کد خبر : 17169
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

معاونت توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست:کار تیمی در سازمان حفاظت محیط زیست باید به شدت تقویت شود

معاونت توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست:کار تیمی در سازمان حفاظت محیط زیست باید به شدت تقویت شود
رضا انجام شعاع:محیط زیست باید در همه ابعاد در برنامه‌ریزی‌های استان‌ها لحاظ گردد و جز لاینفک توسعه پایدار باشد.
به گزارش پویشگران گیل:
چهارمین نشست منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست
در بندرانزلی با حضور معاون توسعه مدیریت،حقوقی و امور مجلس ،سرپرست معاونت هماهنگی امور استان‌های سازمان،جمعی از مدیران کل ستادی و روسا و دبیران سایر مناطق و ۷ استان عضو منطقه ۱ کشور در قلم گوده انزلی در گیلان برگزار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: استان گیلان هشت هزار شهید والامقام و ۲۰ هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که از این لحاظ جز ۱۰ استان اول کشور از نظر تعداد شهدا و ایثارگران می‌باشد.
حمزه عشوری افزود: استان گیلان سرزمین اندیشمندان بزرگان ومفاخری است که از آن جمله می‌توان به سالار دیلمی، کوشیار گیلانی، شیخ زاهد گیلانی میرزا کوچک‌خان جنگلی سردار بزرگ نهضت جنگل که هر کدام در زمان خود خدمات ارزنده و آثار ارزشمندی به دنیای علم و ادب فقه و هنر و سیاست ارائه دادند،همچنین بزرگان دیگری از جمله حضرت آیت الله محمدتقی بهجت فومنی مرجع عالی قدر جهان تشیع، همچنین پروفسور فضل الله رضا، دکتر محمود بهزاد،پروفسور مجید سمیعی،کیومرث صابری معروف به گل آقا ،شیون فومنی و استاد جعفر خمامی‌زاده هم در عصر حاضر و عصر خودشان توانستند مایه فخر و مباهات این سرزمین باشند.
وی در ادامه افزود: استان گیلان دارای بیش از ۱۰۰ منطقه بسیار زیبا تاریخی و گردشگری با جاذبه‌های بین‌المللی است که از آن جمله می‌توان به شهرک تاریخی ماسوله و قلعه رودخان در فومن جنگل‌های گیسوم تالش ، تالاب انزلی در رشت سواحل منطقه آزاد انزلی ییلاقات اولسبلانکاه ماسال ،اثر طبیعی ملی سوسن و چلچراغ در داماش عمارلو رودبار ، امامزاده ابراهیم و اسحاق در شفت و غیره اشاره کرد، همچنین شهر رشت؛ بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی به لحاظ غذاهای متنوع محلی که هر کدام طعم ویژه خود را دارد. همین تنوع رنگارنگ و خوشمزه غذاها در گیلان سبب شده که در سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر خلاق یونسکو در خوراک‌شناسی  به ثبت برسد.
عشوری افزود: گیلان دارای ۱۵ منطقه چهارگانه (شامل یک پارک ملی ۴ اثر طبیعی ملی ۵ منطقه حفاظت شده و ۵ پناهگاه حیات وحش) با  مساحت ۱۲۸۵۷ هکتار و ۶ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۱۴۴۸۵۸ هکتار که در مجموع ۲۱ منطقه با مساحت ۲۷۳۴۳۱ هکتار  19/47 درصد مساحت استان را به خودش اختصاص داده است که با داشتن ۲۰ پاسگاه محیط بانی دائم و یک پاسگاه موقت (در جیرنده روبار) با ۱۷۶ محیط بان کار حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی استان گیلان را برعهده دارند.
همچنین گیلان دارای ۵ تالاب است که در فهرست آیین نامه اجرایی قانون تالاب‌ها قرار دارد که از این بین ۳ تالاب بین‌المللی می‌باشد که شامل تالاب انزلی، امیرکلایه و تالاب بین المللی پارک ملی بوجاق می‌باشد.
