کد خبر : 18467
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷

استاندار گیلان:مسیر ریلی رشت -بندرکاسپین حلقه پایانی اتصال کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب کشور است

استاندار گیلان:مسیر ریلی رشت -بندرکاسپین حلقه پایانی اتصال کریدور شمال – جنوب و شرق به غرب کشور است
عباسی:روند پیشرفت خط ریلی رشت- بندرکاسپین در ماه های اخیر مناسب بوده و با بهره برداری از آن بخش تجارت و اقتصادکشورمان و استان گیلان شکوفا خواهد شد.

به گزارش پویشگران گیل:
اسدالله عباسی پس از بازدید از روند اجرای باقیمانده آزادراه رشت- قزوین حدفاصل منجیل- رودبار با همراهی و حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه انجام شد، در جریان بازدید از آخرین وضعیت احداث پروژه راه آهن رشت-بندرکاسپین در جمع خبرنگاران افزود : با توجه به اینکه این پروژه برای کشورمان از بعد ملی و بین المللی اهمیت ویژه ای دارد و با توجه به تاکید رئیس محترم جمهوری مبنی بر سرعت بخشی در بهره برداری از آن؛ عملیات اجرایی این خط ریلی در ماه های اخیر روند و سرعت رضایت بخشی داشته و نظارت مستمر و هفتگی بر آن اعمال کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: موانع خاصی در مسیر اجرا در این مدت نداشتیم فقط بحث بارندگی‌ها بود که به دلیل عبور این مسیر از بین مزارع خاکریزی در زمان بارندگی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و احداث ابنیه، پل سازی و آبراهه ها کند می‌شود.

وی تصریح کرد: آبراهه های زیادی در مسیر هفت کیلومتر پایانی این مسیر داشتیم که همه آنها انجام شده و کار رو به اتمام است و طبق برآورد وزارت راه و شهرسازی ظرف دو سه ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد و صدای سوت قطار کریدور شمال – جنوب برای نخستین بار تاریخ کشورمان به صدا در می آید.

عباسی با اشاره به بازدید امروز معاون وزیر راه و شهرسازی و شورای فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از این پروژه گفت:این حضور در راستای حمایت از انجام این پروژه است و در تامین منابع مورد نیاز تا تکمیل نهایی این طرح قول مساعد گرفته ایم و عملا طرح از نظر فنی و مالی مشکلی ندارد.

*معاون وزیر راه :500کیلومتر خط‌ آهن امسال بهره‌برداری می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌برداری چهار پروژه ریلی کشور درسال ۱۴۰۲ گفت: طول ریل گذاری برای این ۴ پروژه ۴۰۷ کیلومتراست که با خطوط فرعی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد که ۲ برابر خطوط ریلی است که هر ساله ایجاد می شود.

خیرالله خادمی نیز در حاشیه این بازدید با حضور نماینده عالی دولت در گیلان افزود: ۴۰۷ کیلومتر طول ریل گذاری این پروژه هاست که با خطوط فرعی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر می رسد که ۲ برابر مسیر ریلی است که هر ساله ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به آنکه متوسط ریل‌گذاری سالانه کشور زیر ۲۰۰ کیلومتر است امسال بیش از ۲ برابر مسیر ریل‌گذاری شده در هر سال به بهره برداری می رسد به این ترتیب سه مرکز استان به شبکه ریلی کشور می پیوندند.

وی افزود: تاکنون از این ۴ پروژه ۲ طرح  راه آهن بستان آباد – تبریز و خط ریلی کردستان – سنندج در مجموع به طول ۱۹۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و خط آهن رشت- کاسپین سومین پروژه‌ امسال است که ظرف ۲ ماه آینده به انجام بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: تلاش بر آن است چهارمین پروژه ریلی کشور را تا پایان امسال در استان اردبیل بهره‌برداری برسانیم که این اقدام کار بزرگی در راستای توسعه شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی در مورد خط آهن رشت-کاسپین نیز گفت: باوجود آنکه طول این پروژه بسیار کم به نظر می‌رسد اما به دلیل خاکی و گلی بودن زمین‌های کشاورزی و شرایط آب و هوایی نامناسب عملیات خاکریزی به سختی انجام شد اما با تکمیل راه آهن رشت- کاسپین دریا جنوب را به دریا شمال متصل خواهیم کرد.

خادمی اضافه کرد: این خط آهن آخرین قطعه از کریدور شمال جنوب است که بنادر جنوبی را به بنادر شمال و غرب کشور متصل می‌کند.

به گفته وی، عملیات ریل گذاری این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و طرف ۲ روز آینده ریل گذاری مسیر از ۲ سر یعنی ابتدا و انتهای آن آغاز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی ما برای تحویل این‌پروژه حداکثر ظرف ۲ ماه آینده است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار متر مکعب از عملیات خاکریزی این پروژه باقی مانده که رقم کمی است اما به دلیل بارندگی و گل آلود شدن زمین کار اندکی با کندی پیش می رود.

وی یکی از گره‌های این پروژه را پل ۲۶۳ متری بزرگراه رشت – انزلی دانست و تاکید کرد: دغدغه‌ای که برای اتمام این خط ریلی وجود داشت اکنون به پایان رسیده و پل آماده ریل گذاری است.

استاندار گیلان با همراهی و حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه از کل مسیر خط ریلی رشت بندرکاسپین، از مبدا ایستگاه راه آهن رشت در جیرده تا ایستگاه پیربازار به وسیله “درزین” و در ادامه به صورت میدانی تا انتهای این پروژه در محل بندرکاسپین(منطقه آزادانزلی) بازدید به عمل آورد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.