کد خبر : 7003
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

زیرساخت‌های ناقص باعث عقب ماندگی گیلان شده است

زیرساخت‌های ناقص باعث عقب ماندگی گیلان شده است
اگر کریدور شمال - جنوب تکمیل شود، مدت ۴۰ روزه حمل کالا از هند به اوراسیا به ۱۸ روز کاهش خواهد یافت.

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی و هوایی استان را ناقص دانست و گفت: این عوامل باعث عقب‌ماندگی استان از شاخص‌های توسعه کشور شده است.
اسدالله عباسی در جلسه شورای برنامه‌ریزی توسعه و عمران آستارا که با حضور رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد،تصریح کرد: عبور کریدور شمال – جنوب از گیلان فرصتی برای توسعه است اما متاسفانه راه آهن ما که تا رشت آمده به آستارا متصل نشد و ناقص است و در سفر سال گذشته رییس جمهور این قبیل پروژه‌ها در اولویت قرار گرفت تا برای فعال کردن ترانزیت خارجی استان اقدام شود.
وی با اشاره به برداشتن گام‌های مهم در یکسال اخیر گفت: اما متاسفانه ترانزیت کالا از رشت تا آستارا ترانزیت کالا به سختی انجام می‌گیرد و روزانه در آستار فقط ۲۰۰ کامیون امکان خروج از مرز را دارد، زیرا تجهیزات مربوطه یا قدیمی هستند یا مجهز به سامانه هوشمند نیستند.
استاندار گیلان به زیرساخت های معیوب تجاری آسترا اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر پل مرزی آستارا که باید ظرفیت تردد روزانه یکهزار کامیون را داشته باشد،متاسفانه این قابلیت را ندارد در حالی که تقاضا برای کالاهای تولیدی ما در ان سوی مرز زیاد است.
عباسی به ضرب الاجل سه ماهه برای لایروبی بندرآستارا به پیمانکار اشاره کرد تا امکان پهلوگیری کشتی‌های باری بزرگ را داشته باشد و گفت: اگر کریدور شمال – جنوب تکمیل شود، مدت ۴۰ روزه حمل کالا از هند به اوراسیا به ۱۸ روز کاهش خواهد یافت.
وی در خصوص توسعه تولید دانش‌بنیان در گیلان گفت: دهکده دانش بنیان با حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار راه اندازی شده است و برای آستارا نیز سهمیه‌ای خواهیم داشت و در خصوص تولیدات برنج و چای و کیوی و زیتون نیز برنامه‌هایی برای توسعه داریم.
آستارا به اندازه شایستگی توسعه نیافت
غلامرضا مرحبا نماینده مردم آسارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: آستارا پیشانی ایران است و قبل از کرونا روزانه حدود پنج هزار تبعه خارجی در این شهرستان رفت و آمد می‌کردند اما به اندازه شایستگی‌اش توسعه نیافته و بسیاری از طرح‌ها راکد مانده است.
وی حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در آستارا را فرصتی مغتنم برای توسعه آستارا دانست و از همکاران خود در این کمیسیون خواست به تناسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آستارا برنامه‌هایی برای توسعه این شهرستان منابع و امکانات در نظر بگیرند.
آستارا با ۹۱ هزار نفر در غرب گیلان، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.