کد خبر : 9401
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ٧٢٠ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان

اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ٧٢٠ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
یکی از دغدغه‌های مهم مردم هنگام آغاز ماه مباک رمضان، افزایش بی رویه قیمتهای بعضی از مایحتاج عمومی است که طی سالیان گذشته این مواد غذایی همچون شکر، روغن،سبزی ،خرما،پنیر و غیره افزایش چشمگیری می‌یافت.

به گزارش پویشگران گیل:
استان گیلان طی هفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی بود که افزایش بستری‌های کرونایی، ابلاغ ۱۴ اثر تاریخی رشت به استاندار و عبور استان از سقف هدفگذاری ۷٢۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی از اخبار مهم این هفته محسوب می‌شدند.
هفته گذشته با اتمام تعطیلات نوروزی همراه شد که بازگشت مسافران از گیلان و شلوغی جاده های این استان از معضلات روز اول هفته بود که رزو اول هفته گذشته مقارن با روز سیزده بدر بود که حضور مردم در دل طبیعت و همچنین بازگشت مسافران باعث شد تا تعدادی از مسافران بخشی از زمان خود را در روز سیزده فروردین در ترافیک سپری کنند.
از سوی دیگر آغاز ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس از دیگر موارد مهم هفته گذشته در کشور و استان گیلان بود که در خصوص بازگشایی مدارس ، اولیای داشن آموزان نظرات متفاوتی داشت.
بازگشایی مدارس در گیلان
از روز یکشنبه هفته گذشته بیش از ٣٧٠ هزار دانش آموز گیلانی پس از حدود ٢ سال از شیوع بیماری کووید ١٩ و تعطیلی اکثر مدارس، بار دیگر به مدرسه رفتند.
با بازگشایی واحدهای آموزشی و از سرگیری آموزش حضوری، دانش آموزان استان گیلان بعد از مراسم صبحگاهی راهی کلاس های درس شدند تا به دور از فضای مجازی در کنار معلم علم و دانش را فرا گیرند،
البته بسیاری از دانش آموزان و والدین از ازدیاد شلوغی کلاس‌های درس ناشی از ثبت نام های مجازی گلایه داشته و ابراز نگرانی کردند که به گفته آنان منجر به کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می‌شد.
۱۸ زندانی در انزلی با حمایت خیرین آزاد شدند
با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نیز، ۱۸ زندانی در نخستین روز از ماه مبارک رمضان با رضایت و اخذ گذشت شکات و پرداخت بدهی ۳۵۰ میلیون تومانی در شهرستان بندرانزلی استان گیلان آزاد شدند.
البته برای آزادی زندانیان واجد شرایط (جرائم مالی) نیز به حدود پنج میلیارد تومان نیاز است تا در سال جدید و ماه رمضان در آغوش خانواده‌های خود باشند که در این راستا این زندانیان و همپنین خانواده های آنان چشم اتنظار افراد خیر و نیکوکار هستند تا در این اقدام خداپسندانه بیشتر شرکت کنند.
اوج گیری کرونا با افزایش چهار برابری بستری روزانه
با ورود مسافران نوروزی از یک سو و همچنین عدم راعیت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان افزایش یافت و طی هفته گذشته در تداوم روند افزایشی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان، آمار بستری‌های روزانه بیمارستان های گیلان حدود چهار برابر افزایش یافته است.
براین اساس مجموع آمار بستری های مبتلا به بیماری کووید ١٩ که از اواخر اسفندماه گذشته به زیر ٢٠٠ نفر رسیده بود و در پنجم فروردین به ۱۳۹ نفر رسید، حالا بار دیگر شدت گرفته و طی دوشنبه گذشته از مرز ٢٠٠ نفر گذشت.
همچنین تعداد بیماران بستری روزانه مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان نیز که پنجم نوروز به ١٨ نفر یعنی کمترین میزان خود طی سه ماهه گذشته رسید، بار دیگر روند افزایشی را طی می‌کند.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، ۲۰۴ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بیماران بدحال نیز ۴۳ نفر است.
براساس ارزیابی جمعه گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام ١٧ شهرستان گیلان شامل رودبار، فومن، املش، لاهیجان، بندرانزلی، سیاهکل، آستارا، تالش، شفت، ماسال، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، رضوانشهر، لنگرود، رودسر و صومعه سرا در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
تاکنون افزون بر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا به گروه های هدف در استان گیلان تزریق شده است.
نظارت جدی بر عرضه کالا مطابق با قیمت مصوب در گیلان
یکی از دغدغه‌های مهم مردم هنگام آغاز ماه مباک رمضان، افزایش بی رویه قیمتهای بعضی از مایحتاج عمومی است که طی سالیان گذشته این مواد غذایی همچون شکر، روغن، سبزی ، خرما ، پنیر و غیره افزایش چشمگیری می‌یافت.
