

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.