کد خبر : 20116
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

مسئول واحد سلامت خانواده بیمه سلامت استان گیلان:

فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع رسانی از چالش‌های طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است

فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع رسانی از چالش‌های طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است
لقمان مرادی:سامانه سیب در بخش پزشک خانواده روستایی که به عنوان پرونده الکترونیک سلامت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:
لقمان مرادی در گفتگوی اختصاصی با  پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل افزود: در استان گیلان در بخش پزشک خانواده روستایی تعداد 310 پزشک، 260 ماما و 50 دندانپزشک خانواده فعال در 177 مرکز خدمات جامع سلامت می‌باشند.در قسمت پزشک خانواده شهری 197 پزشک در 10 شهر بالای 20 هزار نفر فعال هستند.
وی در مورد افراد مشمول طرح پزشک خانواده گفت:در حوزه روستایی که شامل‌ بیمه شدگان صندوق روستایی (ساکنین روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر) همه افراد صندوق روستایی مشمولاین طرح بوده که حدودا 842 هزار نفر می‌باشند و در حوزه شهری بالای 20 هزار نفر مشمول صندوق سلامت همگانی ایرانیان و سایر اقشار نظام ارجاع یک ،دارای پزشک خانواده می‌باشند. جمعیت صندوق های سلامت همگانی ایرانیان  و سایر اقشار نظام ارجاع یک حدودا 303 هزار نفر می‌باشند که از این جمعیت  حدود 200 هزار نفر دارای پزشک خانواده می‌باشند.
مرادی در خصوص جایگاه پزشک خانواده توضیح داد:هدف از طرح پزشک خانواده، پیشگیری و درمان جمعیت تحت پوشش با هزینه کمتر و شناخت پزشک، از جمعیت استوار می‌باشد.
پزشک خانواده مسئول سلامت فرد بوده و بیمه شده می‌تواند با مبلغ ویزیت 90هزار ریال در قسمت شهری و 90 هزارو900 ریال در بخش روستایی به پزشک خانواده مراجعه نموده و ویزیت شود.
مرادی افزود:در مبحث پزشک خانواده روستایی علاوه بر پزشک، ماما و دندانپزشک خانواده مشغول ارائه خدمات می‌باشند.
استان گیلان در بخش پزشک خانواده روستایی تعداد 310 پزشک، 260 ماما و 50 دندانپزشک خانواده فعال در 177 مرکز خدمات جامع سلامت دارا می‌باشد. در قسمت پزشک خانواده شهری 197 پزشک در 10 شهر بالای 20 هزار نفر فعال هستند که در صورت نیاز به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی بيمه شده می‌توانند با استفاده از نظام ارجاع به این سطوح مراجعه نماید.
این مسئول بیمه سلامت در ادامه راجع به سامانه‌های متصل به بیمه سلامت در طرح پزشک خانواده اظهار داشت:سامانه سیب در بخش پزشک خانواده روستایی که به عنوان پرونده الکترونیک سلامت است،استفاده می‌شود. در بخش پزشک خانواده شهری از سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت استفاده می‌شود.
مرادی در خصوص مزایای طرح پزشک خانواده برای صنعت بیمه گفت:کاهش هزینه از سبد خانوار ،عدالت سلامت به دهک پایین افراد مشمول طرح، شناخت و پی گیری بیماری خصوصا دیابت و فشار خون از مزایای این طرح برای صنعت بیمه می‌باشد.
مرادی در پایان از دستاوردهای نشست با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:در خصوص جذب پزشک، دندانپزشک و ماما ،مطابق استاندارد، نحوه ارائه خدمات دارو و پاراکلینیکی با توجه به ساختار شبکه‌های بهداشتی تبادل نظر شد،همچنین نحوه ارائه خدمات در ساعات عصر و شب و روزهای تعطیل به راهکارهای مناسبی دست یافتیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.