کد خبر : 6517
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

نگرانی انزلی از چالشهای حوزه بهداشت و درمان

نگرانی انزلی از چالشهای حوزه بهداشت و درمان
تمایلی نداریم موضوع سگهای ولگرد در شهر انزلی بحران اجتماعی باشد و گروهای منفعت طلب این موضوع را امنیتی کنند ، این موضوع برایم ما بسیار حائز اهمیت است و ترسی از فشارهای این چنینی ندارم . همه دستگاههای متولی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهند ضمن آنکه باید راههای جدیدی برای رهایی از این بحران باهمکاری همه دستگاههای مسئول بیابیم.

به گزارش پویشگران گیل:
کارگروه سلامت شهرستان بندرانزلی که شب گذشته برگزار شد، چالش‌های بخش بهداشت و درمان این شهرستان از قبیل حیوان گزیدگی،کمبود نیروی انسانی در بیمارستان انزلی و بسیاری موارد دیگر را مورد بحث و بررسی قرار داد.
در کارگروه سلامت شهرستان بندرانزلی که در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان برگزار شد ،نماینده انزلی بر رفع نواقص این حوزه تاکید کرد و افزود:از ابتدای شیوع ویرس کرونا شرایط مطلوبی در این شهرستان حاکم نبود که با تلاش همکاران شبکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی،کمک مردم و همدلی خیرین بخشی از این مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی حل شد .
احمد دنیا مالی مساله مهم حال حاضر این بخش را رتبه بندی بهداشت و درمان شهرستان انزلی در استان و کشور عنوان کرد و گفت : اینکه بدانیم درچه نقاطی دارای ضعف و یا قوت هستیم برای ما حائز اهمیت است.
وی در ادامه بر اتصال آب شرب روستاهای غرب انزلی به آب شرب شهری تاکید و اضافه کرد: با این اتصال باید مشکل روستاهای غرب این شهرستان در زمینه آب شرب حل شود شبکه بهداشت نیز می تواند با افزایش تعداد آزمایشات خود دقت بیشتری در این زمینه داشته باشد تا سلامت روستائیان غرب انزلی در حوزه آب تامین شود.
وی با اشاره به اینکه سقف بیمارستان انزلی در زمان احداث برای بارش سالانه هزار و ۶۰۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی نشده بود خاطر نشان کرد:باید در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تعمیر سقف آن اعتبار لازم در نظر گرفته شود.
– لزوم احداث بیمارستان خصوصی در شرق انزلی
دادستان انزلی نیز در این جلسه به جمعیت شناور انزلی در روستاهای شرق و منطقه آزاد انزلی در ایام تعطیل سال اشاره کرد و گفت:در شرایط عادی منطقه آزاد انزلی ، روستاهای طالب آباد و حسن رود ۹ هزار نفر جمعیت دارد که این جمعیت به خدمات پزشکی بیمارستانی نیاز دارند لذا لازم است یک بیمارستان خصوصی در بخش شرق این شهرستان احداث شود.

اکبر سبحانی در ادامه دستگاه قضایی را پرچم دار حقوق عامه دانست و تصریح کرد : یکی از معضلات این شهرستان سگهای ولگرد است که باید مسئولان شهرستان با یک خرد جمعی این مشکل را رفع کنند.
وی تصریح کرد : تعدادی از این سگهای ولگرد از شهرستانهای همجوار در این شهرستان رها می‌شوند که این مساله موجب نگرانی مسئولان شهری و مردم را فراهم کرده است و به عنوان دادستان با ورود به این موضوع از شهردار انزلی می خواهم این مورد را به طور جدی پیگیری کنند .
مساله سگهای ولگرد باید در انزلی به هر شکل ممکن جمع شود
فرماندار انزلی نیز با بیان اینکه مساله سگهای ولگرد باید به هر شکل ممکن در این شهر جمع شود ، گفت : برخی از سمن‌های محیط زیستی و افراد دارای منفعت مالی به هر اقدامی خلاف نظرشان واکنش نشان می دهند و این موضوع را به کاسبی تبدیل کرده اند . برخی از این گروهای به اصطلاح محیط زیستی این کاسبی را یا با همکاری شهرداری و یا به تنهایی انجام می دهند ؛ نباید با ورود دستگاههای متولی و افرادی که اهرم رسانه و فضای مجازی را در اختیار دارند این موضوع بحرانی شود.
