کد خبر : 19749
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۳

زهرا خسروی ریک،کتابدار کتابخانه عمومی گویا و بریل خاتم الانبیا(ص) رشت برگزیده جشنواره ملی کاما شد

زهرا خسروی ریک،کتابدار کتابخانه عمومی گویا و بریل خاتم الانبیا(ص) رشت برگزیده جشنواره ملی کاما شد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره کتاب کاما که در واقع کتاب سال افراد دارای معلولیت است،نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره «کاما» دیروز سه‌شنبه (۱۴ آذرماه) با حضور علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عصمت مؤمنی،معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کامران عاروان، دبیر علمی جشنواره ملی کاما، فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه دانشگاه تهران،حمید صاحب،مدیرکل سلامت شهرداری تهران، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی،روح‌الله ساعی، دبیر کارگروه نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
جمالی با اشاره به همکاری ارگان‌های مختلف فرهنگی با انجمن نابینایان کشور برای برگزاری دومین دوره جشنواره ملی کاما بیان نمود: امیدواریم همکاری نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف برای تداوم جشنواره ملی کاما تداوم داشته باشد، تا بتوانیم دوره‌های آتی را باشکوه‌تر برگزار کنیم.
وی به سابقه فعالیت انجمن نابینایان کشور اشاره کرد و افزود: انجمن نابینایان کشور ۳۰ سال پیش تشکیل شد.
این تشکل مردم‌نهاد خدمات متنوعی مانند خدمات حمایتی، توان‌بخشی، آموزشی، دارویی، کمک‌درمانی، مددکاری، مشاوره‌ای را به اعضا خود ارائه می‌کند. انجمن در ادامه این نوع خدمات، ایده برگزاری یک رویداد فرهنگی را اجرایی کرد.
جمالی با ابرازامیدواری برای تداوم جشنواره کاما و دیگر خدمات فرهنگی انجمن ادامه داد: در حوزه فرهنگی خدمات نسبتاً مفید را ارائه می‌کنیم که امیدواریم توسعه پیدا کند. علاوه‌بر جشنواره کاما، خدمات انتشاراتی را نیز اجرایی کردیم و نشریه نسل مانا را منتشر می‌کنیم.
مدیرعامل انجمن نابینایان کشور با گلایه از کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در جریان برگزاری دومین دوره جشنواره ملی کاما گفت: متاسفانه در این دوره، آن‌طور که باید و آن‌طور که توقع می‌رفت برخی دستگاه‌ها در برگزاری رویداد همکاری نداشتند.
جمالی با تأکید بر نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افزایش دسترسی نابینایان به کتاب بیان کرد: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام که قطب ارائه خدمات فرهنگی در کشور است، بیش از گذشته در کنار انجمن نابینایان باشد تا از خدمات مادی و معنوی آن بهره‌مند شویم.
در ادامه این آیین، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خود را موظف به همکاری با جامعه معلولان می‌داند؛ بی‌هیچ منتی، وظیفه این نهاد است که در کنار دوستان باشیم. فکر می‌کنم جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که از ظرفیت جامعه معلولان درفضاهای کاری استفاده کنیم؛ همچینن خدمات نهاد را برای آن‌ها افزایش دادیم.
وی با اشاره به جدیدترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای جامعه معلولان افزود: خرید و توزیع ۴۰ دستگاه برجسته‌نگار با همکاری انجمن نابینایان ازجمله اقدامات جدید نهاد با هدف توسعه خدمات به نابینایان است. ایجاد ۶۰ بخش برای اعضا معلول نابینا و ناشنوا در کتابخانه‌های عمومی کشور، مناسب‌سازی کتابخانه‌ها نیز از دیگر خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به جامعه معلول است.
به‌گفته رمضانی، با افزایش میزان مشارکت‌ها، امیدواریم همکاری شبکه گسترده کتابخانه‌ای کشور، برای برگزاری رویدادهای مختلف توانمندسازی، آموزش و سایر همکاری‌ها تقویت شود.
در ادامه این آیین، کامران عاروان، دبیر علمی جشنواره «کاما» با تاکید بر جایگاه مطالعه در حوزه معلولیت گفت: تا زمانی که درد و مسائل دنیای معلولیت تشریح و نوشته نشود، توجه به این مسائل در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌ها دیده نخواهد شد.
