کد خبر : 4639
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

تشکیل جلسه‌ داد؛ لزوم تقویت هم‌گرایی، نقطه مشترک دیدگاه‌های مسئولان فرهنگی

تشکیل جلسه‌ داد؛ لزوم تقویت هم‌گرایی، نقطه مشترک دیدگاه‌های مسئولان فرهنگی

به گزارش پویشگران گیل: ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران‌کل اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر ضرورت تقویت هم‌گرایی، هدف‌مندسازی برنامه‌های فرهنگی و اجرای طرح‌های عمرانی برگزار شد. به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل کانون استان گیلان، ششمین جلسه هماهنگی مدیران اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان با بررسی مصوبه‌های نشست پیشین

به گزارش پویشگران گیل:
ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران‌کل اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر ضرورت تقویت هم‌گرایی، هدف‌مندسازی برنامه‌های فرهنگی و اجرای طرح‌های عمرانی برگزار شد.
به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل کانون استان گیلان، ششمین جلسه هماهنگی مدیران اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان با بررسی مصوبه‌های نشست پیشین و ریل‌گذاری برنامه‌ها مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام و وزارت آموزش و پرورش درحوزه تعلیم و تربیت کشور، برگزار شد.
ابراز خرسندی مسئولان از استمرار و نتیجه‌بخشی این نشست‌های هماهنگی و تاکید بر ضرورت افزایش هم‌گرایی‌ها، فصل مشترک صحبت‌های مدیران فعالان در عرصه تعلیم و تربیت استان گیلان بود.
– اشتراک‌گذاری تجربه‌ها مورد استقبال‌ است
مدیرکل کانون استان گیلان در این هم‌نشینی فرهنگی، به روند روبه‌رشد همکاری‌ها اشاره و با خاطرنشان‌کردن سیاست‌های آموزش و پرورش و رویکرد مبتنی بر هم‌گرایی و هم‌افزایی اظهار کرد: واحدبرشمردن مجموعه‌های فعال در عرصه آموزش و پرورش، ‌امیدبخش است و کانون نیز با تمامی ظرفیت‌ها برای تحقق آن کمک‌ می‌کند.
سیدجلیل میرعظیمی در ادامه، ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرارداد و با توان‌مند ‌توصیف‌کردن سرمایه‌های انسانی این مجموعه‌ فرهنگی‌ گفت: فراهم‌سازی بسترهای لازم برای کارورزی و تجربه‌اندوزی نومعلمان وکارکنان مجموعه‌های فرهنگی استان در مراکز فرهنگی هنری، از عرصه‌های نقش‌آفرینی کانون پرورش فکری در این زمینه ‌است.
او هم‌چنین، به صورت‌مصداقی به برخی از این عرصه‌ها اشاره‌ و با مهم‌برشمردن نقش فعالیت‌های کتاب‌محور و قصه‌گویی در ارایه آموزه‌ها به دانش‌آموزان اظهارکرد: به اشتراک‌گذاری تجربه‌های کانون در این زمینه‌ها از جمله حرکت‌ سازنده‌ای است که مورد استقبال قرار دارد.
این مسئول فرهنگی هم‌چنین، به نیازهای کانون در زمینه تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی پرداخت و خواستار همراهی مجموعه‌های فرهنگی در ایجاد پل‌های ارتباط با خیران شد.
تسهیل در امضای قرارداد واگذاری مجموعه آموزشی تحت‌مدیریت آموزش و پرورش جهت فعالیت کانون پرورش فکری آستانه اشرفیه، بهره‌گیری کانون زبان استان گیلان از فضاهای آموزشی مدارس و فراهم‌سازی فرصت استقرار مرکز سیار روستایی کانون زیاز در پارکینگ مجتمع آموزشی امام علی(ع) بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر، ازدیگر خواسته‌های کانون استان گیلان بود که در صحبت‌های میرعظیمی به آن اشاره ‌شد.
وی در همین‌حال از روند تکمیل مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان خمام سخن‌ به‌ میان‌ آورد و ابراز امیدواری‌ نمود که این مهم تا هفته دولت سال ۱۴۰۲ محقق ‌شود.
سیدجلیل میرعظیمی درپایان به ضرورت اجرای ویژه‌برنامه و مهرواره‌های مشترک اشاره و پیشنهاد کرد تا در سایه نشست‌های کارشناسی،بسترهای افزایش برنامه‌های تعاملی فراهم‌ شود.
– تقویت‌ هویت ‌ملی در اولویت باشد
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان هم تاکید وزیر این مجموعه بر لزوم هم‌گرایی را نقطه آغاز سخنان خود قرارداد و با یادآورشدن سیاست‌های دستگاه متولی تعلیم و تربیت کشور بر پرهیز از تمرکزگرایی و واگذاری بخشی از تصمیم‌گیری‌ها به استان‌ها گفت: این امر به بومی‌سازی برنامه‌ها و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها کمک‌ می‌کند.
