کد خبر : 14820
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

معصومه نیک‌کار

تعیین نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک به برنج سفید در شالیکوبی‌ها ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است

تعیین نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک به برنج سفید در شالیکوبی‌ها ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان: با اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌های استان ۵۲ پرونده تخلف برای شالیکوبی‌ها تشکیل شد.

به گزارش پویشگران گیل:
قاسم جوادزاده با اشاره به اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌ها همزمان با فصل برداشت و آغاز به کار کارخانجات برنجکوبی گیلان از شهریور گفت: در این مدت ۳۰۰ شالیکوبی بازدید شد.
وی با بیان اینکه از این تعداد بازدید برای ۵۲ شالیکوبی متخلف پرونده تشکیل شد افزود: ۲۳ شالیکوبی به دلیل صادر نکردن فاکتور، ۲۵ شالیکوبی نصب نکردن نرخنامه و ۴ شالیکوبی هم به خاطر گرانفروشی جریمه شدند.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در ستاد تنظیم بازار گیلان نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک به برنج سفید در شالیکوبی‌ها ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین و ابلاغ شده که شالیکوبی‌ها موظف به رعایت آن هستند گفت: کشاورز در صورت تمایل با هماهنگی کارخانه می‌تواند معادل نرخ، برنج تحویل دهد.
قاسم جوادزاده گفت: صاحبان شالیکوبی‌ها موظفند تا بنر مربوط به نرخ تبدیل شلتوک به برنج را در سردر برنجکوبی‌ها نصب کنند، در اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌ها، بازرسان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، بسیح اصناف و اتحادیه شالیکوبی‌ها مشارکت دارند که در صورت مشاهده تخلف پرونده تعزیراتی تشکیل خواهد شد.
وی افزود: کشاورزان در صورت مشاهده رعایت نکردن مصوبه ستاد تنظیم بازار در ارتباط با نرخ تبدیل شلتوک به برنج می‌توانند به سامانه ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و یا به بازرسان جهاد کشاورزی و تعاونی شالیکوبی‌های اطلاع دهند تا به تخلف رسیدگی شود.
به گفته‌ معاون توسعه‌ی بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی با ظرفیت حدود ۲ میلیون تن تبدیل شلتوک به برنج در استان فعال است که سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن برنج تبدیل می‌کنند.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را دارد.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.