وی با تأکید بر تأثیرگذاری مثبت جشنواره ملی کاما بر درک بهتر مسائل معولان افزود: جشنواره ملی کاما، تأثیر درخورتوجهی در شناسایی و شناخت متقابل فعالان این حوزه دارد.
عاروان با بیان اینکه عایدی مالی نویسندگی را بسیار اندک است، ادامه داد: عایدی نویسندگان و پدیدآورندگان، حتی بعد از ۲۰ سال فعالیت با دستمزد یک فوتبالیست برای حضور در دوبازی نیست! درحالی‌که ماندگارتر است. حمایت معنوی از آثار پدیدآورندگان مباحث حوزه مطالعات معلولین مهم‌تر از حمایت‌های مادی است؛ به‌این معنا که این آثار دیده و ارزش‌گذاری شوند.
دبیر علمی جشنواره کاما گفت: شاید لازم است، افراد معلول از خود بنویسند؛ از فضای احساسی دور و درباره واقعیت‌های زندگی خود بنویسند. بسیاری از این آثار ظرفیت تبدیل شدن به فیلم‌نامه و نمایش‌نامه را دارند؛ بنابراین دعوت می‌کنم پدیدآورندگان به فیلم‌نامه‌نویسی توجه داشته باشند.
در ادامه این آیین، مومنی معاون کتابخانه ملی، در تبیین اهداف برگزاری جشنواره‌های مرتبط با معلولین گفت: هدف از برگزاری جشنواره‌هایی مانند کاما، درک مسائل معلولان و حمایت از حقوق و رفاه و حمایت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها است. جبران ضعف آگاهی‌های عمومی به نیازمندی‌های جامعه معلولان به توجه و برنامه‌ریزی نیاز دارد. به‌طورکلی یک از عوامل موثر در بهبود این وضعیت، فهم کرامت انسانی است.
معاون کتابخانه ملی ادامه داد: کرامت انسانی به‌معنای ارزش‌گذاری و حرمت گذاشتن به همه انسان‌ها. ساختار وجودی انسان‌ها بهترین ساختار آفرینش در هستی است. در این ساختار برای انتقال اطلاعات و دانش موثر به ایجاد روابط و هدایت آن‌ها مبتنی بر کرامت انسانی نیاز است. کلام و جملات خوانده و مطالعه می‌شود، اگر بتوانیم کلام خود را به‌خوبی منتقل کنیم. اگر این فرآیند به‌درسی انجام شود، حس و درک متقابل را خواهیم داشت.
مومنی درباره خدمات کتابخانه ملی به جامعه معلولان بیان کرد: کتابخانه ملی ایران، بیش از ۹ هزار کتاب گویا، ۲ هزار کتاب بریل و ۲ هزار و ۵۰۰ مجله نشریه و تجهیزات مناسب برای منابع کتابخانه‌ای ویژه جامعه معلولان دارد. از ناشران تقاضا می‌کنم منشورات خود را به این گنجینه بزرگ ملی ایران، واسپاری کنند تا فرآیند علاوه‌بر گردآوری زمینه پردازش در این مجموعه فراهم شود.
فاطمه ثقفی، رئیس کتابخانه دانشگاه تهران با تاکید بر توانمندی افراد دارای معلولیت، درباره امکانات کتابخانه دانشگاه تهران برای جامعه معلولان گفت: دهه ۹۰ با استاندارد کتابخانه دانشگاه تهران، ۱۳۰۰ کتاب برای نابینایان صوتی شد و رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
وی با اشاره به بهره‌مندی کتابخانه دانشگاه تهران از فناوری نوین در تولید کتاب گویا گفت: تصمیم داریم در ادامه با استفاده از این فناوری به تولید کتاب گویا ادامه دهیم.
رئیس کتابخانه دانشگاه تهران افزود: همکاران در کتابخانه دانشگاه تهران، هر روز به‌عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی اعضا نابینا به‌پرسش آن‌ها پاسخ و سالانه حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار صفحه مطلب برای این اعضا کپی و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
ثقفی با تاکید بر پرهیز از ترحم به افراد دارای معلولیت گفت: افراد دارای معلولیت از توانایی‌های درخورتوجهی برخوردارند؛ بنابراین باید شهر محل زندگی آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی رفت و آمد و فعالیت کنند.
در ادامه این آیین حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت کتابخوانی بیان کرد: فقر اندیشه، فقدان عقلانیت مشکل اصلی بشر است. کتاب به‌عنوان یک رسانه، مخاطب را به دنیای عقل و اندیشه ناب وارد می‌کند؛ بنابراین باید از متولیان برگزاری جشنواره ملی کاما قدردانی کرد. وسعت انسان به عقلانیت وجودی و اندیشه اوست.
وی افزود: شهرداری شهر تهران، علاوه‌بر خدمات‌رسانی در حوزه کالبدی، نهاد خدمت‌رسان در حوزه روح شهری و شهروندی است؛ رویکردی که در اولویت مدیریت شهری قرار دارد.

