کد خبر : 19245
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

فشار خون طبیعی چند است؟ مهمترین عوارض فشار خون بالا

فشار خون طبیعی چند است؟ مهمترین عوارض فشار خون بالا
معمولا دلیلش معلوم نیست در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد، هیچ علت قطعی و شناخته شده ای برای ابتلا به فشار خون وجود ندارد.

به گزارش پویشگران گیل:
پزشکان، اسمش را گذاشته اند قاتل خاموش؛ بس که بی سروصدا پیشرفت میکند و دستی دستی کار آدم را به جاهای باریک میکشاند عوارضی هم که ایجاد میکند، یکی دو تا نیست ولی بین سرلیست های عوارضش میشود این اسامی آشنا را پیدا کرد: سکته قلبی، سکته مغزی نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، آنوریسم اتساع عروقی و تخریب شبکیه چشم. بله، از فشار خون حرف میزنیم؛ بیماری شایعی که اگر زود به تشخیص و درمان برسد کاملا در مشت شماست و اگر بگذارید کار از کار ،بگذرد شما در مشت او خواهید بود.
فشارخون یعنی فشاری که از طرف خون بر سطح داخلی رگهای بدن وارد میشود. اما وقتی میگوییم کسی فشارخون دارد یا به بیماری فشارخون مبتلاست، منظورمان چیز دیگری است. در این حالت، منظورمان این است که شخص مزبور دچار افزایش فشارخون شریانی شده به همین دلیل پزشکان میگویند استفاده از عبارت «پرفشاری خون» یا «فشار خون بالا مناسب تر از فشار خون است اما این غلط مصطلح به این آسانیها از ذهن و زبان ما پاک نمی‌شود.
معمولا دلیلش معلوم نیست در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد، هیچ علت قطعی و شناخته شده ای برای ابتلا به فشار خون وجود ندارد. پزشکان این نوع از بیماری را با نام «فشارخون اولیه» می شناسند؛ بیماری ای که معمولا به مرور زمان و با افزایش سن ایجاد میشود اما علت ۵ تا ۱۰ درصد از فشار خونها معلوم است؛ در این موارد معمولا مشکل از یک بیماری زمینهای مثل بیماریهای کلیوی تومورهای غده فوق کلیوی، بیماریهای مادرزادی قلب شروع میشود. نام این نوع فشار خون، «فشار خون ثانویه است؛ بیماری ای که به طور ناگهانی ظاهر میشود و شدتش هم معمولا بیشتر از نوع اولیه است.

از کجا بفهمیم فشار خونمان بالا رفته یا نه؟

متاسفانه این ،بیماری هیچ علامت خاصی ندارد و این همان چیزی است که فشارخون را به یک قاتل آرام و بی سروصدا تبدیل میکند. تنها تعداد اندکی از مبتلایان ممکن است در همان مراحل اولیه بیماری دچار سردردهای گنگ سرگیجه یا خون دماغ شوند اما در بیشتر موارد این علایم وقتی ایجاد می شوند که فشارخون حسابی بالا رفته و کار به جاهای باریک کشیده باشد.

علائم فشار خون

فشار خون تحت تاثیر چه عواملی است؟

سن: با افزایش سن خطر بروز فشارخون بیشتر میشود افزایش فشارخون در اوایل میانسالی در بین مردان بیشتر است اما زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض این بیماری اند.

نژاد: این بیماری در سیاه پوست ها شایع تر است و معمولا در سن پایین تری هم بروز میکند و عوارضش هم بیشتر و شدیدتر است. سابقه خانوادگی آنهایی که یک یا چند نفر از اعضای خانواده شان به این بیماری دچار ،باشند احتمال ابتلای خودشان هم به فشارخون بیشتر خواهد بود.

اضافه وزن: هرچه وزنتان بیشتر باشد به این بیماری نزدیک ترید ه کم تحرکی هرچه کم تحرک تر باشید تعداد ضربانهای قلبتان کمتر خواهد بود و هر چه تعداد ضربانهای قلبتان کم تر باشد، انقباضات قلبی تان شدید تر میشود و این نیروی وارد بر رگهای تان را افزایش میدهد و طبیعتا فشار خونتان را بالا میبرد

استعمال دخانیات و الکل: مواد شیمیایی داخل تنباکو به دیواره شریانها آسیب میزند و آنها را تنگ میکند و هرچه قطر رگ کم تر شود، فشارخون بیشتر می.شود الکل نیز میتواند به قلب آسیب برساند و باعث افزایش فشارخون شود.

مصرف بیشتر از اندازه سدیم: وقتی از سدیم حرف میزنیم، در واقع از نمک طعام صحبت میکنیم که باعث میشود کلیه ها آب کمتری دفع کنند و به این ترتیب مایع زیادی در بدن جمع شود. این احتباس آب باعث افزایش حجم خون و در نتیجه افزایش فشارخون خواهد شد.

مصرف کمتر از اندازه پتاسیم: در بدن ما تعادلی بین سدیم و پتاسیم برقرار است که اگر یکی بالا برود دیگری پایین می آید. یعنی اگر میزان پتاسیم بدن شما پایین بیاید میزان سدیم خونتان دچار افزایش میشود و این یعنی شما در خطر فشار خون هستید.

استرس: استرس باعث افزایش موقت اما شدید فشارخون میشود عوامل دیگر کلسترول بالا بیماری دیابت بعضی بیماری های کلیوی حاملگی و وقفه تنفسی حین خواب از عواملی هستند که میتوانند احتمال بروز فشارخون را بیشتر کنند.

عوارض فشار خون بالا

فشارخون طبیعی چند است؟

فشارخون معمولا در قالب دو عدد بیان میشود که عدد اول یا بالاتر فشار سیستولیک است که فشار وارد بر شریانها را در حالت انقباض قلب نشان می دهد و عدد دوم یا پایین تر فشار دیاستولیک است که همین فشار را در فاصله بین دو انقباض قلب نشان میدهد در متون پزشکی، میزان فشارخون را با واحد میلی متر جیوه بیان میکنند اما استفاده از واحد سانتی متر جیوه در بین مردم رایج تر است؛ یعنی وقتی میگوییم فشارخون کسی ۱۲ روی ۸ است، در واقع فشار سیستولیک او ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک او ۸۰ میلی متر جیوه است. این میزان همان میزانی است که بیشتر پزشکان به عنوان مرز فشارخون طبیعی از آن یاد میکنند البته باید بر این نکته نیز تاکید کرد که تنها با یک بار اندازه گیری فشار خون نمیشود به کسی برچسب این بیماری را زد. فشارخون را باید در چند نوبت و در موقعیت ها و زمانهای مختلف اندازه گرفت.

فشار خون طبیعی

منبع: سایت خبری دیار میرزا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.