کد خبر : 22188
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان:

طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گیلان آغاز شد

طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گیلان آغاز شد
دکتر صالح محمدی:آماده‌سازی 2 هزار هکتار از اراضی دیمزار گیلان در طرح جهش تولید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان از ابلاغ 5 هزار هکتار از اراضی دیمزار گیلان برای طرح جهش تولید و آماده‌سازی 2 هزار هکتار از این اراضی و ثبت در سامانه دیمزار خبر داد.
دکتر صالح محمدی افزود:در سال زراعی جاری برای نخستین بار در استان گیلان طرح جهش تولید در دیمزارهای استان آغاز شده است و این طرح برای چهارمین سال است که در سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: محصول گندم،جو،نخود، عدس،گیاهان علوفه‌ای،گیاهان روغنی و گیاهان دارویی در این طرح در دیمزارهای استان گیلان کشت می‌شود.
محمدی به بخش‌های مختلف این طرح اشاره و یادآور شد: آموزش به بهره‌بردارن، ارتقا عملیات خاک‌ورزی، کاشت،داشت و برداشت، ارتقا عملکرد تولید، اعطای تسهیلات با سود پایین در بخش ماشین‌آلات کشاورزی شامل کودکار و بذرکار کشت مستقیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، سم‌پاش، بیلر، موور، کلتیواتر از جمله بخش‌های این طرح است.
وی از تخصیص 23 سهمیه در بخش ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید دیمزارها به استان گیلان خبر داد و گفت:تاکنون 6 متقاضی از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای معرفی به بانک عامل تشکیل پرونده داده‌اند.
محمدی همچنین از اجرای این طرح با همکاری مشترک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خبر داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها شامل پروژه‌های مختلف از جمله کشت در خلاف جهت شیب و عمود بر شیب،کشاورزی حفاظتی،بذرمال کردن بذور مصرفی و با محور آموزش و ترویج در سطح روستاها در حال انجام است.
محمدی با بیان اتصال این طرح به سامانه بیمه تصریح کرد:سامانه دیمزار به سامانه بیمه متصل است و یکی از ویژگی‌های این طرح بحث یارانه بیمه است و کشاورزانی که در جهش تولید فعالیت می‌کنند، می‌توانند از یارانه بیمه‌ای نیز برخوردار شوند.
وی از اجرای کشت قراردادی در کنار طرح جهش تولید در دیمزارها خبر داد و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها در شهرستان‌های رودبار،سیاهکل، رودسر و تالش در حال انجام است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را ارتقا عملکرد تولید در اراضی دیمزار با اولویت حفظ خاک، حفظ بقایا و افزایش تولید با کشاورزی حفاظتی دانست و گفت: با توجه به پایین بودن میانگین تولید در دیمزارها امیدواریم با این‌گونه طرح‌ها و آموزش و استفاده بهینه از نهاده‌ها بتوانیم سبب افزایش تولید در دیمزار شویم.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.