کد خبر : 5157
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۷

برنجکاران گیلان بر اساس تقویم زراعی کشت و کار کنند

برنجکاران گیلان بر اساس تقویم زراعی کشت و کار کنند
گیلان دارای 314 هزار هکتار اراضی کشاورزی است و 317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش پویشگران گیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران استان خواست تا کشت و کار برنج را بر اساس تقویم زراعی تدوین شده انجام دهند تا دچار مشکل نشوند.
دکتر صالح محمدی اظهار کرد: با توجه به تنش آبی ضروری است شالیکاران گیلان در مراحل کشت و کار برنج اعم از آماده‌سازی زمین، جوانه‌دارشدن بذر، احداث خزانه، پادلینگ «یکی از روش‌های معمول آماده‌سازی بستر برای نشاکاری برنج در اراضی شالیزاری» و نشاکاری بر اساس تقویم زراعی عمل کنند.
وی با بیان اینکه تقویم زراعی در گیلان براساس پژوهش‌ها و در نظرگرفتن شرایط و منابع تدوین شده‌است، اضافه کرد: سال گذشته 75 درصد کشاورزی استان منطبق با تقویم زراعی بود و در مناطقی که با مشکل مواجه می‌شد به دلیل عدم توجه به تقویم کاشت بوده از این‌رو شالیکاران به تقویم زراعی توجه جدی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: تاریخ‌های تعیین شده براساس شرایط نرمال هواشناسی بوده و کشاورزان باید با لحاظ پیش‌بینی‌های کوتاه مدت اقدامات لازم را به عمل آورند ضمن اینکه مراحل رشد براساس ارقام محلی رایج با طول دوره رشد حدود 120 روزه تنظیم شده‌است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 70 درصد از شالیزارهای استان زیر شخم اولیه رفته است، اضافه کرد: کشاورزان از فرصت بارندگی‌های بهاری استفاده کرده و نسبت به شخم اولیه در اراضی شالیزاری خود اقدام کنند.
وی خاطر نشان کرد: سد سپیدرورد به عنوان بزرگترین و تنها منبع آبی حوزه شالیکاری گیلان 171هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان را پوشش می‌دهد که بر اساس آخرین گزارشها حدود 600 میلیون متر مکعب آب دارد از این رو ضروری است که شالیکاران بر اساس تقویم زراعی جهاد کشاورزی اقدام کنند.
محمدی اضافه کرد: اراضی شالیزاری که تنها وابسته به حوزه سدسپیدرود هستند، حتما به زمان رهاسازی آب که شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام خواهد کرد، توجه ویژه و جدی داشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: نخستین نشاء برنج سال زراعی جدید به روش مکانیزاسیون در سطح گیلان در شهرستان‌های آستارا و رودسر انجام شد. بیشتر بخوانید: نخستین نشاء مکانیزه برنج گیلان در آستارا و رودسر انجام شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره 538 میلیون متر مکعبی سد سفیدرود تاکنون خبرداد و گفت: این میزان ذخیره نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوضه سد سفید رود 21 درصدو نسبت به مدت نرمال 50 درصد کاهش دارد. ذخیره آب سد سفید رود به 538 میلیون متر مکعب رسید
گیلان دارای 314 هزار هکتار اراضی کشاورزی است و 317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند. گیلان همچنین یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور است.
این خطه بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.