کد خبر : 10127
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

استاندار گیلان: اجازه ورود برنج های داخلی و خارجی به گیلان را نمی‌دهیم

استاندار گیلان: اجازه ورود برنج های داخلی و خارجی به گیلان را نمی‌دهیم
در بخش آب کشاورزی هم امسال در آبیاری، شبکه ها، اصلاح سردهنه ها و سایر موارد اعتباراتی از محل مصوبات سفر گذاشته شد.

به گزارش پویشگران گیل:
استاندار گیلان با بیان اینکه در بخش تنظیم بازار تا چهار ماه آینده و مشخص شدن میزان قطعی برنج برداشت شده از شالیزارها کسی حق واردات برنج را نخواهند داشت، گفت: تاکید شده هیچ گونه برنج داخلی و خارجی از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر وارد استان نشود و تنها باید برنج گیلان از استان خارج شود.
به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی در آیین ملی برداشت مکانیزه برنج در روستای محمودکیان از توابع شهر طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا و در جمع کشاورزان زحمتکش و صمیمی به منظور شکرگذاری برداشت این محصول راهبردی گیلان، ترویج ارقام جدید(رقم اصلاح شده آنام) و نیز نشای مجدد محصول برنج در این منطقه حاضر شد.
نماینده عالی دولت در گیلان در این آیین اظهار کرد: امروزه تمام امور باید برپایه علم و دانش روز انجام شود و همه ظرفیت در این بخش مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: در قسمت مربوط به فرآیند تولید، بسته بندی و عرضه باید از دانش روز و تکنولوژی روز استفاده کنیم چراکه باتوجه به هزینه‌های سنگین تولید استفاده از شیوه‌های سنتی جوابگو نخواهد بود.
وی با اشاره به روند رو به رشد بخش کشاورزی و تولیدات کشاورزی در استان گیلان گفت: با توجه به مزیتهای اقتصاد کشاورزی در استان توانسته ایم در این بخشها حرفی برای گفتن داشته باشیم.
عباسی با ابراز خرسندی از هم افزایی موجود در استان در مسیر رشد و توسعه همه جانبه، تصریح کرد: اکنون میانگین نرخ سرمایه گذاری در کشور ۴۱ درصد است که این نرخ در استان گیلان ۴۷ درصد (براساس شاخص های آماری در سامانه مرکز آمار کشور) می باشد.
وی در ادامه نرخ بیکاری استان گیلان را نیز ۶ و یک دهم درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به نرخ هشت و ۲ دهم درصد نرخ بیکاری در کشور ما در این شاخص ۲ درصد رشد داریم با توجه به این نکته که بسیاری از بیکاران استان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.
وی با تاکید بر لزوم ترویج بخشهای مختلف کشاورزی و استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای مختلف برای افزایش بازدهی کار گفت : باید در آبیاری، مکانیزاسیون، تسطیح اراضی، نشاء و در برداشت دانش خود را به روز کنیم تا با کاهش هزینه ها، بهره وری، بازدهی و میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.
استاندار گیلان ادامه داد: در بخش مربوط به واحد سطح رقم آنام از بین چهار رقم معرفی شده به لحاظ پخت، میزان کیفیت و عطر و بو از کیفیت مطلوبی برخوردار است، لذا باید در ترویج این گونه پرمحصول باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی به متولیان امر توصیه کرد: برخی کشاورزان در کشت این گونه ها از خود مقاومت نشان می دهند شما باید با تضمین کشت و ارائه نمونه این محصول به کشاورزان، بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید.
وی افزود: با ترویج این گونه و گونه های پرمحصول می توانیم در ۲۳۸ هزار هکتار مزارع برنج، تولید برنج را از نزدیک ۷۵۰ هزار تن در سال به ۹۰۰ هزار تن برسانیم.
