کد خبر : 13598
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

معصومه نیک‌کار

گشت شبانه پایش صنایع و منابع آلاینده زرجوب و گوهر رود راه اندازی شد

گشت شبانه پایش صنایع و منابع آلاینده زرجوب و گوهر رود راه اندازی شد
عوامل اصلی آلایندگی این دورودخانه به ترتیب اولویت فاضلاب های خانگی شهر رشت ،فاضلاب شهرک صنعتی رشت و شیرابه پسماند سراوان است.

به گزارش پویشگران گیل:
گشت شبانه در راستای پایش صنایع و منابع آلاینده رودخانه‌های شهرگذر زرجوب و گوهررود از سوی حفاظت محیطزیست رشت فعال و راهاندازی شد.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی محیط‌زیست گیلان ،دکتر محمدتقی تقی‌زاده رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت گفت: گشت و پایش شبانه از شهرصنعتی سفیدرود و حاشیه رودخانه گوهررود توسط کارشناسان این اداره برای بهبود و ارتقای سطح پایش‌های موجود صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به حساسیت های موجود ، پایش مستمر رودخانه های شهر رشت و منابع آلاینده آن در دستور کار قرار دارد و در تمام ساعات شبانه روز کارشناسان محیط زیست شهرستان رشت برای کنترل و نظارت صنایع و واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی حضور مستمر دارند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت افزود :متاسفانه بعضی از صنایع متخلف با توجه به تاریکی شب و تعطیلی ادارات، پساب‌های خود را وارد کانال ها و رودخانه ها می‌کنند که این تخلف از چشم ماموران محیط زیست مخفی نمانده و در همین راستا به چهار واحد متخلف اخطاریه زیست محیطی صادر که در صورت عدم تمکین به مراجع محترم قضایی معرفی خواهند شد.
تقی‌زاده احیاء رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت از سال‌های گذشته به مطالبه عمومی تبدیل شده‌است،شهروندان به ویژه ساکنان حاشیه زرجوب و گوهررود از بی‌مهری‌ها نسبت به این رودخانه‌ها نگران هستند، آنان از آلودگی و بوی نامطبوع این رودخانه‌ها به ویژه در روزهای گرم، گلایه دارند و بارها از مسئولان مربوطه خواستار نجات زر و گوهر هستند، اما وضعیت این رودخانه‌ها نگران کننده است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، بر اساس سنجش ۱۱ ایستگاه آزمایشی کیفیت آب در این دو رودخانه،جالب است که آب این ۲ رودخانه در بالادست کیفتش عالی است اما پس از گذر از ۲۵ محله رشت به نسبت بد،بد و بسیار بد می شود.
رضا زمانی بیان کرد: عوامل اصلی آلایندگی این دورودخانه به ترتیب اولویت فاضلاب های خانگی شهر رشت ،فاضلاب شهرک صنعتی رشت و شیرابه پسماند سراوان است.
رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت که سالهاست با مشکل ورود فاضلاب شهری و خانگی مواجه هستند، هنوز نتوانسته از این بحران زیست محیطی خارج شوند و به نظر می‌رسد برای برون رفت از این معضل و مدیریت آن برنامه‌ای جدی وجود ندارد.
گیلان دارای ۹۶ رودخانه دائمی و فصلی است و سپید رود دومین رود بزرگ ایران در گیلان است که جلگه و کشاورزی این استان مرهون این رودخانه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.