در ادامه نشست دکتر رضا انجم شعاع ،معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه ، ۲۲ بند الحاقی محیط زیستی، به برنامه اضافه شده که از آن جمله موضوع توزیع عادلانه آب و حقابه تالاب‌هاست و‌به موضوعات آموزش ، فرهنگ‌سازی، فناوری و ارزیابی زیست محیطی و موضوعاتی با مضامین مسئولیت اجتماعی توجه ویژه‌ای شده است.
وی در ادامه افزود:کار تیمی در سازمان حفاظت محیط زیست باید به شدت تقویت گردد تا اثربخشی کارها بیشتر باشد و بتواند تحولات بزرگی را در جهت حل مشکلات مردم ایجاد کند.
این مقام مسئول افزود:می‌بایست از ظرفیت بسیار خوب صندوق ملی توسعه محیط زیست به عنوان یک فرصت طلایی با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست جز سازمان‌های کمک گیرنده قرار گرفته است به خوبی جهت گشایش امور استفاده گردد.
دکتر انجم شعاع رویکرد دولت سیزدهم را رویکرد محیط زیستی دانست و افزود: فرمایش ریاست محترم جمهور مبنی بر اینکه توسعه فرع بر محیط زیست است را باید به عنوان یک سیاست راهبردی در دستور کار قرار داد و اگر مسئله و مشکلی وجود داشت ، در اسرع وقت به سازمان منعکس گردد.
وی همچنین به بهره‌گیری از سامانه‌ها و فناوری‌های جدید در جهت حفاظت از محیط زیست تاکید کرد
.
ایشان در ادامه تصریح کرد : در اجرای برنامه جامع نظام زیرساخت داده مکانی کشور (SDI) سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ لایه‌های  Gis مرتبط به سامانه مذکور متصل گردید که از جمله مزایا و کاربردهای زیرساخت داده مکانی می‌توان به موادی چون : تسهیل در تبادل ادغام و به کارگیری داده‌های مکانی ،افزایش منافع اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی حاصل از سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی داده‌های مکانی موجود توسط سازمان‌های مختلف و ارائه خدمات بهینه به کاربران با بهره‌گیری از اطلاعات مکانی و بهره‌گیری از بسترهای توانمندسازی می‌باشد.
این مقام مسئول تصریح کرد:در رابطه با اتصال پنجره واحد سازمان حفاظت محیط زیست در قالب خدمات دولت هوشمند که از تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند( و ) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هست که همه سازمان‌ها مکلف شدند خدمات خودشان را در پنجره دولت هوشمند ثبت کنند، سازمان حفاظت محیط زیست توانسته  از ۳۴ خدمتی که داشته ۲۵ خدمت را در سامانه دولت هوشمند ثبت کند و بقیه هم در دست اقدام است.
همینطور محیطبان‌های ما باید به فناوری‌های نو مجهز و آموزش‌های لازم را ببینند و بتوانند از پهپاد و دوربین‌ها استفاده کنند تا ما بتوانیم با کمترین تلفات و بیشترین بهره‌وری مناطق خودمون را رصد و پایش کنیم و حفاظت نمائیم.
وی در پایان گفت:سازمان در نظر دارد ۴۵۰ نفر مدیر را در سطح کشور پرورش دهد و برای آنها دوره آموزشی ۲ ساله بگذارد تا آنها را برای مدیریت آماده کند.
در این نشست هر یک از مدیران کل ستادی و روسا و دبیران سایر مناطق و ۷ استان عضو منطقه ۱ کشور گزارشات خود را از میزان تحقق مصوبات نشست دور اول و نیز مباحث تخصصی ستادی و استانی تحت مدیریت خود،بیان داشتند و رهنمودهای لازم جهت نیل به اهداف عالی سازمانی از جانب معاونت توسعه مدیریت ، حقوقی و امور مجلس ارائه شد .
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.