فهرست آثار برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران)

ردیف

نام و نام خانوادگی

نوع معلولیت

حوزه اثر

عنوان اثر برگزیده

۱

الهام توکلی

_

روانشناسی

(مترجم)

کتاب مشکلات رفتاری کودکان با نشانگان داون

سارا یدالهی

_

سارا آقا بابایی

_

۲

زهرا خسروی ریک

بینایی

زبان-گویش های محلی

(مولف)

کتاب تُلشَه مَثَل

۳

موسی عصمتی

بینایی

ادبیات-شعر معاصر

(مولف)

کتاب بریل های ناگزیر

۴

فاطمه رضایی

_

ادبیات-نثر معاصر

(مولف)

کتاب جزیره تنهایی

۵

اسماعیل ترکی دستگردی

(فوت شده)

بینایی

تاریخ

(مولف)

کتاب یهودیان و مزدیسنان در عصر صفوی

۶

علی نوری

_

مستند نگاری

(مولف)

کتاب شهیدی شاهد یک قرن تلاش در عرصه ناشنوایی

۷

حسین سرکار حسن خان

_

مستند نگاری

(مترجم)

کتاب چرا به چشمانتان نگاه نمی کنم (پسر بچه اوتیست از دنیای خود می گوید)

۸

محمد گودرزی دهریزی

_

کودک و نوجوان-داستان تالیف نوجوان

(مولف)

کتاب مهمان هایی با کفش های لنگه به لنگه

اسماعیل الله دادی

_

فهرست اسامی آثار شایستگان تقدیر دومین دوره جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) آذر ۱۴۰۲

ردیف

نام و نام خانوادگی

نوع معلولیت

حوزه اثر

عنوان اثر شایسته تقدیر

۱

علی نوری

_

کلیات

(مولف)

کتاب افغانستان وضعیت معلولیت ها و معلولان

۲

عباسعلی حسین خانزاده

_

روانشناسی

(مولف)

کتاب کم توانی ذهنی

۳

الهام مقامی

_

اجتماعی

(مولف)

کتاب خودمراقبتی معلولین

آرام اژدری

_

۴

وحیدرضا نعیمی

جسمی حرکتی

اقتصاد

(مترجم)

کتاب زبان و اقتصاد

۵

مریم عبیدی نیا

_

حقوق

(مترجم)

کتاب تأملی بر سلامت زنان و دختران دارای معلولیت

ناصر سرگران

بینایی

۶

کیخسرو رنگرز حق

شنوایی

زبان

(مولف)

کتاب زبان اشاره ایرانی

حسام الدین قنبر

_

مریم مسگر خویی

_

وحیده نظری

شنوایی

۷

حدیث کوهی نژاد

جسمی حرکتی و بینایی

علوم پزشکی

(مولف)

کتاب دانستنی های MS

عرفان سفیدگر

_

۸

مریم عربشاهی کاشی

جسمی حرکتی

ادبیات-شعر معاصر

(مولف)

کتاب به تو فکر می کنم

۹

صادق صالحی

بینایی

ادبیات-نثر معاصر

(مولف)

کتاب اشک و آه

۱۰

ندا رفیع زاده

_

هنر-معماری و شهر سازی

(مولف)

