کد خبر : 19932
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

بزرگداشت روز جهانی خاک برگزار شد

بزرگداشت روز جهانی خاک برگزار شد
شاه نظری:اجرای طرح رفع تداخلات و عملیات آبخیزداری در حوضه‌های آبریز برای جلوگیری از فرسایش خاک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پویشگران گیل:

بزرگداشت روز جهانی خاک در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در بزرگداشت روز جهانی خاک ،با اشاره به آیه 5 سوره رعد گفت: خاک منشا حیات است و شگفتی‌های آب و خاک در قرآن، انسان را به تفکر وا می‌دارد و خداوند در قرآن مجید به این شگفتی‌ها اشاره کرده و از آن نام می‌برد ولی تفکر در این شگفتی‌ها را برعهده انسان نهاده است.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان گيلان نیز در ادامه به اقدامات انجام یافته وزارت جهادکشاورزی در خصوص حفاظت خاک اشاره کرد و گفت: با توجه به تصویب قانون حفاظت خاک، پیگیر ابلاغ آيین‌نامه اجرایی از مرکز  هستیم تا زمینه‌ها و بسترهای قانونی و  اجرایی این قانون در استان گیلان فراهم شود.
مجتبی شاه‌نظری افزود: توسعه نظام نسخه‌نویسی برای کود و توصیه‌های کودی از ديگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای نظام‌مند نمودن نحوه مصرف و مدیریت بهینه کود در اراضی کشاورزی است و با جدیت در حال پیگیری است.
وي يادآور شد: با  تخصیص ردیف اعتباری مستقل از سامان برنامه و بودجه کشور برای موضوع خاک، استان گیلان برای اولین بار در کنار اعتبارات حوزه آب، داراي اعتبار در حوزه خاک و دارای پشتوانه مالی شده و در تلاشیم با تامین منابع دیگر از ردیف‌های استانی، منابع اعتباری مزبور را تقویت نموده و در راستای این هم افزایی‌ها شاهد اقدامات خوبی در حوزه خاک استان و بسترهای فنی لازم برای مشارکت بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های اشتغال دانش‌آموختگان حوزه خاک  باشیم.
شاه‌نظري تاکيد کرد: این اعتبارات در گام اول در راستای شناسایی مشخصات فنی خاک و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک،برنامه‌ریزی و هزینه خواهد شد.
وی در پایان گفت: از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی براي حفظ اراضی کشاورزی سنددار کردن اين اراضی و صدور سند با کاربری کشاورزی برای اراضی مذکور، اجرای طرح رفع تداخلات و عملیات آبخیزداری در حوضه‌های آبریز برای جلوگیری از فرسایش خاک است.
گفتنی است برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوع خاک از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.