کد خبر : 9426
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴

توصیه بهاره به شالیکاران گیلان: آزمون خاک،کود پایه و ضد عفونی سازی بذر

توصیه بهاره به شالیکاران گیلان: آزمون خاک،کود پایه و ضد عفونی سازی بذر
شالیکاران برای جدا کردن بذرهای کاملا پر و سنگین از بذرهای پوک و نیمه پر باید بذر مورد نظر را در محلول آب و نمک قرار دهند.

به گزارش پویشگران گیل:
فصل بهار شد و وارد نیمه دوم فروردین شده ایم، اکنون ایام مناسب برای خزانه گیری برنج محسوب می‌شود که توجه جدی کشاورزان به توصیه‌های اثربخش کارشناسان در این باره برای برخورداری از سال زراعی بدون دردسر و پربرکت بسیار موثر است.
استان گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت دارد و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
برنج محصول استراتژیک استان گیلان محسوب می‌شود، شالیکاران زحمت کش برای کشت این محصول با اهمیت علاوه بر بهره گیری از تجربه باید به توصیه‌های فنی کارشناسان جهادکشاورزی برای برخورداری از فصل زراعی بدون دردسر توجه کنند تا محصولی بیشتر و با کیفیت تولید شود.
خزانه گیری برنج یکی از مهمترین مراحل شالیکاری به شمار می‌رود،کشت برنج که با خزانه گیری برای جوانه زدن بذرها آغاز می‌شود باید با انتخاب بذرهای مناسب ، به موقع و در دمای مساعد همراه باشد.
اگر چه تعدادی موردی از شالیکاران در گیلان طی روزهای گذشته نسبت به خزانه گیری برنج اقدام کرده‌اند اما بر اساس تقویم زراعی جهادکشاورزی استان اواسط فروردین زمان مناسب برای خزانه گیری است ضمن اینکه رعایت تقویم زراعی از نظر کارشناسان کشاورزی اهمیت دارد.
آذرخش جفرودی کارشناس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت توجه شالیکاران برای خزانه گیری گفت: اواسط ماه جاری زمان مناسب برای خزانه گیری برنج است و توجه کشاورزان به شیوه خزانه گیری مناسب اهمیت دارد.
تهیه میزان بذر برای خزانه گیری توسط شالیکاران با توجه به مساحت اراضی برای کشت برنح مورد تاکید کارشناسان جهاد کشاورزی است تا در میانه های نشاء در شالیزارها با کمبود بذرهای جوانه زده مواجه نشوند، جفرودی در این باره بیان داشت: به ازای هر هکتار شالیزار حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلو بذر برای خزانه‌گیری توصیه می‌شود.
این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: شالیکاران قبل از جوانه دار کردن بذر آزمون خاک را در محل خزانه انجام دهند و بذر برنج را ضدعفونی کنند.
وی در ارایه سایر توصیه های فنی برای خزانه گیری برنج گفت: شالیکاران برای جدا کردن بذرهای کاملا پر و سنگین از بذرهای پوک و نیمه پر باید بذر مورد نظر را در محلول آب و نمک قرار دهند.
جفرودی بیان داشت: برای این کار باید به آب، نمک اضافه شود تا غلظت آب افزایش یابد، بطوری که یک تخم‌مرغ به اندازه یک سکه بالای آب قرار گیرد، در اینصورت غلظت آب نمک برای بوجاری مناسب است.
وی با بیان اینکه بذرها در داخل محلول آب نمک ریخته و هم زده شود، افزود: بذری‌هایی که در بالای آب قرار گیرند یا در وسط آب غوطه ور شدند غالبا ناسالم و غیر بذری هستند و باید توسط یک آبکش از بذرهای سالم جدا و برای مصرف غیربذری استفاده شود.
کارشناس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: بذری‌هایی که کاملاً ته نشین می شوند، بذرهای مناسب برای کاشت بوده که باید سریع از آب نمک خارج و چند مرتبه با آب معمولی شسته شود بطوری که نمک از بذرها کاملا جدا تا هیچگونه اثر سوء بر روی جوانه زنی بذر ایجاد نکند.
استفاده از کودپایه پیش از نشاکاری
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز گفت: آماده سازی زمین، آب تخت و انتقال نشاء به زمین طبق تقویم زراعی، آماده کردن زمین با تیلر یا تراکتور مخصوص شالیزار و استفاده از نشاء سالم برای نشاکاری و استفاده از کود پایه فسفره قبل از نشاکاری مورد توجه شالیکاران قرار گیرد.
ابراهیم اکبرزاده ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از کودهای “ازته و پتاسه” حداکثر به میزان ۵۰ درصد قبل از نشاکاری افزود: تنظیم دستگاه نشاکار از نظر عمق کاشت، تعداد بوته و فاصله بوته‌ها روی ردیف متناسب با عمق شخم و رقم بذر و تنظیم ارتفاع آب بستر کشت به میزان حداکثر ٢ سانتیمتر در هنگام کاشت با ماشین از دیگر توصیه های نشاکاری به شالیکاران است.
وی بیان داشت: تنظیم آب داخل کرت ها پس از نشاکاری به منظور جلوگیری از رشد علف های هرز و استفاده از علف کش های مخصوص برنج منطبق با آخرین دستورالعمل سازمان حفظ نباتات نیز باید مورد توجه شالیکاران قرار گیرد.
تاکنون افزون بر ٧٠ درصد از اراضی شالیزاری استان گیلان با هدف مبارزه با علف هرز و از بین بردن آنها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها و سموم شیمیایی زیر شخم اولیه رفت تا برای فصل کشت آماده شوند.
کارشناسان کشاورزی به شالیکاران توصیه می کنند تا از بارندگی‌ها و آب‌های سطحی برای شخم اول شالیزارها استفاده کنند، مصرف آب زراعی را مدیریت نمایند تا در مصرف کود و سموم کشاورزی هم صرفه جویی شود.
تاکنون افزون بر یکهزار تن انواع بذر گواهی شده برنج شامل هاشمی، آنام، خزر، گیلانه، گیلار، رش و کیان بین شالیکاران استان گیلان توزیع شده است.

 

 

ایرنا

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.