کد خبر : 5006
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۵

اشتغال دو هزار زندانی در ۸۵ کارگاه فعال زندان‌های گیلان

اشتغال دو هزار زندانی در ۸۵ کارگاه فعال زندان‌های گیلان
زندان لاکان رشت به عنوان زندان تحولی کشور انتخاب شد.

به گزارش پویشگران گیل:
مدیرکل زندان‌های گیلان اعلام کرد : برای اشتغال زندانیان گیلان ۸۵ کارگاه در زندان‌های استان راه‌اندازی شده و تاکنون بالغ بر ۲ هزار نفر در آنها اشتغال یافته‌اند.
رضا محمدی‌اصل اظهار کرد: پس از اینکه زندان لاکان رشت به عنوان زندان تحولی کشور انتخاب شد، نه تنها در این زندان بلکه در کل زندان‌های استان اقدامات بسیار خوبی آغاز شده که یکی از آنها راه اندازی ۸۵ کارگاه تولیدی است و در این کارگاه‌های حدود ۲ هزار زندانی در رشته‌های مختلفی همچون پرورش گل، گیاه و قارچ، برق، لوله‌کشی، صنایع دستی، جوشکاری، معرق و سایر حرفه‌ها مشغول بکار هستند.
وی عنوان کرد: افراد زندانی که در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، پس از اتمام کار به منزل رفته و باز روز بعد در زندان حضور می‌یابند.
به گفته محمدی اصل، فقط در اردیبهشت‌ماه امسال ۲ میلیارد تومان حقوق به زندانیان پرداخت شد که البته این حقوق دراختیار خانواده های آنان قرار گرفته است.
مدیرکل زندان‌های گیلان اضافه کرد: با وجود اینکه ۸۵ درصد از زندانیان زیر ۴۰ سال سن دارند و اکثر آنان بیکار بوده و یا درآمد ثابتی ندارند با زندانی شدن آنان؛ خانوادهایشان از لحاظ مالی دچار مشکل می‌شوند که حضور و اشتغال در این کارگاه‌ها می‌تواند این مساله را برطرف کند.
محمدی‌اصل بیان کرد: این در حالی است که حضور در کارگاه‌ها، اوقات فراغت زندانیان را نیز به صورت مفید پُر می‌کند و آنان می‌توانند حرفه دلخواه خود را بیاموزند و از این طریق نیز درآمد داشته باشند و در این راستا آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صنایع دستی و فنی و حرفه ای به ما کمک می‌کنند.
وی با اشاره به اهمیت تداوم اشتغال فرد بعد از آزادی خاطرنشان کرد: سال گذشته در این راستا به ۷۴ زندانی آزادشده تسهیلات پرداخت شد که با این منابع آنان نه تنها مشغول بکار شدند، بلکه برخی از آنان نیز توانستند با راه‌اندازی کسب و کار زمینه اشتغال بیشتر را ایجاد کنند که این نیز یکی دیگر از مزیت‌های راه اندازی کارگاه‌های تولیدی در زندان‌هاست.
وی در ادامه گفت: یکی از اهداف مهم ما آن است که ۷۵ درصد از محکومین حاضر در زندان لاکان رشت در کارگاهها حضور یافته و برای آنان اشتغال ایجاد کنیم که طبق پیش‌بینی های انجام شده حدود ۵۰ درصد از زندانیان تا پایان امسال در این کارگاه‌ها مشغول بکار خواهند شد.
مدیرکل زندان های گیلان تصریح کرد: به افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول بکار می‌شوند، پس از فراگیری حرفه مدرک داده می‌شود تا پس از آزادی نیز بتوانند در همان رشته مشغول به کار شوند و مشکلی برای اشتغال نداشته باشند.
مدیرکل زندان‌های گیلان به انتخاب زندان لاکان رشت به عنوان زندان تحولی کشور اشاره و اظهار کرد: به منظور اجرای دقیق مطالبات سند تحول قضایی از سوی سازمان زندان‌ها پیشنهاد انتخاب یک زندان به عنوان زندان تحولی ارائه شد که با توجه به برگزاری جلسات با مسئولان قضایی گیلان و همچنین مسئولان و کارشناسان اداره زندان‌های کشور، زندان رشت به عنوان نخستین زندان تحولی کشور تعیین شد.
وی افزود: ارائه راهکارها در کاهش مشکلات و بهبود وضعیت گذران حبس زندانیان و حمایت از خانواده های آنان در راستای توسعه برنامه‌های اشتغال و حرفه آموزی، اقدامات اصلاحی و تربیتی از مهمترین محورهای اصلی زندان تحولی محسوب می‌شود.
مدیرکل زندان‌های استان گیلان ادامه داد: موارد ذکر شده در این سند تحولی برای زندانها و انجام آن، نقش مهمی در بازگشت سعادتمندانه زندانیان به اجتماع و آغوش خانواده دارد و سعی ما برآن است که این موارد بیشتر در زندان رشت و سایر زندان‌های استان اجرا شود.
محمدی‌اصل بیان کرد: ایجاد هر چه بیشتر بستر اشتغال و آموزش برنامه‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند باعث ارتقاء امنیت در زندان‌ها و بازگشت مناسب زندانی به اجتماع شود و ما نیز وظیفه داریم با اجرای برنامه‌هایی که از سوی سازمان زندان‌های کشور برای سربلندی و حمایت هر چه بیشتر زندانی و خانواده هایشان تببین شده را در سرلوحه امور زندانبانی قرار دهیم.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.