کتاب مناسب سازی بوستان های شهری

شعله نوذری

_

مسعود قاسم زاده (فوت شده)

_

۱۱

سروه شیخی (فوت شده)

جسمی حرکتی

هنر-معماری و شهر سازی

(مولف)

کتاب از رویا تا واقعیت: روایتی شخصی از دسترس پذیری شهر

۱۲

سعید رضایی

_

تربیت بدنی

(مولف)

کتاب اختلال های حرکتی

۱۳

اباذر نصراصفهانی

_

تاریخ

(مولف)

کتاب روزنامه ایران سپید: کارنامه ۲۵ ساله

۱۴

وحیدرضا نعیمی

جسمی حرکتی

تاریخ

(مترجم)

کتاب شاهنشاه

۱۵

اعظم قاسمی

جسمی حرکتی

مستند نگاری

(مولف)

کتاب تبعیض زدایی: فعالیت های اعظم طالقانی

۱۶

امیرفرهنگ نعمتی

_

داستان ترجمه کودک و نوجوان

(مترجم)

کتاب داستان شاهزاده عجیب

۱۷

مریم عباس پور حقیقت

بینایی

داستان تالیف کودک

(مولف)

کتاب مسافر جنگل

۱۸

فریبا محمدی نجف آبادی

_

علوم انسانی و هنر کودک

(مولف)

کتاب فرهنگ تصویری اولین عبارات و جملات کودکان

ریحانه ابوترابی نجف آبادی

_

فهرست اسامی فعالان رسانه ای دومین دوره جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) آذر ۱۴۰۲

ردیف

نام و نام خانوادگی

نوع معلولیت

نام رسانه

۱

مهین داوری

_

خبرنگار خبرگزاری «آتیه آنلاین»

۲

سمیه حسن نژاد

_

خبرنگار خبرگزاری ایبنا

۳

مجید سرایی

بینایی

خبرنگار روزنامه «ایران سپید»

۴

امیر سرمدی

بینایی

مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان ایران

۵

اشکان آذر ماسوله

بینایی

سردبیر و مجری برنامه رادیویی شش نقطه رادیو تهران

فهرست اسامی ناشران دومین دوره جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) آذر ۱۴۰۲

ردیف

نام و نام خانوادگی

نام انتشارات

۱

احمد رمضانی

بوی کاغذ

۲

علی نوری

توانمندان

۳

مصطفی پاکدل نژاد

فرهنگ و تمدن

۴

علی اکبر شیروانی

سوره مهر

۵

سید علی محمد میرحسینی

آوای نور

۶

سید فرشید احمد جواهری

کالج برتر

۷

مجتبی گرجی

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

۸

علیرضا علمی

بدرقه جاویدان

۹

میثم قاری

صورتی

۱۰

محمود صدری

دنیای اقتصاد

۱۱

ناهید سهیلی‌فر

ترنجستان

۱۲

مینو امیر ارده جانی

ماه مینو

۱۳

سمیه سادات علوی نیا

قلم طلایی

۱۴

مریم عباس‌پور حقیقت

دانش‌گستر حقیقت

۱۵

به نمایندگی امیر سرمدی مدیرمسئول

ماهنامه نسل مانا

۱۶

به نمایندگی دکتر روح الله ساعی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

۱۷

_

دانشگاه صنعتی شریف

بیانیه پایانی دومین جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران (کاما)