وی با بیان اینکه در بخش تنظیم بازار تا چهار ماه آینده و مشخص شدن میزان برنج برداشت شده از شالیزارها کسی حق واردات برنج را نخواهند داشت خاطر نشان کرد: در استان گیلان دستور دادیم هیچگونه برنج خارجی و داخلی اصلا و ابدا از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر وارد گیلان نشود بلکه فقط باید از استان خارج شود.
عباسی اعلام کرد: در گیلان خرید تضمینی و توافقی برنج آغاز شده و ادامه خواهد یافت، نباید برنجی در انبارها باقی بماند شالیکوبی ها نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: صندوق بیمه کشاورزی نیز اگر در بارندگی ها آسیب و خسارتی به کشاورزان وارد شده را جبران کنند.
استاندار اظهار کرد: در بخش آب کشاورزی هم امسال در آبیاری، شبکه ها، اصلاح سردهنه ها و سایر موارد اعتباراتی از محل مصوبات سفر گذاشته شد.
وی تصریح کرد: ما درد و رنج کشاورزان را می فهمیم و فاصله ای با کشاورزان نداریم بعنوان فرزند این سرزمین که مسئولیت اجرایی و وظیفه خدمتگذاری در استان دارم می دانم کار در مزرعه چه سختی ها و مشقتهایی دارد لذا یقین بدانید اجازه نمیدهیم آسیبی به کشاورزان وارد شود.
*گیلان می تواند در تولید برنج به خودکفایی برسد
رئیس سازمان کشاورزی استان گیلان نیز در این آیین با بیان اینکه امروز برای نخستین بار آیین برداشت مکانیزه و معرفی رقم آنام به طور همزمان برگزار شد، گفت: این رقم از کلمه مادر گرفته شده و در معرفی این رقم همکاران موسسه تحقیقات برنج از سال ۸۳ تا سال ۹۹ برای معرفی آن به بخش کشاورزی متحمل زحمات بسیاری شده اند.
صالح محمدی اضافه کرد: این رقم ۳۵ سانتیمتر کوتاهتر از هاشمی است و ۱۰ روز زودتر از رقم هاشمی می رسد، به لحاظ عملکرد ظرفیت تولید ۵.۵ تا ۶ تن شلتوک در هکتار را دارد و در صورت مدیریت صحیح برداشت شلتوک این رقم تا هشت تن نیز رسیده است.
وی گفت: جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده است که در حوزه برنج می تواند به مرز خودکفایی برسد و با معرفی این رقم با این متوسط عملکرد و به پشتوانه خرید تضمینی و حمایتی شرکت بازرگانی دولتی می توان به کشاورز اطمینان داد تا این رقم را کشت کند و به این صورت می توان کسری و خلا تولید را به راحتی پر کرد بدون آنکه نیازی به واردات برنج باشد.
محمدی تاکید کرد: نشاء مجدد برنج در چند سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی در استان گیلان برخلاف سالهای گذشته که با بارش باران و حمله کرم ساقه خوار مواجه می شد رواج یافته بطوریکه در سال گذشته ۱۰۰ هکتار کشت مجدد برنج در استان گیلان انجام شد.
وی با اشاره به چالش های زراعت برنج در زمینه تامین منابع آبی از کمک و مدیریت جهادی و ویژه استاندار گیلان و فرمانداران تقدیر کرد و افزود: امسال در استان همجوار مازندران ۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری آن استان به علت کمبود منابع آبی زیر کشت برنج نرفت اما با مدیریت آب و تنظیم تقویم زراعی، ۸۵ درصد کشاورزی استان طبق این تقویم انجام شد.
محمدی تاکید کرد: باوجود همه سختی های سال زراعی ۱۴۰۲ از شنبه خرید سه رقم ندا، فجر و شیرودی با قیمت سازمان حمایت شروع خواهد شد و تا امروز نزدیک به ۷۰۰ تن برنج از کشاورزان خریداری شده است.
همچنین استاندار گیلان در حاشیه حضور در شهرستان صومعه سرا و در جمع مردم روستای محمودکیان پای درددل آنان نشست و دستورات لازم برای تسریع در امور مردم را صادر کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.