کد خبر : 14027
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

معصومه نیک‌کار

خزانه‌گیری ۲۵ درصد شالیزارهای گیلان؛ تقویم زراعی توجه شود

خزانه‌گیری ۲۵ درصد شالیزارهای گیلان؛ تقویم زراعی توجه شود
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

به گزارش پویشگران گیل:
براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، درحال حاضر خزانه گیری برنج به عنوان نخستین مرحله از کشت در ۲۵ درصد از شالیزارهای استان انجام شده است که توصیه های کارشناس برای سال زراعی جاری را به همراه داشته است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: خزانه‌گیری برنج در ۲۵ درصد از شالیزارهای استان معادل ۶۰ هزار هکتار انجام شده است.
ابراهیم اکبرزاده اظهار داشت: بیش از ٢ هزار تن انواع بذر گواهی شده برنج شامل هاشمی، آنام، خزر، گیلانه، گیلار، رش و کیان در استان گیلان برای در اختیار گذاشتن برنجکاران متقاضی تولید شده‌است.
وی با بیان اینکه شخم اولیه نیز در ۷۸ درصد از شالیزارهای گیلان معادل ۱۸۵ هزار هکتار انجام شده‌ است، افزود: شخم اولیه در مبارزه با علف هرز و از بین بردن آنها، نگهداری آب مفید در خاک، صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها اهمیت زیادی دارد.
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران خواست تا با استفاده از آب های سطحی برای شخم اولیه شالیزارهایشان اقدام کنند.
طبق تقویم زراعی احداث خزانه در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی استان گیلان از ۱۹ فروردین تا هشت اردیبهشت، رستم آباد ۱۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت عنوان شده است.
بر این اساس جوانه دار شدن بذر در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی نیز باید از ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت، رستم آباد ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۵ فروردین تا چهار اردیبهشت انجام شود.
توصیه‌های خزانه‌گیری برنج
برای خزانه‌گیری برنج به شالیکاران توصیه شده که بذرهای کاملا پر و سنگین را از بذرهای پوک و نیمه پر جدا کنند، برای این که باید بذر مورد نظر را در محلول آب و نمک قرار دهند، ابتدا به آب، نمک اضافه کرده تا غلظت آب افزایش یابد به طوری که یک تخم مرغ به اندازه یک سکه بالای آب قرار گیرد، در این صورت غلظت آب نمک برای بوجاری مناسب است.
در ادامه بذر در داخل محلول آب نمک ریخته و هم زده شود، بذری که در بالای آب قرار گرفته و یا در وسط آب غوطه ور می شوند، غالبا ناسالم و غیر بذری بوده و باید توسط آبکش از بذرهای سالم جدا و برای مصارف غیر بذری استفاده شود، بذری که کاملا ته نشین می‌شوند، بذرهای مناسب برای کاشت بوده که باید سریع از آب نمک خارج و چند مرتبه با آب معمولی شستشو شود، به طوریکه نمک از بذرها کاملا جدا تا هیچگونه اثر سوء بر روی جوانه زنی بذر بوجود نیاورد.
همچنین به شالیکاران توصیه می شود که به منظور پیشگیری و کاهش اثرات بیماری­‌های قارچی بذرزاد، بذرها را با سموم قارچ­‌کش مجاز ضدعفونی کنند، برای این کار بذرها را باید به ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای جذب آب در آب شیرین بخیسانند و بعد از آن به مدت ۲۴ ساعت در محلول سم توصیه شده برای ضدعفونی قرار دهند.
اگر بذر داخل گونی باشد، در طول ۲۴ ساعت باید ۳ تا ۴ نوبت آن را از محلول سمی بیرون آورده و به آرامی تکان دهند و بعد در داخل محلول سم قرار دهند، در غیر این صورت باید ۳ تا ۴ نوبت محلول آغشته به سم را که بذر داخل آن قرار دارد، با چوب و یا وسیله دیگری هم زده تا هوای بیشتری به بذر برسد و از طرف دیگر محلول حالت یکنواختی خود را حفظ و سم تاثیر بهتری روی قارچ ها داشته باشد.
در توصیه های جهاد کشاورزی به شالیکاران آورده شده که عمل خیساندن بذر به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت به صورت اولیه قابل حذف بوده و از ابتدا می‌توان در همان محلول سمی قرار داد.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.