کد خبر : 15734
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

تسریع مرحله دوم عملیات مرمت عمارت میرزا خلیل در راستای تبدیل شدن به موزه مشروطه

تسریع مرحله دوم عملیات مرمت عمارت میرزا خلیل در راستای تبدیل شدن به موزه مشروطه

به گزارش پویشگران گیل : به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، رحیم شوقی به منظور تسریع در روند مرمت و بازسازی بناهای تاریخی شهر از عمارت بلدیه (ساختمان ساعت) در میدان شهدای ذهاب و عمارت میرزا خلیل واقع در صیقلان به صورت میدانی بازدید به عمل آورد و بر عملیاتی شدن فاز دوم عمارت میرزا

به گزارش پویشگران گیل :
به نقل از مدیریت ارتباطات شهرداری رشت، رحیم شوقی به منظور تسریع در روند مرمت و بازسازی بناهای تاریخی شهر از عمارت بلدیه (ساختمان ساعت) در میدان شهدای ذهاب و عمارت میرزا خلیل واقع در صیقلان به صورت میدانی بازدید به عمل آورد و بر عملیاتی شدن فاز دوم عمارت میرزا خلیل برای تبدیل شدن به موزه مشروطه توسط سازمان عمران و بازآفرینی تاکید کرد.
مرحله نخست مرمت عمارت بلدیه رشت (ساختمان ساعت) شامل مرمت یال شرقی آذر ماه سال گذشته به اتمام رسید و مرحله دوم مرمت عمارت شامل یال غربی، واچینی خرپاها، احداث لمبه کوبی، اجرای شیوه سنتی حلب زنی بام (زاموخ)، احداث ناکش و زهکش (سیستم دافع رطوبت در داخل و خارج بنا)، مقاوم‌سازی تیرهای میانی ساختمان، نماسازی و تعویض درب و پنجره های فرسوده و همچنین تعویض درب و پنجره های برج عمارت بلدیه است.
مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت (شهدای ذهاب) در آذر ماه سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۶ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.
کلنگ احداث عمارت بلدیه در پاییز سال ۱۳۰۲ خورشیدی به زمین زده شد و چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۵ به اتمام رسید.
عمارت بلدیه نخستین بنایی است که برگرفته از الگوی نئوکلاسیک اروپایی در مرکز شهر رشت ساخته شده و سبک این بنا دوره تحول معماری در این شهر را روایت می کند.
مرحله نخست مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع فیلدهی نخستین شهردار رشت که شهریور ماه سال ۱۴۰۱ آغاز گردید به اتمام رسیده و تحویل موقت شد.
بروزرسانی مرحله دوم مرمت بنای میرزا خلیل توسط مشاور در حال انجام است و با اتمام آن اجرای تاسیسات و آبرسانی، نصب اعلان حریق، اجرای wrf (سیستم پیشرفته گرمایش و سرمایش بنا) برق، گاز و همچنین مرمت درب و پنجره‌ها انجام می‌شود.
عمارت میرزا خلیل رفیع یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از اواخر دوره قاجار در میدان صیقلان شهر رشت قرار دارد. این بنا با الگوی بادکوبه ساخته شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.