محمد پورخوش سعادت اضافه کرد : تمایلی نداریم موضوع سگهای ولگرد در شهر انزلی بحران اجتماعی باشد و گروهای منفعت طلب این موضوع را امنیتی کنند ، این موضوع برایم ما بسیار حائز اهمیت است و ترسی از فشارهای این چنینی ندارم . همه دستگاههای متولی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهند ضمن آنکه باید راههای جدیدی برای رهایی از این بحران باهمکاری همه دستگاههای مسئول بیابیم.
پورخوش سعادت خاطر نشان کرد: حیوان گزیدگی مساله مهمی است نباید امنیت روانی مردم در شهر به واسطه حضور حیوانات عظیم بلاصاحب به مخاطره افتد .
راه اندازی درمانگاه شبانه روزی در محدوده منطقه آزاد
رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی درجلسه کارگروه سلامت اظهار داشت : در خصوص راه اندازی درمانگاه شبانه روزی در محدوده منطقه آزاد با وجود رایزنی ها، برگزاری جلسات و حضور کارشناسان فنی، بهداشتی، عمرانی و حقوقی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مسئولین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی علیرغم تلاش و پیگیری های انجام شده و توافق های شفاهی ، تعهدات از سوی منطقه آزاد به صورت عملی تحقق نیافته است.
بابک صیاد به اختصاص زمین در مکان مناسب و قابل دسترس جهت ساخت ساختمان و تقبل ۵۰ درصد هزینه های ساخت اشاره کرد و افزود : استانداردها و قوانین وزارت بهداشت و درمان که به ازای راه اندازی هر مرکز شبانه روزی نیاز به سقف و حد نصاب جمعیتی و فاصله معین و مشخص تا بیمارستان وجود دارد ، منطقه لیجارکی در حال حاضر این شرایط را ندارد ؛ سازمان منطقه آزاد می بایست برای توجیح مکاتبه ای مبنی بر تعداد مسافرین وردوی در ایام تعطیل تعداد کارگاه و اماکن تجاری و صنعتی با ذکر دلیل تخصصی به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد که متاسفانه این امر محقق نشده است.
وی در مورد مشکلات پروانه ساخت مرکز امام علی (ع) نیز گفت : ۹۰ میلیون تومان برای پروانه ی ساخت به حساب شهرداری واریز شده و این مرکز دارای مشکل میراث فرهنگی و جانمایی و عقب نشینی است که در رایزنی با شهرداری این مساله حل شده است.
وی تصریح کرد : ۱۶ عدد کمبود پارکینگ در این مرکز وجود دارد که حدوداً یک میلیارد تومان جریمه داشته و علی رغم پیگیری های متعدد مبلغ فوق کاهش نیافته و شبکه بهداشت به پرداخت مبلغ یک میلیارد ۷۰۰ میلیون تومان ملزم شده ست که امکان پرداخت چنین مبلغی در حال حاضر از سوی شبکه بهداشت به دلیل مشکلات بودجه ای وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۲۳ هزار و ۴۲۳ نفر(۱۰۱ درصد) از افراد بالای ۱۸ سال انزلی نوبت اول واکسن خود را دریافت کرده اند خاطر نشان کرد : در این شهرستان ۱۱۹ هزار نفر (۹۷درصد ) افراد بالای ۱۸ سال دز دوم ، ۶۸ هزار و ۸۵۰ نفر (۵۶درصد) دز سوم و ۲۴۵ نفر (۲درصد) دز چهارم واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند .
