کد خبر : 5661
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۴

توافق منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه برای تولید خودروهای سنگین

توافق منطقه آزاد انزلی و استان چلیابینسک روسیه برای تولید خودروهای سنگین
منطقه آزاد انزلی پیشنهاد مسیر جدیدی برای انتقال کالا از قزاقستان به چلیابینسک دایر کند و مطالعات نیز نشان می دهد این مسیر می‌تواند زمان انتقال کالا و هزینه‌ها را کاهش دهد

به گزارش پویشگران گیل:
سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات اقتصادی اعزامی از استان چلیابینسک روسیه بر راه‌اندازی کارخانه خودروهای سنگین و ماشین‌آلات خودروسازی اورال و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این منطقه توافق کردند.
دو طرف امروز در این دیدار همچنین بر پیگیری‌ در راستای فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب و نیز ایران – قزاقزستان از مسیر انزلی و چلیابینسک تاکید کردند.
– اعزام نمایندگانی از منطقه آزاد انزلی برای بازدید از کارخانجات چلیابینسک
سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در دیدار با این هیات روسی با تاکید بر ظرفیت‌ و پتانسیل‌های این منطقه و لزوم گسترش ارتباطات اقتصادی و گردشگری بین ۲ کشور گفت: منطقه آزاد انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی از جمله نزدیکی به پایتخت ایران و وجود ۲ بندر مهم شمال کشور(انزلی و کاسپین) از مناطق مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران بشمار می‌رود و آمادگی دارد در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات بندری و لجستیکی توافقنامه و تفاهمنامه امضا کند.
اکبر نیازی تصریح کرد: این منطقه برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و روسیه ظرفیت بالایی دارد و روابط خوبی نیز هم اینک با استان‌های مختلف روسیه مانند آستراخان، مسکو و تاتارستان و غیره در روسیه برقرار کرده است و در شرایط فعلی کشور روسیه، این ظرفیت را داریم که برای انتقال کالاهای این کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا اقدام کنیم.
وی افزود: این سازمان همچنین برای سرمایه‌گذاری در ساخت و تولید کارخانه ماشین‌آلات سنگین آماده است و طی ماه‌های اخیر مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی تولید کننده خودرو سنگین داشته و می‌تواند در زمینه تولید محصول مشترک با منطقه اورال روسیه همکاری داشته باشد. ایران شرکت‌های بزرگی در این حوزه دارد که می توانند مشتریان خوبی برای محصولات و ماشین‌آلات سنگین و عمرانی آن استان باشند.
نیازی یادآوری کرد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ موقعیت و جایگاه خاص آن توانسته با استقرار ادارات استاندارد و گمرکات، بوروکراسی اداری را در تسهیل فرآیندهای تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری کاهش دهد.
وی از اعزام نمایندگانی از سازمان منطقه آزاد انزلی برای بازدید از زیرساخت‌ها و کارخانجات استان چلیابینسک در آینده‌ای نزدیک خبرداد و گفت: استان چلیابینسک از نظر جایگاه راهبردی در جایگاه خوبی قرار دارد و منطقه آزاد انزلی و بندرکاسپین(به طور خاص) می توانند با ارتباط شمال و جنوب کشور ایران دسترسی تجار روسی را به آبهای آزاد خلیج فارس فراهم کنند.
– امکان شماره‌گذاری خودروهای سنگین جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست مشترک یکی از مولفه‌هایی که منطقه آزاد انزلی دنبال می‌کند را تولید، مونتاژ و فروش خودروی سنگین عنوان کرد و افزود: با توجه به معادنی که در گیلان و استان‌های همجوار وجود دارد خودروهای سنگین ساخت کارخانجات چلیابینسک در گیلان بسیار مورد نیاز است.
وحید طالب پور ادامه داد: براساس قانون، امکان شماره‌گذاری خودروهای سنگین جدید در منطقه آزاد انزلی فراهم است و این خودروها می توانند در ۸۰ درصد مناطق استان بخصوص در مناطق معدنی گیلان تردد داشته باشند.
وی پیشنهاد داد: در مرحله نخست تعدادی خودور سنگین و ماشین‌آلات (از هر مدل یک دستگاه) به گمرک این منطقه وارد شود تا در صورت استقبال متقاضیان واحد مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش در سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد شود.
– ایران می تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج فارس متصل کند
معاون بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی نیز گفت: درحال حاضر بخش عظیمی از کالاهای ترانزیتی روسیه از ۲ بندر گیلان با ۲۲ پست اسکله (بندرانزلی و بندرکاسپین) صادر و وارد می شود، باتوجه به آنکه ایران دریای خزر را دریای صلح و دوستی می‌داند و می‌نامد و به دلیل روابط خوب سیاسی ۲ کشور وظیفه خود می‌دانیم به توسعه تجارت روسیه کمک کنیم. چون ایران می‌تواند مناطق محصور در خشکی روسیه را به خلیج فارس متصل کند.
امین افقی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی بر توسعه مبادلات با روسیه تاکید دارد و در این راستا میزبان هیات‌های تجاری و بین‌المللی بسیاری با این کشور هستند. ایران کالاهایی نظیر غلات، چوب، نهاده‌های دامی و روغن خام خوراکی را از روسیه وارد می‌کند و مهمترین کشوری است که روغن خوراکی خود را از این کشور تامین می‌کند.
وی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی پیشنهاد مسیر جدیدی برای انتقال کالا از قزاقستان به چلیابینسک دایر کند و مطالعات نیز نشان می دهد این مسیر می‌تواند زمان انتقال کالا و هزینه‌ها را کاهش دهد و سازمان منطقه آزاد انزلی نیز برای این مسیر و کریدور جدید مشوق‌ها و تخفیف‌های دریایی و بندری لحاظ کرده است که هزینه کمتری نسبت به مسیر فعلی دارد.
ابراز خرسندی دیمیتری گلوخارف نسبت به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی
معاون وزیر توسعه اقتصادی استان چلیابینسک روسیه هم طی این دیدار با ابراز خرسندی نسبت به ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی و استقبال از پیشنهادات مطروحه، توانمندی های متنوع استان متبوع خود به ویژه در طراحی و ساخت ماشین‌آلات سنگین صنعتی را تشریح کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل دریایی موجود و ریلی در حال اتصال با همکاری در زمینه‌هایی چون ترانزیت کالا با کشورهای همسایه ایران منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان مرکز مبادلات فرامنطقه ای استان چلیابیسنک با کشورهای دیگر به ایفای نقش بپردازد.
دیمیتری گلوخارف همچنین از سرپرست و معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی برای بازدید از ظرفیت‌های استان متبوع خود در راستای امکان‌سنجی فرصت‌های همکاری مشترک دعوت کرد.
وی گفت: اهداف یکسان کاری ۲ مجموعه دولتی که متمرکز بر حمایت از سرمایه گذاران و رونق فضای کسب و کار است می‌تواند بسترهای مناسبی برای توسعه روابط ۲کشور با محوریت استان چلیابینسک و منطقه آزاد انزلی باشد.
دنیسنکو والری وادیموویچ مدیر آژانس همکاری بین المللی و دیمیتری گلوخارف معاون وزیر توسعه اقتصادی استان چلیابینسک روسیه در سفر به منطقه آزاد انزلی از زیرساخت‌های تجاری این منطقه بازدید کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.