کد خبر : 13259
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

معصومه نیک کار

فرمانده مرزبانی استان گیلان:تمرکز ما بر ترانزیت دریایی در منطقه است

فرمانده مرزبانی استان گیلان:تمرکز ما بر ترانزیت دریایی در منطقه است
با کاهش تراز آب دریای خزر فعالیت های صید و صیادی، زیست بوم ها و اکولوژی منطقه با توجه به شوری آب این دریاچه با مخاطراتی همراه خواهد شد که با توجه به تجربه دریاچه ارومیه باید در این زمینه راهکار اساسی از سوی کشورهای مشترک المنافع در این دریا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پویشگران گیل:
سرهنگ اصغر بازگیر در آئین تکریم و معارفه فرمانده پایگاه دریابانی بندرانزلی وسعت مرزهای ساحلی گیلان را ۳۱۰ کیلومتر(۵ درصد مرزهای آبی کشور) اعلام کرد و افزود : پایگاه دریابانی بندرانزلی که ۱۰ حوزه مسئولیتی را تحت پوشش قرار می دهد نیز یک دهم مرزهای گیلان را در مدیریت دارد.
وی با اشاره به اینکه گیلان به لحاظ سوق الجیشی و مرزی دروازه اوراسیا به شمار می رود، اظهار کرد: این موضوع فرصت ها و چالش هایی برای گیلان در بر دارد که موجب شده تمرکز بر ترانزیت دریایی منطقه قرار بگیرد. سرمایه گذاری کشورهای چین و پاکستان در این بخش و تلاش های هند برای دستیابی به بازارهای قفقاز و اروپا نشان از اهمیت این حوزه است.
فرمانده مرزبانی گیلان در ادامه به چالش های استان مانند پس‌رفت آب دریای خزر اشاره و اظهار کرد: این پس‌رفت دلایل متعددی دارد که کارشناسان معتقدند یکی از دلایل آن شرایط آب و هوایی منطقه است اما بررسی های فنی نشان می دهد که آب رودخانه های منتهی به دریای خزر مانند ولگا که ۸۰ درصد ورودی آب دریای خزر را تامین می کند با سد سازی های متعدد کاهش یافته است.
سرهنگ بازگیر اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد طی ۲۰ سال گذشته دهها سد بر روی رود ولگا احداث شده وچندین سد دیگر نیز یا مطالعات آنها انجام شده و یا عملیات اجرایی شان در حال انجام است. اگر پس رفت این دریای بسته با این سرعت ادامه یابد عواقب خوشایندی دامنگیر کشورهای همسایه نخواهد شد.
وی تصریح کرد: با کاهش تراز آب دریای خزر فعالیت های صید و صیادی، زیست بوم ها و اکولوژی منطقه با توجه به شوری آب این دریاچه با مخاطراتی همراه خواهد شد که با توجه به تجربه دریاچه ارومیه باید در این زمینه راهکار اساسی از سوی کشورهای مشترک المنافع در این دریا در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه، ایران کشور استعمار ستیزی است که دنیا آنرا با این ویژگی می شناسد، افزود:بازدارندگی که ایران ایجاد کرده است ما را به این خودباوری رسانده است که ما می توانیم.
فرمانده مرزبانی استان گیلان تاکید کرد: هرجا جمهوری اسلامی بخواهد از گردنه سختی عبور کند با هجمه ها بی شماری مواجه می شود حال دولت سیزدهم با دستاورهای که در بخش های مختلف مانند پیمان شانگهای، بریکس و نیز به آزاد سازی پول های بلوکه شده دست یافته دشمن برهجمه های خود افزوده است.
وی گفت: موفقیت های کسب شده در حوزه دریا مانند آنچه توسط ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بدست آورد نشان می دهد ایران یکی از کشورهای تاثیر گذار بر منطقه است و در مقابل بروز هر نوع جنگی ایستادگی می کند. ما نیز بعنوان مرزبان آنچه در قبال حراست از دریا، کنترل آبهای سرزمینی وظیفه داریم با همپوشانی لازم همراه سایر مسئولان فعال هستیم.
فرماندار انزلی نیز در این آئین با بیان اینکه مرزبانی طی سالیان اخیر شهدای زیادی را تقدیم ایران اسلامی کرده است گفت: اگر زحمات این جان برکفان نبود اکنون ما امنیت لازم را نداشتیم.
محمد پورخوش سعادت با اشاره به اغتشاشات سال گذشته افزود: دشمن در نقشه ای بزرگ به دنبال تجزیه کشورماست. این نقشه امریکا و اسرائیل است که برای آن پول خرج کرده و برنامه ریزی می کنند.
وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی مردم باید به نحو شایسته برطرف و برای آن چاره اندیشی شود؛ در عین آنکه باید چشم ما به دشمن بوده و حرکات آنها را رصد کنیم.
سرهنگ اسماعیل خودخروج فرمانده سابق پایگاه دریابانی بندرانزلی نیز در این آئین از اجرای یک مصوبه ۱۲ ساله طی دوران فعالیت خود بعنوان فرمانده پایگاه دریابانی بندرانزلی خبر داد و افزود: اجرای این مصوبه با توجه به اهمیت دریانوردی در استان به نحوی اداره شد که دریانوردان بتوانند به مدت سه سال مدارک هویت بخشی شناورهای خود را دریافت کنند و اشتغال ساحل نشینان در این عرصه با آسودگی خاطر فراهم شود.
سرهنگ اسماعیل خود خروج تودیع و به جانشینی مرزبانی استان گیلان و سرهنگ مهدی عسگری به سمت فرمانده پایگاه دریابانی بندرانزلی منصوب شدند.
۹ شهرستان ساحلی به طول ۳۱۰ کیلومتر از چابکسر تا لمیر تالش در حوزه پایگاه دریابانی بندرانزلی قرار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.