کد خبر : 17193
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۵

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:۹۰ درصد شیوه‌های نگهداری گاومیش امروزه به شکل سنتی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:۹۰ درصد شیوه‌های نگهداری گاومیش امروزه به شکل سنتی است
بیمه دامداران گیلانی دارای نژاد اصلاح شده گاومیش ۲۰ درصدکاهش می یابد.

به گزارش پویشگران گیل:
دکتر صالح محمدی در همایش ملی توسعه گاومیش داری در شهرستان رضوانشهر، گیلان را سبز در حوزه اقتصادی دانست و افزود: این سازمان تلاش دارد با رویکرد افزایش تولید محصولات دامی،کشاورزی و شیلاتی این استان را به جایگاه اصلی آن برگرداند.
وی تصریح کرد: گیلان رتبه پنجم کشور را در پرورش گاومیش دارد که می‌توان با مطالعه‌ دقیق‌تر و حمایت بیشتر این صنعت را توسعه داد. گاومیش پروتئینی باکیفیت، کلسترولی پایین و شیری با املاح و چربی بالا دارد و محصولات تولیدی این دام از بازار پسندی بسیار خوبی برخوردار است.
وی بابیان اینکه در این همایش به دنبال اولویت قرار دادن گاومیش اصلاح نژاد شده و توسعه آن در استان هستیم، گفت: ۹۰ درصد شیوه‌های نگهداری این دام امروزه به شکل سنتی است، درحالی که این دام در دنیا به شیوه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و در محیط‌های کنترل شده پرورش می‌یابد.
محمدی گفت: گاومیش از ضایعات محصولات کشاورزی مانند باقیمانده پوست مرکبات شرکت‌های آبمیوه گیری در شرق گیلان، ذخایر چغندر و نیشکر در خوزستان تغذیه می‌کند که این امر نگهداری گاومیش را نسبت به سایر دام ها مقرون به صرفه تر کرده است.
وی تصریح کرد: در این همایش دبیرخانه ای برای بیان تمام مسائل حوزه گاومیش داری تشکیل می‌شود که پایگاهی برای معرفی آموزش و ترویج این دام در استان گیلان خواهد شد و تمام نیازهای دامپروران را از قبیل تسهیلات بانکی، اخذ مجوزها و مسائل بیمه ای و اصلاح نژاد را از طریق دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: استاندار گیلان بر ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی تاکید دارد و امروز در زمینه پرورش گاومیش چند حلقه مفقوده مانند تامین علوفه و خرید تضمینی شیر از سوی کارخانجات لبنی وجود دارد اما جهادکشاورزی از کسانی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند با تسریع در صدور مجوزها و اولویت پرداخت تسهیلات بانکی حمایت لازم را خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.