کد خبر : 21554
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۷:۱۵

مرتضی جلیل نژاد

روبرت واهانیان روزشمار تاریخ نهضت جنگل را گردآوری نمود

روبرت واهانیان روزشمار تاریخ نهضت جنگل را گردآوری نمود
واهانیان در دهه 70 و در دوره اول و دوم شورای شهر رشت،مرمت و بازسازی ساختمان مسکونی اولین شهردار رشت،حاج میرزا خلیل رفیع، را بر عهده گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران گیل:

چند سالی است که  12 دی ماه روز رشت نامگذاری شده است. این روز به دلیل آنکه نزدیک به 460 سال پیش از سوی شاه طهماسب صفوی رشت را به عنوان مرکز سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی گیلان برگزیده شد،نام گذاری گردید.
در سال 1394 گروهی از اساتید و فرهیختگان گیلانی گرد هم آمدند تا روزی را به عنوان روز رشت برگزینند. موارد بسیاری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پیشنهاد روبرت واهانیان، که 12 دی بود ،مورد تایید قرار گرفت.
به مناسبت 12دی روز رشت و جهت آشنایی شما خوانندگان فرهیخته و تلاش‌های بسیار زیاد روبرت واهانیان برای گیلان به معرفی این بزرگ مرد ایرانی می‌پردازیم.
روبرت واهانیان
روبرت واهانیان، معمار،مرمتگر،گیلان شناس و آرشیویست مطرح است که روز شمار تاریخ نهضت جنگل را با استفاده از منابعی چون یادداشت‌های باراتف،دنسترویل سرلشکر کوپال،یادداشت‌های ماموران و مسئولان وقت دولت مرکزی گیلان و یادداشت‌های یاران و نزدیکان نهضت جنگل گرد آورد.
وی زاده 7 مرداد سال 1316 در تبریز است. او در یک خانواده ارمنی به دنیا آمد. مادرش اهل تبریز و پدرش از ارمنیان مهاباد بود.
روبرت واهانیان دوران مهد کودک و آمادگی را در ساختمانی واقع در محل وسیع خلیفه گری و تحصیلات ابتدایی را در “مدرسه اسدی “تبریز گذراند.دوره دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک ” مدرسه فردوسی ” به پایان رساند.
در سال 1327 در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تبریز درس خواند و هم زمان با تحصیل و به دلیل مشکلات مالی خانواده ،در گمرک کار می‌کرد تا مخارج تحصیلی خود را تامین کند.
واهانیان به دلیل علاقه زیادی که به رشته معماری داشت در کنکور سراسری سال 1338- 1339 شرکت کرد و در رشته معماری دانشگاه تهران پذیرفته شد.
روبرت واهانیان در سال 1346 فارغ التحصیل شد و در بخش خصوصی مشغول به کار شد. در پاییز سال 1346 ،دوره 5ساله شهرسازی را در دانشکده هنرهای زیبای تهران گذراند.
سال 1351 در آتلیه دکوراسیون و معماری داخلی ” آوانگارد” همکاری خود را آغاز کرد. این شرکت توانست در تهران،خوانسار و رشت کارهای ساختمانی چندی از جمله هنرستان صنصتی در خوانسار و مرکز آموزشی شهید اشرفی اصفهانی در رشت را به انجام رساند.
بعد از زلزله سال 1369 رودبار،به بازساری ساختمان‌های آسیب‌دیده از زلزله در رشت پرداخت.
واهانیان در دهه 70 و در دوره اول و دوم شورای شهر رشت،مرمت و بازسازی ساختمان مسکونی اولین شهردار رشت،حاج میرزا خلیل رفیع، را بر عهده گرفت و پس از پایان بازسازی این عمارت به ساختمان اصلی شورای شهر رشت بدل گردید.
او برای همه این بازسازی‌ها به سراغ مطبوعات قدیمی گیلان و تاریخ گیلان رفت و آن قدر خواند و تحقیق کرد که به عنوان گیلان شناس شناخته شد
وی اسناد ارزشمندی درباره تئاتر گیلان در اختیار نویسنده “تئاتر گیلان “فرامز طالبی قرار داد که به مستند شدن تاریخ گیلان کمک کرد.
کارهای عمرانی دیگر:
*مرمت و بازسازی برج ساعت رشت – 1369
*مرمت و بازسازی خانه قدیمی خاندان اخوان پور عباس – 1382
*ایجاد کتابخانه ای ویژه معماری و شهرسازی به کمک شهرداری و شورای شهر رشت که در اختیار دانشجویان و دیگر علاقمندان قرار گرفت.
روبرت واهانیان بدون هیچ ادعایی در گوشه ای از این شهر زندگی می‌کند. با انبوهی از اسناد و تجربه و نگاهی علمی به معماری و شهر‌سازی .
آیا بهتر نیست تا زمانی که او در کنار ما زندگی می‌کند ، خدایش همیشه او را زنده و سالم بدارد ، از خودش و دستاوردها و میراث فرهنگی او با افتخار نگه داری کنیم و به او ارج نهیم؟

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.