با این وجود استاندار گیلان با تاکید بر عرضه کالا مطابق با قیمت مصوب گفت: باید زمینه ای فراهم آید که زنجیره تولید تا عرضه برای ایجاد تعادل در قیمت ها، بررسی شود تا مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود در همه ایام از جمله ماه مبارک رمضان، نگرانی نداشته باشند.
اسدالله عباسی با تأکید بر لزوم بررسی عرضه کالاها به مردم مطابق با قیمت مصوب بیان داشت: باید زمینه ای فراهم شود مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود در همه ایام از جمله ماه مبارک رمضان، نگرانی نداشته باشند و در صورت مشاهده تخطی از این امر، با فرد یا صنف خاطی، مطابق با قانون برخورد شود.
وی با اشاره به تداوم بازرسی های میدانی مسئولان و تاکید وی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان بر این مهم اظهار کرد: تأکید دارم که همه دستگاه‌های نظارتی و نهادهای متولی، در موضوع تنظیم بازار، ورود جدی داشته باشند تا مردم، با آرامش خاطر کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
استاندار گیلان با تصریح اینکه باید زمینه ای فراهم شود تا مردم برای تهیه اقلام، نگرانی نداشته باشند، ادامه داد: جلب رضایت شهروندان، امری با اهمیت است بویژه آنکه در ماه مبارک رمضان، مردم برای این ماه کالاهایی را بیشتر مصرف می کنند که بایستی بر بازار، بیش از پیش، نظارت شود.
عباسی با بیان اینکه بایستی امور را برای مردم روان و آسان کنیم و کالاها با قیمت منطقی و مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، افزود: اقلام اساسی که مورد نیاز روز مره مردم بویژه در ماه مبارک رمضان است، قیمت گذاری شده و در بازدید امروز، با دو واحد صنفی که شکر را گران تر می فروختند، از مجرای قانونی برخورد می شود.
وی با ابراز رضایت از کاسبان شریف بازار رشت و تصریح اینکه مسئولان متولی در صحنه هستند، گفت: لازم است گشت های تعزیزاتی از مکان های مختلف سرکشی کرده و اجازه ندهند افراد فرصت طلب سواستفاده کنند.
استاندار گیلان یادآور شد: در خصوص چند قلم از اجناس دستور دادم مسئولان مربوطه، با حضور در میدان تره بار حلقه ها و زنجیره های تولید تا عرضه را بررسی کنند تا این قیمت متعادل و متوازن شود و نباید اجازه دهیم فرد یا افرادی در قالب کاسب یا صنف خاصی، مردم را با عرضه کالاهای نامرغوب و یا گران تر از حد متعارف، ناراضی کنند.
ادامه فصل صید در گیلان با تمدید شفاهی
با وجود اینکه ۱۵ فروردین آخرین مهلت فصل صید ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بود، اما هنوز اعلام رسمی برای تمدید فصل صید نشده است و به ادعای شرکت های تعاونی پره صیادی شیلات استان به صورت شفاهی به آنان تا ۲۰ فروردین فرصت صید داده شد.
فصل صید جاری در گیلان از ۲۰ مهرماه سال گذشته با حضور ۴۷ شرکت صیادی پره و حدود چهار هزار صیاد آغاز شد و بر اساس جدول زمانبندی تا ۱۵ فروردین ماه مهلت داشت اما با وجود پایان یافتن زمان صید، هنوز اعلام رسمی از سوی اداره کل شیلات گیلان مبنی بر تمید یا پایان فصل صید انجام نشد که در صورت به منزله پایان فصل خواهد بود.
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا برای روز ۱۶ فروردین نیز صیادان پره در سواحل انزلی و دیگر نقاط استان حضور داشته و مشغول به صید بودند. طبق ادعای این صیادان و شرکت های پره استان، اداره کل شیلات در پیامی تلفنی فصل صید را برای چند روز تمیدید کرد.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
بر اساس اعلام شرکت های تعاونی پره صیادی، شیلات در تماس تلفنی اعلام کرد: «آندسته از شرکتهای تعاونی که با احداث استخرهای هچری با شیلات گیلان در امر تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی همکاری دارند می توانند تا ۲۰ فرودین و سایر شرکتهای تعاونی تا ۱۷ فروردین به صید و صیادی ادامه دهند.» البته این ادعا هنوز از سوی مسئولان رسمی تایید نشده است اما فعالیت صیادان در سواحل طی امروز ادامه داشته است.
برخی از اعضای شرکت های تعاونی پره نیز در تایید این پیام به خبرنگار ایرنا گفتند که به دلیل آنکه صیادان گیلانی از ۱۵ اسفند به مدت ۱۴ روز به جهت کولاکی بودن دریا نتواستند صید داشته باشند شیلات گیلان در پیامی شفاهی فصل صید را حداقل به مدت پنج روز اضافه کرد اما احتمال می رود صید تا اواخر فروردین ادامه داشته باشد.
