کد خبر : 17885
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

“خیکی پنیر”اطاقور ثبت ملی می شود

“خیکی پنیر”اطاقور ثبت ملی می شود
جهانی: تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره

به گزارش پویشگران گیل:

ولی جهانی در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی «خیکی پنیر» که در منطقه گردشگری اطاقور شهرستان لنگرود برگزار شد،با بیان اینکه خیکی پنیر یا پنیر جلدی سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاوش‌های باستان شناسی انجام شده، قدمت این پنیر محلی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گیلان شغل اصلی مردمان منطقه اطاقور را دامداری دانست و افزود: به دنبال معرفی پنیر خیکی به عنوان برند سوغات اطاقور هستیم.
وی هدف از برگزاری جشنواره های فرهنگی و تاریخی را احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشته و سوغات محلی هر شهرستان دانست و عنوان کرد: به دنبال رونق گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار هستیم.
جهانی با اشاره به استقبال خوب مردم و گردشگران از نخستین جشنواره خیکی پنیر، اضافه کرد:مردم زیادی با این پنیر محلی خاطره دارند؛ خیکی پنیر اکنون خیلی کمیاب شده و باید این محصول محلی طبیعی را بیشتر به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنیم.
وی همچنین از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره دانست و یادآور شد: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم.

منبع: روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.