کد خبر : 18313
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۱۱

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:خرید ۴ فروند کشتی رو- رو توسط سرمایه‌گذاران خارجی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:خرید ۴ فروند کشتی رو- رو توسط سرمایه‌گذاران خارجی
علی‌اکبر صفایی:بر مبنای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اقتصاد دریا محور و با هدف رونق اشتغال و معیشت مردم ساحل‌نشین، ساخت و تکمیل بنادر کوچک در مناطق ساحلی فاقد بندر در جنوب در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پویشگران گیل:
علی‌اکبر صفایی در «همایش ملی فرصت های نوپدید دریایی» در انزلی، گفت : با راهبرد اقتصاد دریا و رویکرد دگرگونی معیشت مردم جنوب، «بندر خمیر» در استان هرمزگان و «بندر اروند کنار» در خوزستان تکمیل و به بهره برداری رسید و تحویل مردم شد، «بندر سیریک » نیز در هرمزگان آماده بهره بردرای است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با اتمام مطالعه طرح جامع «بندر بزرگ مکران»، این بندر نیز در سال آینده به بهره برداری می‌رسد تا این بندر بتواند تحول عظیم اقیانوسی برای کشور داشته باشند.
ضرورت سیاست گذاری یکپارچه در حوزه فعالیت‌های دریایی 
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به آغاز مطالعات طرح جامع توسعه دریامحور از سال ۱۴۰۰ در کشور، تاکید کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد دریا توسط مقام معظم رهبری، سیاست گذاری یکپارچه در حوزه فعالیت‌های دریایی با هدف توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغالزایی انجام شده تا تعریف درستی از مفاهیم توسعه دریا محور، اقتصاد دریا و ساحل ارائه شود.
صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس ادبیات حکمرانی منبعث از مطالعات سند اقتصاد دریا به توسعه و پیشرفت دریایی در همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، علم و فناوری و امنیتی می پردازد، اظهار داشت: حوزه دیگری که مطالعه آن انجام گرفته و نتیجه آن در اختیار سازمان برنامه ریزی کشور قرار گرفته است، آمایش سرزمینی طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جنوب کشور است که با هماهنگی با فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش این سند بزودی ارائه می‌شود تا در سطح ملی به تصویب برسد.
توسعه پایدار  اقتصاد دریا محور در جزایر کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی فعال سازی سند دریامحور  در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سکونتگاهی در جزایر کشور را راهبرد دیگر وزارت راه برشمرد و تاکید کرد: به عنوان مثال در طرح جامع جزیره ابوموسی، نقطه بندی و جانمایی ها به صورت موضوعی و موضعی انجام شده به این معنا که چه فعالیتی در چه قسمتی انجام شود.
گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه
صفایی گفت: موضوع مهم دیگری که در دولت سیزدهم با قوت دنبال می شود، توسعه مناسبات های تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه است و اکنون تاثیر ارتباط با کشورهای همسایه در منطقه شمال کشور مشهود است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته، کشورمان کمترین تجارت دریابرد را در منطقه خزر داشت، اعلام کرد: امسال تجارت دریابرد را در بندرانزلی به ۴۶ درصد، در بندر امیر آباد به ۶۰ درصد و در بندر نوشهر به ۱۲۰ درصد رساندیم.
 مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی اضافه کرد: در حوزه دریایی در جنوب کشور نیز کریدورهایی در حال شکل گیری است که آخرین آن توسط کشورهای روسیه و هند دنبال می شود. در این کریدور بندر چنای در شرق هند به بندر ولادی وستوک مسکو در روسیه وصل می شود.
صفایی تاکید کرد: با راه اندازی کریدور شمال- جنوب می توانیم زمان انتقال کالا را از بندر بمبئی تا روسیه و قزاقزستان کاهش دهیم.
وی با اشاره به نهایی شدن قرارداد بلند مدت ایران با هند برای نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر در بندر چابهار، افزود:  مذاکراتی نیز با شرکت چینی انجام شده و امیدواریم با سرمایه گذاری آنها انتقال کالا از کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس با کشتی‌های رورو، سپس از بندر شهید رجایی تا قزاقزستان انجام شود.
به گفته صفایی، برای اولین بار چهار فروند کشتی های رو- رو در جنوب توسط سرمایه گذاران خارجی خریداری شده و ترمینال کشتی رو- رو در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است. وی در پایان اعلام کرد: با خریداری هزار دستگاه کامیون تولید داخل و خارجی، بزودی سرویس دریایی کشورهای آفریقایی و عربی به بندرعباس و از آنجا به ترکیه و مجموعه کشورهای شرق دریای خزر قزاقزستان و روسیه متصل خواهد شد تا غلات قزاقزستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شوند.
منبع: روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.