کد خبر : 9866
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۹

بررسی مشکلات اعتباری احداث زباله‌سوز رشت

بررسی مشکلات اعتباری احداث زباله‌سوز رشت
ایجاد کلیه ساختمان‌های مربوط به زباله سوز در تعهد شهرداری رشت است که حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش پویشگران گیل:
جلسه حل مشکل اعتبار موردنیاز احداث پروژه زباله سوز رشت با حضور استاندار گیلان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شرکت سرمایه گذاری TTS ، در دفتر غضنفری، رییس صندوق توسعه ملی برگزار شد.
در این جلسه نمایندگان مجلس و شرکت سرمایه گذاری TTS در خصوص حل مشکلات اعتباری و سرعت بخشیدن به ساخت زباله سوز مباحثی مطرح کردند. این نشست با پیگیری شهردار رشت و در راستای سرعت بخشیدن به پروژه زباله سوز بعد از جلسه‌ با نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر که در دفتر شهردار رشت انجام شده بود برگزار شد.
رحیم شوقی، شهردار رشت که از زمان حضور در شهرداری با تغییر تیم مدیریتی با جدیت به دنبال حل مشکل پسماند است، هفته‌های گذشته شخصا از نیروگاه زباله سوز نوشهر که در زمان عقد قرارداد و ردیف تامین منابع مشترک با رشت داشت بازدید کرد.
هفته گذشته  علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست کشور خواستار حل معضل مدیریت پسماند در سراوان رشت شده و گفته بود: تاکنون همه روش‌های مدیریت پسماند در مرکز دفن سراوان امتحان شده و طرح احداث زباله‌سوز در سراوان، آخرین گزینه است. برای نجات منطقه باید مدل مالی احداث زباله‌سوز هرچه سریع‌تر نهایی شود.
این درحالیست که نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت با قابلیت تولید ۳۸ هزارمگاوات برق در سال که قرارداد احداث آن درسال ۱۳۹۲ توسط شهرداری رشت منعقد شد، بعد از گذشت یک دهه به دلیل مشکلات اعتباری وعدم اختصاص منابع مالی لازم پیشرفت چندانی نداشته و سالها به حال خود رها شد.
طبق آمارهای موجود قرارداد احداث زباله سوز رشت به صورت مشارکت بوده و از مبلغ کل، ۱۳ میلیون دلار آن در تعهد شرکت TTS است. رقم پرداخت شده به شرکت پیمانکار زباله سوز تاکنون حدودا ۹.۶ میلیون دلار بوده است. ایجاد کلیه ساختمان‌های مربوط به زباله سوز در تعهد شهرداری رشت است که حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
پروژه احداث زباله سوز رشت از حیث تامین منابع مالی ۲۴ درصد و از حیث فیزیکی تنها ۱۵ درصد پیشرفت داشته است.
لازم به ذکر است؛ در حالیکه طبق وعده استاندار گیلان کمتر از ۴ ماه به پایان انتقال زباله‌های شهرستان رشت به سراوان باقی مانده با این وجود هنوز مکان جدید لندفیل زباله‌ها از سوی وزارت کشور و شهرداری رشت اعلام نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.