کد خبر : 28460
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۶۲ میلیون دلار با احداث پالایشگاه پلاسمای خون

صرفه‌جویی ارزی سالانه ۶۲ میلیون دلار با احداث پالایشگاه پلاسمای خون
پورحیدری:سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی برای احداث پالایشگاه صنعتی خون در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پویشگران‌ گیل:

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان گیلان از سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی برای احداث پالایشگاه صنعتی خون در گیلان خبر داد.

تیمور پورحیدری گفت: این پالایشگاه خون توسط شرکت پلاسما درمان با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی در زمینی به مساحت پنج هزار و ۷۰ متر مربع و زیربنای هفت هزار و ۵۰۰ متر در سه طبقه در حال احداث است.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه در محدوده شهرستان شفت در حال ساخت است، تصریح کرد: این مجموعه جواز تاسیس صنعتی و پروانه ساخت این پالایشگاه با ظرفیت ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما در سال و تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار ویال دارو با همکاری ۲ شرکت خارجی اجرا می‌شود.

پورحیدری افزود: احداث این پالایشگاه پلاسمای خون سالانه ۶۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت و با بهره‌برداری از ظرفیت کامل آن ۷۰ میلیون یورو درآمد بالقوه صادراتی برای کشور پیش بینی می‌شود.

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت گیلان، این پروژه‌ را در زمره پروژه‌های ملی اعلام و اظهار داشت: با راه‌اندازی این پروژه ملی نیاز قابل توجهی از بیماران به مشتقات تولیدی این پالایشگاه رفع خواهد شد و دسترسی به این اقلام دارویی مشتق شده برای فعالان نظام سلامت و بیماران تسهیل می‌شود.

به گفته وی، برای تکمیل این پروژه علاوه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز موردنیاز است و با بهره برداری از آن برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد. پلاسمای مازاد درمان به کشوری که فناوری فرآوری پلاسما و تبدیل داروهای مشتق از پلاسما دارد، ارسال و پس از تبدیل پلاسما به دارو، در نهایت دارو وارد کشور می‌شود.
پلاسمای خون مایعی زرد رنگ و روشن است که حدود نیمی از خون انسان را تشکیل می‌دهد. این ماده برای مبارزه با عفونت،حفظ سطح پی. اچ صحیح خون، کمک به لخته شدن خون و حمل و نقل و دفع مواد زائد از جریان خون، ماده حیاتی محسوب می‌شود و در این رابطه با کمبود حدود ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما در کشور روبرو هستیم لذا این کمبود پلاسما منجر به واردات داروهای مشتق از پلاسما شده است.

 

 

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.