براساس این تصمیم شرکتهای تعاونی پره دارای استخر هچری ۲۰۰ متر مربع به بالا می توانند تا ۲۰ فروردین و مابقی شرکت های تعاونی تا ۱۷ فروردین می توانند به صید ادامه دهند .
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
تاکید استاندار بر رصد روزشمار پیشرفت فیزیکی طرح‌های بهداشتی و درمانی
استاندار گیلان با تأکید بر لزوم رصد روزشمار روند پیشرفت فیزیکی طرح‌ها و پروژه‌ها، از اختصاص اعتبار برای تکمیل بیمارستانی ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت از منابع سفر رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: باید در شاخص‌های بهداشت و درمان، استان را به وضعیت مطلوبی برسانیم.
اسدالله عباسی روز چهارشنبه از ساختمان در حال احداث دانشکده پزشکی مجتمع دانشگاهی سایت لاکان رشت که ۲۵ سال متوقف مانده بود و عملیات اجرایی آن با همت قرارگاه خاتم الانبیاء و دولت سیزدهم آغاز شده است، مرکز مراقبت‌های پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی گیلان (سوله بحران) با ظرفیت ۱۲۰ تخت بیمارستانی و طرح بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی رشت بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: این مجموعه از سال ۱۳۷۵ معطل و بلاتکلیف مانده بود که از سال گذشته طی قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) روند عملیات اجرایی آن با جدیت آغاز شده است.
استاندار گیلان با بیان اینکه طی بازه زمانی سه ساله باید این مجموعه تکمیل شود، گفت: در حال حاضر بخش سازه و مقاوم‌سازی درحال انجام است و براساس صورت وضعیت، پشتیبانی مالی می‌شود.
صادرات غیرنفتی گیلان از هدف گذاری ۷۲۰ میلیون دلاری عبور کرد
صادرات غیرنفتی در گیلان در سال گذشته وضعیت مناسبی داشت و از هدف گذاری نیز عبور کرد و با توجه به اهمیت و هدف دولت جدید مبنی بر افزایش صادرات غیرنفتی، پیش بینی می شود که صادرات در گیلان برای سال جاری دوباره روند صعودی را طی کند.
بنا به گفته مسئولان صادارت ، معدن و تجارت گیلان، صادرات غیرنفتی گیلان ۷۲۰ میلیون دلار در سال گذشته هدف‌گذاری شده بود که به همت تجار و بازرگانان گیلانی، میزان صادرات استان از ۷۳۰ میلیون دلار عبور کرد و میزان افزایش ارزش دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشت .
عمده صادرات استان در سال گذشته شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی، محصولات صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی به مقصد کشورهایی همچون روسیه، آذربایجان، قزاقستان و گرجستان بود.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
همچنین بیش از ۶ هزار ثبت سفارش در سال ۱۴۰۰ انجام شد که میانگین پاسخگویی برای هر ثبت سفارش ۳ روز بوده است که زمان مطلوبی نسبت به میانگین کشوری را نشان می‌دهد و طی سال گذشته نیز، تعداد ۱۶۹ فقره کارت بازرگانی صادر شده که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۲۱۹ درصدی را نشان می دهد و نشان از رغبت بازرگانان به توسعه تجارت در گیلان و ماحصل آن افزایش مبادلات تجاری در استان و رشد صادراتی است.
گیلان با حدود سه هزار واحدصنعتی و قرار گرفتن در جوار کشورهای حاشیه خزر و برخورداری از زیرساخت های ریلی ، بندری و جاده ای ظرفیت خوبی را برای صادرات دارد.
نمایشگاه‌های نوروزی گیلان ١١٠ میلیارد ریال صنایع‌دستی فروختند
مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از استقبال گسترده گردشگران از غرفه‌های صنایع‌دستی نوروزی و فروش ۱۱۰ میلیارد ریالی در استان خبر داد.
ولی جهانی در این خصوص اظهار داشت: این رقم از بازدید ۵۲۷ هزار نفر در فروشگاه های صنایع دستی اعلام شده است که بر اساس‌ برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور آماده‌سازی غرفه‌های نوروزی صنایع‌دستی، برپایی نمایشگاه‌های عرضه محصولات هنرمندان صنایع‌دستی گیلان در مناطق گردشگرپذیر استان در دستورکار ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی استان گیلان قرار گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اضافه کرد: در مجموع ۵۵۰ غرفه عرضه محصولات صنایع‌دستی نوروزی در ۳۸ نمایشگاه سطح شهرستان‌های استان گیلان برگزار شد که این نمایشگاه‌ها با استقبال گسترده گردشگران و مسافران نوروزی همراه شد.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
جهانی با اشاره به ظرفیت گسترده استان گیلان در حوزه صنایع‌دستی با وجود ۷ شهر و روستای ملی و جهانی صنایع‌دستی اضافه کرد: بر اساس آمار نزدیک به ۵۲۷ هزار نفر در محل این نمایشگاه‌ها حضور داشتند.