«کتاب یار مهربانی است که همیشه در کنار دوست‌داران خود می‌ماند و با عشق و علاقه آنان را راهنمایی می‌کند. همچنین کتاب جایگاه و نقش‌های مهمی می‌تواند در سرنوشت و زندگی معلولان ایفا کند. کتاب وسیله‌ای برای درمان، توان افزایی، رشد و ارتقای اجتماعی و رسیدن به کسب درآمد است. امروز برخلاف گذشته معادن و ذخایر ثروت اصلی نیست؛ مدیران کشورها به جای هزینه کردن برای معادن به سراغ پرورش اندیشه و خلاقیت می‌روند. در واقع معدن اصلی و ذخایر ثروت در وجود انسان و در فکر آدمی است.
خدای متعال را سپاس می‌گوییم که با اهتمام سازمان‌ها و نهادهای دولتی، انجمن نابینایان ایران، جامعه معلولان ایران، ناشران و پژوهشگران حوزه معلولیت، اختتامیه دومین جشنواره کتاب افراد معلول ایران (کاما) در سطح ملی به تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ همزمان با روز جهانی معلولان به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار گردید.
فردوسی شیرین سخن در این بیت مشهورش: توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود، توانا شدن و رهایی از سستی‌ها، ناتوانی‌ها یا کم‌توانی‌ها را در دانا شدن می‌داند. گویا فردوسی در این دوره، معلولان و عموم مردم را مخاطب قرار داده و به آنان توصیه می‌کند که راه‌کار خوشبختی و توانبخشی شما در کتاب، مطالعه و دانایی است.
قلمرو جشنواره ملی کاما، نویسندگان دارای معلولیت و ناشران و پژوهشگرانی است که در حوزه افراد دارای معلولیت کتاب منتشر کرده‌اند. بحث کتاب و کتابخوانی یکی از مسائل مهم در امور فرهنگی است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت امور فرهنگی، از نهادهای دولتی انتظار توجه ویژه‌تری به جشنواره‌هایی از این دست می‌رود. از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستاریم مجدانه به این بحث وارد شود و ضمن همکاری با این جشنواره به تکریم و حمایت از نویسندگان دارای معلولیت صاحب مقالات و کتاب‌های علمی در طرح‌های سالیانه خود اهتمام ورزد.
همچنین از سازمان‌های متولی امور معلولان از جمله سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی انتظار حضوری پررنگ و فعال‌تر در این جشنواره را داریم و امیدواریم طی یک برنامه‌ریزی بلند مدت به آموزش و تشویق افراد دارای معلولیت در زمینه نویسندگی و گزارش نویسی بپردازند و در ادامه شاهد افزایش کیفیت و کمیت سالیانه چاپ کتاب در این موضوعات باشیم و از این طریق توانبخشی فکری و توسعه فرهنگی بیشتر در جامعه هدف ایجاد کنیم.
از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی آن استدعا داریم همانطور که هر سال جشنواره کتاب سال و چندین جشنواره کتاب در موضوعات دیگر را حمایت و برگزار می‌نماید، به جشنواره کتاب کاما که در واقع کتاب سال افراد دارای معلولیت است، نگاه ویژه‌ای داشته باشد و انشاء الله متولی دوره‌های بعدی این جشنواره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تصویب آیین‌نامه‌های داخلی و تخصیص اعتبارات مطلوب برای آن باشد.
داوری آثار را خانه کتاب و ادبیات ایران بر عهده داشت که از میان ۲۰۲ عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، تعداد ۴۲ عنوان به مرحله دوم راه یافتند و سپس در داوری نهایی ۸ عنوان برگزیده و ۱۸ عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند. در حوزه ناشران بریل نیز دو ناشر منتخب شدند.
در پایان یادآوری می‌شود دبیرخانه جشنواره کاما در طول سال فعالیت دائمی دارد و از پژوهشگران و کارشناسان خواهشمندیم پیشنهادات و انتقادات را به دبیرخانه منعکس نمایند تا با همکاری و خرد جمعی دوره‌های بعد پربارتر برگزار شود.»

معرفی کتاب تلشه مثل

 تلشه‌ مثل اثر زهرا خسروی کتابی در زمینه ادبیات عامه با موضوع ضرب‌المثل‌های منطقه تالش گیلان است.

 درباره کتاب تلشه مثل

این کتاب توسط حوزه هنری گیلان و به‌ کوشش زهرا خسروی گردآوری شده و به چاپ رسیده است. این کتاب پیرامون مثل‌های منطقۀ تالش شمالی است. تقریباً تا پنج دهه پیش کمتر کسی در پی ثبت و ضبط امثال و حکم محلی بود؛ چرا که این‌زبان‌ها هنوز پویایی و سرزندگی‌شان را داشتند و بیم از بین رفتن‌شان نبود، اما کم‌کم با حضور همه‌گیر زندگی شهری و کم‌رنگ شدن مؤلفه‌های پویایی زبان‌های محلی، برخی از پژوهشگران به گردآوری مثل‌ها و اصطلاحات محلی دست زدند و اکنون کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.