کد خبر : 5976
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۵۲

ذخیره آب سد سفیدرود به ۵۳۸ میلیون متر مکعب رسید

ذخیره آب سد سفیدرود به ۵۳۸ میلیون متر مکعب رسید
اگر حداکثر ظرفیت آب بندان‌ها به 200 میلیون متر مکعب برسد باز هم جبران سد سفیدرود نمی‌کند.

به گزارش پویشگران گیل :
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره 538 میلیون متر مکعبی سدسفیدرود تاکنون خبر داد و گفت: این میزان ذخیره نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوضه سدسفیدرود 21 درصدو نسبت به مدت نرمال 50 درصد کاهش دارد.
محمد جواد خانی‌پور افزود: هم اکنون ذخیره آب در حوضه سد سفیدرود بیانگر 20درصدی کاهش در آورده سد است.
ذخیره سد سفیدرود در نیمه فروردین 493 میلیون متر مکعب بود.
وی با اشاره به اینکه در اراضی خارج از شبکه هم کاهش آب در منابع آبی وجود دارد و بر ضرورت برنامه ریزی لازم در این بخش تاکید کرد و گفت: عامل اصلی کاهش بارش‌ها تغییر اقلیم است و سدهای بالا دست ما با محدودیت منابع آبی مواجه هستند.
خانی پور با بیان اینکه این شرایط به گونه ای نیست که بقیه سدها آبگیری شده باشند و فقط سد سفیدرود آب نداشته باشد، گفت: آنها هم با محدودیت منابع آبی مواجه هستند و برای اولین بار در طول 60 سال عمر فعالیت و آبگیری سدسفیدرود طی سه سال پیاپی خشکسالی را در این سد مشاهده کرده و با کمبود منابع آبی مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه برای بسیاری این ابهام وجود دارد که چرا استانی چون گیلان که بیش از یک هزار میلیمتر بارندگی دارد در فصل کشاورزی با کم آبی مواجه است، اظهار کرد: احداث یک سد، زیر ساخت خودش را می خواهد یعنی یک سد باید در جایی احداث شود که دارای دشت وسیع باشد اما در گیلان شرایط جغرافیایی استان به گونه ای است که نزدیکی کوه به دریا و پوشش گیاهی اجازه نمی دهد ساخت سد داشته باشیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه به دلیل کارشناسی دقیقی که در محل احداث سدسفیدرود انجام شده، سد دیگری نمی تواند جایگزین شود، ادامه داد: سالانه بیش از یک میلیارد و 650 میلیون متر مکعب فقط برای بخش کشاورزی آب نیاز داریم اما زیرساخت های لازم برای احداث سد وجود ندارد یعنی ما همواره به سد سفیدرود نیازمندیم.
وی ادامه داد: اگر حداکثر ظرفیت آب بندان‌ها به 200 میلیون متر مکعب برسد باز هم جبران سد سفیدرود نمی‌کند.
خانی پور با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای کشاورزی استان باید به کمک متولیان و کشاورزان باهم انجام شود،گفت: علاوه بر 290 چاه عمیق کشاورزی باید از منابع آبی همچون ایستگاه‌های پمپاژ و رودخانه‌های محلی بهره بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان تا زمان نشاء منتظر سدسفیدرود نباشند چرا که برنامه‌ریزی به گونه ای است که تا پایان فصل کشت در سفیدرود آب ذخیره داشته باشیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر رعایت و همگام پیش رفتن کشاورزان با تقویم زراعی استان اظهار داشت: تا هفته آینده زمان رهاسازی آب از سفید رود را اعلام می کنیم که بتوانند برنامه‌های نشاء خود را با آن هماهنگ کنند.
سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز 172هزار هکتار از مجموع 238 هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی 2 رودخانه قزل اوزن و شاهرود در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف می باشد که معادل 92 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با 238هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.