وی تصریح کرد: همچنین بر اساس برآوردهای انجام‌ شده میزان فروش این غرفه‌ها از بازه‌ زمانی برپایی این نمایشگاه‌ها در ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری محاسبه شده است.
گیلان در نوروز امسال میزبان بیش از هفت میلیون گردشگر بوده است.
سالگرد زنده یاد قایقران بر سر مزارش برگزار شد
بیست و چهارمین مراسم سالگرد درگذشت سیروس قایقران عصر روز پنجشنبه در مسجد حسینیه شهدای کلیور بر سر مزار این کاپیتان فقید تیم ملی و بازیکن ارزشمند تیم ملوان بندرانزلی برگزار شد.
سرپرست فدراسیون فوتبال کشور در مراسم یادبود بیست و چهارمین سالگرد درگذشت سیروس قایقران طی سخنرانی گفت: باید در زمان حیات بازیکنان در کنار آنها باشیم و قهرمانان را از یاد نبریم.
میرشاد ماجدی اضافه کرد: کم‌کم فوتبال ما دارد از این قایقران ها و بازیکنان بامعرفت خالی می‌شود و به افسانه ها تبدیل می شوند. امیدوارم این جمعیت و دوستی ها در زمان حیات انسانها وجود داشته باشد.
سیروس قایقران متولد اول بهمن سال ۱۳۴٠ درمحله کلیور بندرانزلی بود.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
قایقران روز ۱۸ فروردین سال ۱۳۷۷ در حالی که به همراه پسر هشت ساله اش راستین با خودروی رنو خود عازم تهران بود بر اثر تصادف با کامیون در جاده رشت – قزوین در محدوده امامزاده هاشم درگذشت.
زنده یاد قایقران درسال ۱۳۶۳ به تیم ملی فوتبال دعوت شد و در ۳٠ دی همان سال نخستین بازی ملی خود را مقابل تیم ملی یوگسلاوی سابق انجام داد و نخستین بار در سال ۱۳۶۷ مقابل تیم ملی قطر بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بست.
وی در دوران بازیگری عضو تیم های ملوان بندرانزلی، استقلال بندرانزلی ، اتحاد قطر و کشاورز تهران بود.
قهرمانی با تیم ملوان درجام حذفی کشوردر سال ۱۳۶۹، مقام دوم لیگ قدس با تیم منتخب گیلان در سال ۱۳۶۶ ، مقام سومی درجام ملت های آسیا با تیم ملی ایران در سال ۱۳۶۷ و کسب عنوان قهرمانی بازی های آسیایی پکن درسال ۱۳۶۹ از افتخارات سیروس قایقران در دوران بازیگری است.
وی در سال ۱۳۷۲ به عنوان سرمربی با تیم کشاورز تهران عنوان سوم لیگ دسته اول فوتبال کشور را به دست آورد و سابقه سرمربیگری در تیم فوتبال مسعود هرمزگان را هم در کارنامه داشت.
مراتب ثبت ملی ۱۴ اثر تاریخی شهر رشت به استاندار گیلان ابلاغ شد
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ابلاغ مراتب ثبت ملی عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی ۱۴ اثر تاریخی شهر رشت به استاندار گیلان خبر داد.
ولی جهانی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ابلاغ از سوی عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صورت گرفته و مراتب ثبت نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار یادشده به اسدالله عباسی استاندار گیلان ابلاغ شده است.
اوج گیری کرونا تا عبور از هدفگذاری ۷۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی در گیلان
به گفته وی در نامه سید عزت الله ضرغامی به استاندار گیلان آمده است:در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ «قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور» مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از «قانون راجع به حفظ آثار ملّی» مصوب ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار ملی فرهنگی، تاریخی واقع در شهرستان رشت که به شرح ذیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.
محدوده آثار ۱- بازار تاریخی رشت، ۲- کاروانسرای سعادت، ۳- کاروانسرای چینی‌چیان، ۴- کاروانسرای طاقه کوچک، ۵- کاروانسرای طاقی بزرگ، ۶- کاروانسرای ملک، ۷- کاروانسرای گلشن، ۸- کاروانسرای محتشم، ۹- مسجد بادی‌الله، ۱۰- مسجدآقا ابراهیم- اردبیلیان، ۱۱- مسجد مستوفی، ۱۲- مسجد صفی، ۱۳- خانه اشکوری و ۱۴- تلفن‌خانه رشت تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.