کد خبر : 23374
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

شاعر و نویسنده:

شعر امروز،قرین شعور است

شعر امروز،قرین شعور است
علی اکبر مرادیان گروسی: ادبیات پس از انقلاب اسلامی ایران، تفکر نوینی را معرفی‌می‌کند و شعر شاعران این عصر، قرین شور و شعور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

علی‌اکبر مرادیان گروسی با بیان این مطلب در جمع مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول و کارشناسان و اعضای به‌قالب‌ رسیده کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان تصریح‌ نمود: ادبیات پس از سال ۱۳۵۷ کشور، فضای نوین و رو به رشدی را تجربه‌ می‌کند.
مرادیان گروسی برهمین‌اساس نیز همگامی با این رشد و بالندگی را نیازمند مطالعه و دانش‌افزایی نوقلمان و آشنایی هرچه‌بیش‌تر با شاعران و نویسندگان برجسته ایران و جهان دانست و این مهم را فرصتی برای خلق آثار فاخر عنوان‌ کرد.
این پیش‌کسوت عرصه ادبیات،شاعر و نویسنده که صاحب بیش از یکصد عنوان اثر در زمینه فرهنگ و ادبیات گیلان است در ادامه به اهمیت شناخت زبان مادری و خلق اثر در این زمینه پرداخت و از اعضای نوجوان کانون برای ورود به این عرصه دعوت‌ کرد.
مرادیان‌گروسی با بیان اینکه طی سال‌ها برای حفظ و معرفی فرهنگ گیلان تلاش‌کرده‌ام،افزود:لازم است کودکان ونوجوانان گیلانی با پشتکار و ممارست، در این مسیر حرکت‌ کنند.
مدیرکل کانون استان گیلان طی این نشست که در نخستین روز از چهل‌وپنجمین فجر انقلاب اسلامی ایران و در منزل علی‌اکبر مرادیان گروسی صورت‌ گرفت، سال‌ها تلاش و مرارت این شخصیت برجسته ادبی در پاس‌داشت از هویت،حفظ زبان مادری و نیز توجه به ادبیات و فرهنگ گیلان  را ارزشمند و ستودنی‌ خواند.
سیدجلیل میرعظیمی از این رو، نکوداشت صاحبان قلم و اندیشه را مهم ارزیابی‌کرد و الگوپذیری کودکان و نوجوانان از چهره‌های شاخص ادبی و فرهنگی  کشور و استان را لازم و ضروری دانست.
این مسئول فرهنگی درهمین‌زمینه، کارگاه‌های ادبی کانون،مربیان توانمند و  هم‌نشینی با فعالان فرهنگی و ادبی را فرصتی مغتنم توصیف‌ نمود و از آینده‌سازان دعوت‌ کرد تا از این فرصت‌های سازنده به بهترین شکل‌ ممکن بهره‌مند شوند.
سجاد کوچک‌نژاد و حمیرا خدابنده دوگاهه،به ترتیب معاون فرهنگی و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز ضمن ارزشمند توصیف‌کردن این دیدارها، به معرفی پیشینه و آثار مرادیان گروسی برای اعضا پرداختند.
خوانش اثر از سوی اعضای برگزیده کارگاه‌های ادبی کانون و آگاهی آنان از دیدگاه‌های علی‌اکبر مرادیان گروسی،دیگر برنامه‌های این روز بود و با اهدای لوح سپاس مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان به این شخصیت نام‌آشنا همراه‌ شد.
علی اکبر مرادیان گروسی سال ۱۳۰۷ ه.ش در محله بوسار رشت، چشم‌ به‌جهان‌ گشود و طی سال‌ها نقش به‌سزایی در بالندگی ادبیات گیلان ایفاکرد.شال ترس مامد،گورخانه واران (غزل گیلکی)، آفتاب شوران (شعر گیلکی بر وزن نیمایی)،هسا شعر گیلکی، مصدر در زبان گیلکی،بخشی از آثار این شخصیت ادبی به‌شمار می‌رود.
مرادیان گروسی سراینده اولین منظومه شعر برای کودکان است و لک‌لک پیر، هفت‌سین و عمونوروز مثل‌ها و اصطلاحات گیلان، ترانه‌های روستایی، منظومه بلند هفت سین و عمونوروز و کتاب قصه برای کودکان هم از دیگر آثار مرادیان محسوب‌ می‌شود.
وی هم‌چنین، یکی از بنیانگذاران انجمن مفاخر استان گیلان، انجمن مهرورزان گیل و محفل ادبی یاران دوشنبه رشت و صاحب امتیاز و مدیر مسئول انتشارات و هفته نامه «گیله مرد» است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.