مهمترین معضل بیمارستان شهید بهشتی انزلی کمبود نیروی انسانی است
رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی نیز در این جلسه مهمترین مشکل این بیمارستان را کمبود نیروی انسانی دانست و اظهار داشت:بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی با ۱۵۰تخت فعال موفق شد با ارتقاء ضریب اشغال تخت از ۳۳ درصد در سال ۹۹ به ۵۶ درصد در سال ۱۴۰۰ برسد حال نمی توان با همان نیرویی که خدمات دهی به بیماران کمتری را برعهده داشتند بخواهیم بار مضاعف این افزایش بیمار را بردوش بکشند .
مرتضی فلاح کرکان با اشاره به اینکه با راه اندازی کلنیک غربالگری سرطان ، واحد عصب عضله و تست تنفس در این بیمارستان باید نیرو جایگزین داشته باشیم ، افزود : بیمارستان ۵۰ هزار متری را نمی توان با سه نیروی حفاظت فیزیکی کنترل کرد از مسئولان مربوطه میخواهیم در تامین نیروی انسانی مساعدت لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ به همت تیم مدیریتی بیمارستان، فعالیت مسولین شهرستانی و مساعدت های دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجهیزات آزمایشگاهی بیمارستان ارتقا یافت و بخش پاتولوژی این مرکز مورد بهره برداری قرار گرفت که موجب شد بیش از ۳۱ هزار بیمار از خدمات این واحد استفاده کنند .
وی تصریح کرد : در بخش تجهیزات پزشکی به جز تامین یک دستگاه اکسیژن ساز و یک مخزن اکسیژن مایع به مبلغ حدود چهار میلیار تومان، تجهیزات دیگری شامل یورتروسکوپ و لیتوکلاست (حدود ۸۰۰ میلیون تومان)، کراتومتر و A-scan(حدود ۳۰۰ میلیون تومان) ، دستگاه نوار عصب-عضله و نوار مغز(حدود ۲۳۰ میلیون تومان)، چهار دستگاه دیالیز(بالغ بر ۵۵۰ میلیونتومان )، تجهیزات واحد آزمایشگاه و پاتولوژی(بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان )، هشت عدد ونتیلاتور(بالغ بر یک میلیارد تومان)، ۱۸ عدد مونیتورینگ علایم حیاتی (بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان)، ۹ عدد پمپ سرنگ (حدود دویست میلیون تومان)، یک دستگاه اکوسونوگرافی پرتابل(بالغ بر۸۰۰ میلیون تومان )،سه عدد الکتروشوک (بالغ بر یک میلیارد تومان) و چند اقلام دیگر به ناوگان تجهیزاتی این مرکز اضافه شد.
فلاح با بیان اینکه تلاش بسیاری لازم است تا به استاندارهای وزارت بهداشت دست یابیم ، از همکاری همه نهادها و سازمانها برای تحقق بخشی از اهداف مد نظر تقدیر کرد و خواستار تداوم کمک های نهادها و سازمانها شد و افزود : این حمایت ها باید همیشگی و مداوم باشد .
وی یاد آور شد : هنگام شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال ۹۸ که روش های درمان آن ناشناخته بود از حدود ۲۶۴ مورد بستری کرونایی ۸۵ نفر (۳۲)درصد فوت کردند که این تعداد در سال ۹۹ به هزار و ۱۶۱ نفر و فوت ۱۷۲ نفر ،حدود ۱۴.۸ درصد رسید در سال ۱۴۰۰ نیز از سه هزار و ۴۰۳ نفر بستری کرونایی ۲۳۸ نفر ۶.۹ درصد فوت شدند. کاهش میزان مرگ و میر با تلاش همکاران بهداشت و درمان و به همتی که در واکسیناسیون صورت گرفت انجام شد.
وی تاکید کرد : در هفته آینده یک دستگاه آندوسکوپی کلونوسکوپی با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در این بیمارستان برای تکمیل کلنیک غربالگری سیستم گوارشی تراه اندازی می شود و در کنار آن تجهیزت پزشکی مامو گرافی و کولپوسکوپی برای سرطان پستان و دهانه رحم نیز مرود بهره برداری قرار می گیرد . مجوز واحد سکته مغزی نیز از وزارت بهداشت و درمان کسب شده و ۹۰۰ میلیون تومان تجهیزات آن خریداری شده است که در اوایل خرداد افتتاح می شود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.