محمدفائزی هم‌چنین از اهمیت برگزاری جلسه مدیران اداره‌های آموزش و پرورش سخن‌گفت و با تبیین این موضوع‌که برآیند این نشست‌ها، برطرف‌سازی موانع و ارایه‌راهکارها است، افزود: بر همین اساس نیز از دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات اعضای شورا بهره‌مند خواهیم شد.
تشکیل کارگروه برای به‌روزرسانی و بومی‌سازی سند چشم‌انداز آموزش و پرورش و تاکید وزیر این مجموعه برلزوم ارایه ۱۰ برنامه استانی، با تمرکز بر ۷ طرح تحولی نیز مورد توجه فائزی قرار داشت و وی با اشاره به برخی از موضوع‌های محوری اظهارکرد: توسعه زیرساخت‌ها، عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، بازطراحی نظام رصد شایستگی‌های معلمان و به‌کارگیری مدیران متعهد و انقلابی، از اهم موارد محسوب‌ می‌شود.
وی در این میان، بازنگری کتاب‌های درسی و گسترش مدارس فنی‌وحرفه‌ای را مهم دانست و تصریح‌کرد: تقویت هویت ملی نیز از جایگاه ممتازی برخوردار است و برهمین اساس، نیازمند تلاش مضاعف برای ایجاد حس تعلق به ایران اسلامی و احساس عزت‌مندی افراد جامعه، به ویژه دانش‌آموزان هستیم.
او هم‌چنین، از ضرورت بهره‌گیری از فضاهای آموزشی دستگاه‌های فرهنگی سخن‌گفت و از پیشنهادهای مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان استقبال‌ و برتعهد آموزش و پرورش استان در این زمینه تاکید نمود.
– پژوهش، مقدم بر برنامه‌ریزی قرارگیرد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان هم صحبت‌های خود را با قدردانی مسئولان عضو این شورا آغاز نمود و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ارتباط با ضرورت مهارت‌آموزی به نسل کودک و نوجوان گفت: ضروری است برای نیل به این اهداف، افتتاح، تعمیر و تجهیز هنرستان‌ها مورد توجه ویژه قرارداشته ‌باشد.
علی دقیق درادامه به تشریح اقدامات مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه توسعه، تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی در استان پرداخت و از همراهی خیّران مدرسه‌ساز در پیش‌برد برنامه‌ها سخن‌به ‌میان‌ آورد.
وی درهمین‌حال، درباره ضرورت بهره‌گیری از اعتبار پژوهشی دستگاه‌ها برای نیازسنجی، برنامه‌ریزی و ترسیم چشم‌انداز صحبت‌ نمود و با بیان‌این‌که حرکت‌ در این مسیر، به نتیجه‌بخشی طرح‌های فرهنگی و عمرانی منجر می‌شود، بر لزوم تمرکز افزون‌تر بر این مهم تاکید کرد.
پیگیری طرح مولدسازی و استفاده بهینه از منابع، دنبال‌کردن امور حقوقی و دعوت از دستگاه‌های عضو این شورا جهت همراه‌سازی کارکنان و مخاطبان در اردوی جهادی «شهید روح‌الله عجمیان» و رنگ‌آمیزی ۳۵۰ فضای آموزشی، پایان‌بخش سخنان دقیق در این نشست بود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان هم این نشست‌ها را بستری برای هم‌فکری، هم‌دلی و جلوگیری از آسیب‌های حرکت‌های جزیره‌ای خواند و به تشریح برنامه‌ها و طرح خواسته‌ها پرداخت.
ایرج شاکری‌نیا در همین زمینه به کارکرد شوراهای فرهنگی، اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اشاره‌کرد و ضمن تبیین برنامه‌ این شوراها در تعامل با دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی گفت: توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، کیفیت‌بخشی به برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی، از جمله این اهداف به‌شمارمی‌رود.
شاکری‌نیا در ادامه، برطرف‌سازی کمبود فضاهای آموزشی در شهرستان‌های رشت، فومن و رودسر و تربیت معلمان شایسته را در دستورکار خواند و با اشاره به تعامل با آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و کانون پرورش فکری گفت: معرفی دانشجو معلمان برای طی‌کردن دوره‌های کارورزی در مراکز فرهنگی کانون، مدنظر قرار دارد.
او طرح‌ریزی برنامه‌های تحولی مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش را در اولویت دانست و بر همراهی این دانشگاه با دیگر اعضای شورای هماهنگی اداره‌های آموزش و پرورش استان گیلان تاکیدکرد.
پایان‌بخش این نشست که ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در اداره‌ کل آموزش و پرورش استان گیلان در رشت صورت‌ گرفت، تعیین محل برگزاری جلسه آتی اعضای این شورا بود و مقرر شد، اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان، میزبانی نشست آینده مدیران آموزش و پرورش استان را بر عهده داشته ‌باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.