کد خبر : 20442
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۵۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

بیشترین سهم سالمندی کشور مربوط به گیلان است

بیشترین سهم سالمندی کشور مربوط به گیلان است
دکتر آشوبی:سالمندی جمعیت در ایران برخلاف کشورهای غربی قبل از فرآیند توسعه‌یافتگی اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در همایش ملی سالمندی در سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی پورسینا رشت با اشاره به سالمندی و چالش‌های بهداشتی و درمانی آن، اظهار کرد: تا سال ۱۴۳۰جمعیت سالمندی دو تا سه برابر فعلی خواهد شد.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر از سالمندان دارای بیماری‌های متعددی هستند، افزود: افزایش جمعیت سالمندی در کشور در حال وقوع یک سونامی خاموش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون عمر افراد جامعه ۲۰ سال بیشتر شده، گفت: پیشرفت علم پزشکی یکی از دلایل افزایش طول عمر و سالمندی است.
دکتر آشوبی با اشاره به بروز بسیاری از بیماری‌ها در جمعیت سالمندی، گفت: ۹۰ درصد سالمندان در ایران، یک بیماری، ۷۰ درصد دو بیماری و ۵۰ درصد سالمندان سه بیماری و بیشتر دارند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۵ بیشترین رشد جمعیت را کشور شاهد بودیم اما اکنون وضعیت برعکس شده،خاطرنشان کرد: این پدیده با کاهش نرخ باروری و عمر طولانی شکل‌گرفته و با کاهش تولد و افزایش طول عمر، سهم افراد سالخورده از کل جمعیت در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سالمندان در برابر بیماری‌ها بیشتر از بقیه جامعه آسیب‌پذیرند، افزود: درواقع زمانی که افراد سالمند می‌شوند، خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
دکتر آشوبی با بیان اینکه بیشترین سهم سالمندی در کشور مربوط به استان گیلان با نرخ ۱۶٫۱۹ درصد، است، خاطرنشان کرد: کمترین سهم سالمندی با حدود ۵ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
به گفته وی، ایران در درجه‌بندی کشورها ازنظر کیفیت سالمندی از میان ۹۸ کشور جهان در رتبه ۷۵ قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مقوله جوانی جمعیت و نقش آن سالمندان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید جمعیت سالمندی، کاهش بعد خانوار است.
دکتر آشوبی با بیان اینکه در ۲۰ سال آینده تعداد زیادی سالمند خواهیم داشت که الآن در حال طی کردن میان‌سالی هستند، تصریح کرد: حمایت از سالمندان در همه حوزه‌ها منجر به این می‌شود که سالمند سالم و فعال داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بار اقتصادی مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی سالمندی رو به افزایش است،خاطرنشان کرد:در حال حاضر، به ازای هر ۷۰۰ سالمند یک‌تخت مراقبت از سالمند وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سالمندی جمعیت در ایران برخلاف کشورهای غربی قبل از فرآیند توسعه‌یافتگی اتفاق افتاده است.
دکتر آشوبی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری‌های کلیوی و سرطان‌ها به ترتیب بیشترین علت مرگ‌ومیر سالمندان هستند، گفت: ۳۰ درصد سالمندان چربی خون و ۳۶ درصد اضافه‌وزن و ۶۰ درصد سالمندان بیماری‌های دهان و دندان دارند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۱۰ ایران یک کشور سالمند است، گفت: بحث بهداشت در حوزه سالمندی مهم‌تر از بحث درمان بوده و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های صحیح در حوزه‌های سلامت سالمندی یک الزام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نگاهی به آینده وضعیت سالمندی نیز گفت: آموزش، فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه‌های مراقبتی و پیشگیری و بازتوانی، اجرای سند ملی سالمندان، راه‌اندازی مراکز آموزشی، پزشکی و بازتوانی سالمندان و همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای پنجره فرصت جمعیتی ازجمله این برنامه‌ها است.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.