کد خبر : 604
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲

آیین رونمایی از کتاب،مجموعه “غزل گل‌پر” اثر شاعر گیلانی فاطمه حبیبی برگزار شد

آیین رونمایی از کتاب،مجموعه “غزل گل‌پر” اثر شاعر گیلانی فاطمه حبیبی برگزار شد

به گزارش پویشگران گیل: آیین رونمایی از کتاب مجموعه غزل “گل پر ” اثر شاعر گیلانی بانو فاطمه (مهریاس) حبیبی با حضور شاعران و اهالی فرهنگ از شهرهای مختلف گیلان در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان برگزار شد. حمید نظرخواه علیسرایی رئیس مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان  و مسئول برگزاری این برنامه در گفتگو با

به گزارش پویشگران گیل:

آیین رونمایی از کتاب مجموعه غزل “گل پر ” اثر شاعر گیلانی بانو فاطمه (مهریاس) حبیبی با حضور شاعران و اهالی فرهنگ از شهرهای مختلف گیلان در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان برگزار شد.
حمید نظرخواه علیسرایی رئیس مؤسسه فرهنگ گیل کوچصفهان  و مسئول برگزاری این برنامه در گفتگو با خبرنگار پویشگران گیل گفت: برگزاری جشن رونمایی کتاب یکی از لذت بخش ترین فعالیت های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود که در این برنامه می‌توان خالق یک اثر ادبی و هنری به جامعه معرفی کرد.
فاطمه (مهریاس) حبیبی در سال ۱۳۶۳ در شهرستان لنگرود تولد یافت. وی در دو غالب کلاسیک و سپیده شعر می سراید.اشعار حبیبی در نشریات استان و کشور همچون : مجله اطلاعات هفتگی، مجله بادبان، روزنامه سئوال و جواب ، روزنامه سایه ، شکوفه های زیتون رودبار ، روزنامه دریا کنار چاپ و منتشر شده است.
همچنین برخی از اشعار حبیبی در چندین گلچین همچون ؛ مجموعه رباعی (جذبه) به کوشش: بهرام مژدهی سال ۱۴۰۰، مجموعه غزل شاعران گیلان (وارش) به کوشش:هیلدا احمد زاده سال ۱۳۹۹ و مجموعه شعر (پنجره شعر زنان امروز) به کوشش: بهاره عامل سال ۱۴۰۱ چاپ و منتشر شده است.
حبیبی از فعالان ادبی و عضو بسیاری از انجمن ها و محافل ادبی گیلان از جمله انجمن ادبی سایه، انجمن ادبی پروین انزلی ، یاران دوشنبه و شعر و ادب معین آستانه اشرفیه اشاره کرد.
دکتر بهرام علیزاده شاعر و منتقد ادبی گیلانی در آیین رونمایی از کتاب” گل پر” اثر فاطمه (مهریاس)حبیبی ضمن برشمردن ویژگی های غزل نئو کلاسیک(نوقدمایی،تصویری و نیمایی) در گیلان و ایران و جایگاه غزلهای حبیبی گفت: استفاده از روایت از شاخصه های شعری حبیبی است که با عشق و فلسفه آفرینش و تجارب عینی شاعر در هم آمیخته است.
وی بامثال‌هایی از کتاب یادآور شد: اگر این خصیصه باچند معنایی و شاعرانگی و به عبارت دیگر  از روایت صرف بالاتر رود؛ موجب تعالی و تفوق شعر حبیبی خواهد شد.
علیزاده این خصیصه را از ویژگیهای شعر نیما دانست که بعد از مقاومت اهالی شعر کلاسیک جای خود را به تطابق و وارد کردن این حال و هوا و رنگ  بوهای تازه تر شعر نیمایی در غزل داد.
این شاعر و منتقد ادبی گیلانی در نگاهی تازه به غزل گیلان و شعر حبیبی ،میراث عظیم سبک هندی و بیدل و حزین لاهیجی (شاعر گیلانی و بینابین سبک هندی به تعبیر قریب به مضمون دکتر شفیعی کدکنی) در اواخر دوره صفوی برشمرد که با رسیدن آن به گیلان و در اشعار فیاض و…
وی تاکید کرد: این شیوه درچند دهه اخیر با تلفیق  با زبان متاثر از اشکال نوی شعری در  جغرافیای گیل ودیلم توسط رحمت موسوی ،زنده یادان عباسیه کهن ،بهمن صالحی ،امیر فخر موسوی و… گسترش یافت و از طریق و به واسطه انجمن‌های ادبی به شاعرانی چون حبیبی رسید.
علیزاده استفاده از عناصر بومی، زنانگی و نگاه عمیق به مسایل اجتماعی و … را از افق‌های گشوده به روی شاعر مجموعه “گل پر” و سایر شاعران زن غزلسرا درگیلان دانست.
در ادامه فاطمه حبیبی صاحب مجموعه غزل ” گل پر ” در جایگاه حضور یافت و پس از سخنی کوتاه در خصوص نخستین مجموعه شعر چند شعر از کتاب را برای حاضران قرائت کرد.
سپس رونمایی از مجموعه غزل ” گل پر ” با حضور مهمانان ویژه همچون؛ استاد سیدرضا کوچصفهانی پیشکسوت فرهنگی موسیقی گیلان ،دکتر مهدی فلاح مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و معصومه ملاحیدری شاعر و گوینده صدا و سیما مرکز گیلان صورت گرفت.
در این برنامه شاعران گیلانی از جمله استاد محمد فارسی،استاد وارش فومنی ،طاهره ابراهیم زاده ،سمیه ربیعی، ماهرخ حسنی، پژمان صفری، سجاد قربانی، مجتبی پورفرخ نوید ،بهرام مژدهی ،سالار بابایی‌پور چافی، امیررضا بابایی پور چافی، دکتر مرتضی حیدرزاده، محمدحسین حسنی، امین معتمد ،سعید واقع طلب و شاعره نوجوان مهرسانا عبدی نژاد به قرائت اشعار خود پرداختند.
اجرای موسیقی سنتی با ساز و آواز استاد محمدرضاپور در پایان مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.