کد خبر : 15415
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۵

شهردار رشت:افزایش یک متری عمق آب‌بندان عینک رشت با اتمام لایروبی

شهردار رشت:افزایش یک متری عمق آب‌بندان عینک رشت با اتمام لایروبی
آب بندان عینک با چشمه های زیرزمینی و ۳۲ هکتار وسعت بزرگ ترین تالاب درون شهری گیلان محسوب می‌شود.
به گزارش پویشگران گیل:
رحیم شوقی در بازدید از لایروبی پهنه شماره ۳ تالاب عینک به همراه کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت،محیط زیست و خدمات شهری شورا با بیان اینکه پس از انعقاد قرارداد شرکت آب منطقه ای گیلان با شهرداری فاز احیای آب بندان عینک رشت آغاز شد، تصریح کرد: تالاب عینک شامل ۴ پهنه به وسعت ۳۲ هکتار می باشد که پهنه ۳ به وسعت ۸.۴ هکتار در طول سالیان گذشته لایروبی نشده بود.
شوقی به تدوین سند راهبردی احیای آب بندان عینک رشت اشاره کرد و گفت: سند مذکور با محوریت مطالعه، ساماندهی و باز زنده‌سازی آب بندان عینک تدوین شده است و در این راستا لایروبی پهنه سوم در دستور کار قرار گرفت که عملیات لایروبی از ابتدای تیر ماه اغاز شده و طی ماه های آینده به اتمام می رسد.
وی از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی لایروبی آب بندان عینک رشت خبر داد و اذعان کرد: با اتمام عملیات لایروبی پهنه شماره ۳ به میزان ۱/۱ متر عمق آب‌بندان عینک افزایش می‌یابد و به طور میانگین به نزدیک ۴ متر خواهد رسید.
شهردار رشت با اشاره به اینکه افزایش حجم آبگیری آب بندان و تامین حداقل نیاز جهت پایداری اکوسیستم آبی از مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است، خاطرنشان کرد: رفع آلودگی های زیست محیطی، بازگشت به شرایط طبیعی گذشته و جوان سازی آب بندان و همچنین احیای تنوع گونه های بومی و افزایش بردباری این گونه ها از دیگر مزایای لایروبی آب بندان عینک رشت است. 
شوقی، بازو سازی را از جمله برنامه ها برای باز زنده‌سازی تالاب عینک رشت ذکر کرد و یادآور شد: مسیر پیاده راه و دوچرخه سواری برای اطراف آب بندان عینک پیش بینی شده و این امر موجب ایجاد مسیرهای گردشگری و حفاظت اراضی پیرامون در مقابل جریان های سیلابی می شود ضمن اینکه حفظ منابع آبی، جلوگیری از هدر رفت آب و کنترل پساب را به همراه دارد.
آب بندان عینک با چشمه های زیرزمینی و ۳۲ هکتار وسعت بزرگ ترین تالاب درون شهری گیلان محسوب می‌شود.
این آب بندان دارای چهار پهنه اصلی و یک پهنه کوچک است که از شرق به تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و مناطق مسکونی غیر مجاز و از غرب به شرکت دخانیات رشت منتهی می‌شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.