کد خبر : 15829
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۵

اهدای خون در گیلان پارسال ۸ درصد افزایش یافت

اهدای خون در گیلان پارسال ۸ درصد افزایش یافت
 مدیرکل انتقال خون گیلان از افزایش 8 درصدی اهدای خون در سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن خبر داد.

به گزارش پویشگران گیل :
دکتر بابک پاکدل گفت: سال گذشته 101هزار و 677 نفر به پایگاه های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد نزدیک 87 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با سال ماقبل آن 8.09درصد (8 و ٩ صدم درصد) افزایش دارد.
وی اضافه کرد: از مجموع اهداکنندگان یکسال گذشته 49 هزار و 362 نفر مستمر، 24هزار و 836 نفر باسابقه هستند و بیش از12 هزار و 765 نفر برای اولین بار به چرخه اهدای خون پیوستند.
مدیرکل انتقال خون گیلان بیان کرد: با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیازی مداوم و همیشگی است و تهیه فرآورده‌ هایی مانند پلاکت تنها از خون تازه امکان ‌پذیر است، از عموم هم استانی ها دعوت می‌ شود تا با اهدای خون زندگی را به بیماران نیازمند هدیه کنند.
وی با اشاره به آمار بالای سالمندان و مبتلایان به بیمارهای قلبی، سرطان، تالاسمی، هموفیلی در گیلان اظهار کرد: تزریق خون تازه و کمتر از 10روز به بیماران خاص بر روند کیفیت درمان و نقاهت آنان اثرگذار است.
مدیرکل انتقال خون گیلان به اهمیت پلاکت و مزیت تهیه سینگل پلاکت در درمان بیماران سرطانی اشاره و عنوان کرد: اهداکنندگان که همواره در صف کمک به همنوع حضور دارند می توانند برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان هم نسبت به اهدای پلاکت اقدام کنند.
وی مدارک معتبر لازم برای پذیرش را کارت ملی یا شناسنامه و یا گواهینامه عنوان کرد و افزود: علاقمندان برای هماهنگی اهدای خون گروهی و واحد سیار انتقال خون می توانند با شماره 3333670  واحد جذب تماس بگیرند.
استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.
حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال”، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.