کد خبر : 8035
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: طرح‌های عمرانی کشور باید با حفظ میراث فرهنگی انجام شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: طرح‌های عمرانی کشور باید با حفظ میراث فرهنگی انجام شود
طبق برنامه توسعه ششم همه دستگاه‌ها مکلفند که برای اجرای طرح های عمرانی از میراث فرهنگی استعلام بگیرند.

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: باید عمران و توسعه کشور با حفظ میراث فرهنگی انجام شود و این پژوهشگاه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نباید به عنوان مانعی برای توسعه دیده شوند.
مصطفی ده پهلوان در نشستی مبنی بر بررسی راهکارهای گازرسانی در مناطق باستانی گیلان در رشت افزود: ماهم تابع موازین توسعه پایداریم اما در عین حال باید به موقع به داد محوطه‌های باستانی برسیم لذا از زمانی که پروژه‌ای امکان سنجی می‌شود دستگاه‌های دولتی باید برای دریافت مجوز درهمان مراحل نخستین سراغ میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی بیایند.
وی ادامه داد: بدلایل مختلف موضوع یادشده به تعویق می‌افتد و در برخی مواقع اداره‌کل‌میراث فرهنگی در استان‌ها خود بدون هماهنگی با مرکز ورود پیدا می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود نهادها یا ارگان‌های عمرانی مسیر بی‌راهه‌ای برگزینند و در این راه اتلاف انرژی انسانی و اقتصادی داشته باشند.
ده پهلوان تاکید کرد: به قطعیت می گویم پژوهشگاه میراث فرهنگی تنها نهادی در کشور است که می تواند مجوز طرح‌های عمرانی از جمله گازرسانی، آب‌رسانی، اجرای سد، راه‌سازی و هر پروژه عمرانی دیگر را صادر کند و استان‌ها حق دادن مجوز ندارند و نمی‌توانند مجوز صادر کنند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: تا جایی که باستان‌شناسان و پژوهشگران استان‌ها توان علمی و تخصصی داشته باشند از آنان کمک می‌گیریم اما جایی که استانی توان و سطح کیفی لازم را در کارشناسی این مباحث نداشته باشند نیرو از مرکز تامین می شود.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع بسیار حائز اهمیت است، گفت : زیرا در زیر هر ضربه کلنگ باستانشناس آثار میراثی مهمی نهفته است.
دستگاه‌ها مکلف به دریافت استعلام از میراث فرهنگی هستند
رئیس پژوهشکده باستانشناسی نیز در این نشست گفت: طبق برنامه توسعه ششم همه دستگاه‌ها مکلفند که برای اجرای طرح های عمرانی از میراث فرهنگی استعلام بگیرند.
«لیلا خسروی» با تاکید بر اینکه این پژوهشگاه دارای واحد نجات بخشی است، افزود: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد برای تمام پروژه‌های عمرانی بزرگ، تهران وارد عمل می شود و پژوهشگاه بدلیل ماهیت پژوهشی این اختیار را دارد که قرارداد ببندد ضمن آنکه دارای وظیفه حاکمیتی برای صدور مجوز است.
وی اضافه کرد: این یک اختیار حاکمیتی برای وزارت میراث فرهنگی است که وزیر هم آن را به رئیس پژوهشگاه تفویض کرده و در نهایت مجوز را معاون وزیر برای آن دستگاه صادر می‌کند.
خسروی افزود: برای اجرای هر پروژه‌ای، فرایندی وجود دارد چنانکه وقتی نامه استعلام به پژوهشگاه می‌آید نقشه کل مسیر را می گیریم، باستانشناس بررسی کامل انجام می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه پروژه‌های عمرانی زمانی که به مشکل مجوز برمی‌خورند به پژوهشگاه می‌آیند و تصمیم گرفته ایم از این پس وارد پروژه‌های دقیقه آخر نشویم چون به دردسرشان نمی ارزد.
2 ماه فرصت برای حل مشکل گازرسانی باقی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این نشست گفت: بدلیل قرار گرفتن پنج شهرستان باستانشناسی درمناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای فقط ۲ ماه فرصت داریم تا مشکل گازرسانی به این مناطق مرتفع شود.
ولی جهانی افزود: گیلان جزو استان‌های سبز است زیرا ۹۷ درصد مناطق استان گازرسانی شده اند و اینک مناطق معدودی باقی مانده‌اند که در برخی از مسیرهای گازرسانی نقاط ‌میراثی وجود دارد و خط قرمز باستانشناسی محسوب می شوند و باید هر چه سریع‌تر برای آنها تصمیم‌گیری و ارائه راهکار شود.
ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست تاکید کرد: با گفتمان می‌توان این موضوعات راحل کرد چون همه ما فرزندان این کشور هستیم و باید عمران را در کنار حفظ میراث ببینیم و فکر می کنم کنار هم می‌توانیم با گفت و گو موضوع را حل کنیم.
پنج هزار و ۲۰۰ اثر میراث فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۴۵ اثر به ثبت ملی رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.